Diplomová práce s názvem Způsob výchovy v rodině z pohledu dospívajících v teoretické části charakterizuje rodinu, definuje období dospívání a dospívajícího jedince, vymezuje výchovu včetně způsobu výchovy a nakonec se zabývá socializací jedince. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit, jaký je způsob výchovy v rodině z pohledu dospívajících. Výzkum se realizoval pomocí dotazníkového šetření u žáků 2 základních škol a 3 středních škol v Jihomoravském kraji. Diplomová práce může být přínosem jak pro samotné rodiče adolescentních jedinců, tak i pro pedagogy, sociální pedagogy, sociální pracovníky
a vychovatele pracující s dětmi a dospívajícími.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled The Way of Upbringing in a Family from the Perspective of Adolescents in the theoretical part characterizes the family, defines the period of adolescence and adolescent, defines education, including the method of education, and finally deals with the socialization of the individual. The aim of the practical part of the diploma thesis was to find out what is the way of upbringing in the family from the point of view of adolescents. The research was carried out using a questionnaire survey of pupils from 2 primary schools and 3 secondary schools in the South Moravian Region. The diploma thesis can be beneficial both for the parents of adolescents and for educators, social educators, social workers, and educators working with children and adolescents.
Klíčová slova
rodina, dospívající, výchova, způsob výchovy, socializace
Klíčová slova v angličtině
family, adolescents, upbringing, way of upbringing, socialization
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Způsob výchovy v rodině z pohledu dospívajících v teoretické části charakterizuje rodinu, definuje období dospívání a dospívajícího jedince, vymezuje výchovu včetně způsobu výchovy a nakonec se zabývá socializací jedince. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit, jaký je způsob výchovy v rodině z pohledu dospívajících. Výzkum se realizoval pomocí dotazníkového šetření u žáků 2 základních škol a 3 středních škol v Jihomoravském kraji. Diplomová práce může být přínosem jak pro samotné rodiče adolescentních jedinců, tak i pro pedagogy, sociální pedagogy, sociální pracovníky
a vychovatele pracující s dětmi a dospívajícími.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled The Way of Upbringing in a Family from the Perspective of Adolescents in the theoretical part characterizes the family, defines the period of adolescence and adolescent, defines education, including the method of education, and finally deals with the socialization of the individual. The aim of the practical part of the diploma thesis was to find out what is the way of upbringing in the family from the point of view of adolescents. The research was carried out using a questionnaire survey of pupils from 2 primary schools and 3 secondary schools in the South Moravian Region. The diploma thesis can be beneficial both for the parents of adolescents and for educators, social educators, social workers, and educators working with children and adolescents.
Klíčová slova
rodina, dospívající, výchova, způsob výchovy, socializace
Klíčová slova v angličtině
family, adolescents, upbringing, way of upbringing, socialization
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, výchovy a dospívání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, výchovy a dospívání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, 2016. Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-881-3.
FARKOVÁ, Marie, 2017. Vybrané kapitoly z psychologie. 3., aktualizované vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-807-4521-300.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4753-263.
KRAUS, Blahoslav, 2015. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-544-8.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ, 2020. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm. ISBN 978-80-87917-50-3.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav, 2016. Základy sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-881-3.
FARKOVÁ, Marie, 2017. Vybrané kapitoly z psychologie. 3., aktualizované vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-807-4521-300.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4753-263.
KRAUS, Blahoslav, 2015. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-544-8.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ, 2020. Respektovat a být respektován: cesta k sebeúctě a zodpovědnosti. Přepracované vydání. Praha: PeopleComm. ISBN 978-80-87917-50-3.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně komisi seznámila s metodologickým postupem. Podrobněji popisovala výzkumný nástroj - standardizovaný dotazník. Poté studentka prezentovala významná výzkumná zjištění, komentovala je pomocí tabulek. Komise uvedla silné a slabé stránky práce. Byla vyzdvižena aktuálnost tématu. Práce absentovala doporučení do sociálně pedagogické praxe. Studentka se vyjadřovala k otázce vedoucí práce. Komise diskutovala vhodné návrhy, doporučení, projekty a programy směrem k rodinné výchově.