Tato diplomová práce pojednává o problematice vyhledávání zdrojů a jejich citování v návaznosti na práce žáků středních škol. Cílem je vytvořit kurz, který žáky touto problematikou provede, naučí se, jak zdroje nejen hledat, ale i správně zpracovat a následně ocitovat. V rámci teoretické části diplomové práce budou popsány jednotlivé bloky související s elektronickým zpracováním informací, informačním procesem a citační normou ČSN ISO 690. Praktická část pojednává o tvorbě kurzu, jeho náplni, výukových materiálů včetně tutoriálů na zpracování dokumentů a citační proces. Dále praktická část pojednává o jednotné grafické úpravě kurzu a dokumentů a uplatnění v běžném edukačním procesu žáků středních škol, a to jak v klasické výuce, tak i ve výuce distanční. Tato diplomová práce je také tvořena za účelem pomoci žákům na konkrétní střední škole, a to Střední škole elektrotechniky a řemesel v Rožnově pod Radhoštěm, kde je za cíl, aby se zde z počátku objevil onen kurz, který se později bude dát rozvinout a stát se tak součástí klasické výuky v rámci samostatného nebo již existujícího předmětu do budoucna. Veškerá práce je pod záštitou Fakulty aplikované informatiky, konkrétně pod záštitou Ústavu informatiky a umělé inteligence.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of finding sources and their citation in connection with the work of high school students. The aim is to create a course that will guide students through this issue, learn how not only seeks resources, but also processes them correctly and then quote. The theoretical part of the thesis will describe the individual blocks related to electronic information processing, information process and citation standard ISO ČSN 690. The practical part deals with the creation of the course, its content, teaching materials, including tutorials on document processing and citation process. Furthermore, the practical part is dealing of uniform graphic adjustments of the course and documents and application in the regular educational process of high school students, both in classical teaching and in distance teaching. This diploma thesis is also created to help students at a particular high school, at the Secondary School of Electrical Engineering and Crafts in Rožnov pod Radhoštěm, where the goal is that from the beginning apply course, which it will be possible to develop and become thus part of the classical teaching within a separate or now existing subject for the future. All work is under the auspices of the Faculty of Applied Informatics, specifically under the auspices of the Department of Informatics and Artificial Intelligence.
Klíčová slova
Informace, data, zpracování informací, informační technologie, citace, citační normy, informační proces, plagiátorství, kurz, školství, zpracování dokumentu, klasická výuka, distanční výuka, střední školy
Klíčová slova v angličtině
Information, data, information processing, information technology, citations, citation standards, information process, plagiarism, course, education, document processing, classical teaching, distance teaching, secondary schools
Rozsah průvodní práce
72 s. (97 125 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o problematice vyhledávání zdrojů a jejich citování v návaznosti na práce žáků středních škol. Cílem je vytvořit kurz, který žáky touto problematikou provede, naučí se, jak zdroje nejen hledat, ale i správně zpracovat a následně ocitovat. V rámci teoretické části diplomové práce budou popsány jednotlivé bloky související s elektronickým zpracováním informací, informačním procesem a citační normou ČSN ISO 690. Praktická část pojednává o tvorbě kurzu, jeho náplni, výukových materiálů včetně tutoriálů na zpracování dokumentů a citační proces. Dále praktická část pojednává o jednotné grafické úpravě kurzu a dokumentů a uplatnění v běžném edukačním procesu žáků středních škol, a to jak v klasické výuce, tak i ve výuce distanční. Tato diplomová práce je také tvořena za účelem pomoci žákům na konkrétní střední škole, a to Střední škole elektrotechniky a řemesel v Rožnově pod Radhoštěm, kde je za cíl, aby se zde z počátku objevil onen kurz, který se později bude dát rozvinout a stát se tak součástí klasické výuky v rámci samostatného nebo již existujícího předmětu do budoucna. Veškerá práce je pod záštitou Fakulty aplikované informatiky, konkrétně pod záštitou Ústavu informatiky a umělé inteligence.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of finding sources and their citation in connection with the work of high school students. The aim is to create a course that will guide students through this issue, learn how not only seeks resources, but also processes them correctly and then quote. The theoretical part of the thesis will describe the individual blocks related to electronic information processing, information process and citation standard ISO ČSN 690. The practical part deals with the creation of the course, its content, teaching materials, including tutorials on document processing and citation process. Furthermore, the practical part is dealing of uniform graphic adjustments of the course and documents and application in the regular educational process of high school students, both in classical teaching and in distance teaching. This diploma thesis is also created to help students at a particular high school, at the Secondary School of Electrical Engineering and Crafts in Rožnov pod Radhoštěm, where the goal is that from the beginning apply course, which it will be possible to develop and become thus part of the classical teaching within a separate or now existing subject for the future. All work is under the auspices of the Faculty of Applied Informatics, specifically under the auspices of the Department of Informatics and Artificial Intelligence.
Klíčová slova
Informace, data, zpracování informací, informační technologie, citace, citační normy, informační proces, plagiátorství, kurz, školství, zpracování dokumentu, klasická výuka, distanční výuka, střední školy
Klíčová slova v angličtině
Information, data, information processing, information technology, citations, citation standards, information process, plagiarism, course, education, document processing, classical teaching, distance teaching, secondary schools
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši na téma vyhledávání relevantních informačních zdrojů.
KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. Blansko: Citace.com, 2014. ISBN 978-80-260-6074-1.
PIÁČEK, Jiří. Elektronické informační zdroje: open access, bibliometrie, autorské právo, citace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4109-2.
TKAČÍKOVÁ, Daniela. Bibliografické citace a etické zacházení s informacemi. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2158-0.
VYMĚTAL, Jan. Informační zdroje v odborné literatuře. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-520-5.
KRČÁL, Martin a Zuzana TEPLÍKOVÁ. Naučte (se) citovat. Blansko: Citace.com, 2014. ISBN 978-80-260-6074-1.
PIÁČEK, Jiří. Elektronické informační zdroje: open access, bibliometrie, autorské právo, citace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4109-2.
TKAČÍKOVÁ, Daniela. Bibliografické citace a etické zacházení s informacemi. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2010. ISBN 978-80-248-2158-0.
VYMĚTAL, Jan. Informační zdroje v odborné literatuře. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-520-5.
Přílohy volně vložené
Příloha P1: Podklady ke grafickému manuálu
Příloha P2: Ukázky ze skript a prezentací
Příloha P3: Ukázky úloh pro žáky
Příloha P4: Přiložené CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka nejprve seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta.
Následně byla vedena rozprava, během které byly položeny následující otázky a komentáře:
Práce byla pravidelně konzultována, studentka připomínky vedoucího pečlivě vyhodnocovala a
diskutovala. Téma je zpracována odpovědně a je pro případného čtenáře - odběratele výstupů
přínosem. (dr. Jašek)
Doporučila byste využití Vašich materiálů i jiným středním školám, než pro kterou jsou dle textu
diplomové práce určené? (dr. Švejda)
Bylo by vhodné, kdybyste nabídla vaše výsledky vybranému vzdělávacímu institutu. (prof. Jašek)
Líbila se mi šablona, tu jste si navrhla sama? (dr. Sysala)
Měla byste zapracovat na tom, abyste neměla pravopisné chyby v práci, když budete učit. (doc. Vojtěšek)
Studentka reagovala a všechny dotazy správně zodpověděla.