Diplomová práce se zabývá souvislostí mezi problematikou životního prostředí a sociální stabilitou z pohledu sociální pedagogiky a zaměřuje se na jednání a postoje studentů tohoto oboru k tomuto tématu. V teoretické části se charakterizuje vzájemný vliv člověka na životní prostředí, v němž se odrážejí globální problémy společnosti a jejich vliv na sociální stabilitu. Na to navazuje problematika životního prostředí. Vše je zakončeno otázkou udržitelného rozvoje. V praktické části mé práce se věnuji výzkumu s cílem zjistit souvislosti mezi postojem k problematice životního prostředí a postojem k sociální stabilitě společnosti z pohledu vysokoškolských studentů, oboru sociální pedagogiky, k čemuž je využita empirická metoda v podobě dotazníku, kde jsou zahrnuty dva různé dotazníky s vlastně vytvořenými otázkami.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the connection between environmental issues and social stability from the point of view of social pedagogy and focuses on the actions and attitudes of students in this field on this topic. In the theoretical part we characterize the mutual influence of man and the environment, which reflects the global problems of society and their impact on social stability. This is followed by environmental issues. It all ends with the issue of sustainable development. In the practical part of the work, we focus on research to determine the relationship between attitudes to environmental issues and attitudes to social stability of society from the perspective of university students in social pedagogy, which uses an empirical method in the form of a questionnaire, which includes two different questionnaires with actually created questions.
Klíčová slova
životní prostředí, globalizace, sociální, člověk, prostředí, udržitelný rozvoj, problematika, rizika, řešení
Diplomová práce se zabývá souvislostí mezi problematikou životního prostředí a sociální stabilitou z pohledu sociální pedagogiky a zaměřuje se na jednání a postoje studentů tohoto oboru k tomuto tématu. V teoretické části se charakterizuje vzájemný vliv člověka na životní prostředí, v němž se odrážejí globální problémy společnosti a jejich vliv na sociální stabilitu. Na to navazuje problematika životního prostředí. Vše je zakončeno otázkou udržitelného rozvoje. V praktické části mé práce se věnuji výzkumu s cílem zjistit souvislosti mezi postojem k problematice životního prostředí a postojem k sociální stabilitě společnosti z pohledu vysokoškolských studentů, oboru sociální pedagogiky, k čemuž je využita empirická metoda v podobě dotazníku, kde jsou zahrnuty dva různé dotazníky s vlastně vytvořenými otázkami.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the connection between environmental issues and social stability from the point of view of social pedagogy and focuses on the actions and attitudes of students in this field on this topic. In the theoretical part we characterize the mutual influence of man and the environment, which reflects the global problems of society and their impact on social stability. This is followed by environmental issues. It all ends with the issue of sustainable development. In the practical part of the work, we focus on research to determine the relationship between attitudes to environmental issues and attitudes to social stability of society from the perspective of university students in social pedagogy, which uses an empirical method in the form of a questionnaire, which includes two different questionnaires with actually created questions.
Klíčová slova
životní prostředí, globalizace, sociální, člověk, prostředí, udržitelný rozvoj, problematika, rizika, řešení
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti životního prostředí, sociálního prostředí a sociálních problémů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intepretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti životního prostředí, sociálního prostředí a sociálních problémů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitavního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intepretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BECK, Ulrich, 2004. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 8086429326.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 9788024753263.
KUTÍLEK, M., R. LANDGRÁFOVÁ a H. NAVRÁTILOVÁ, 2013. Homo adaptabilis: lidé jsou přizpůsobiví. Praha: Dokořán. Bod. ISBN 9788073635633.
MOLDAN, Bedřich, 2018. Civilizace na planetě Zemi. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3624-5.
MOLDAN, Bedřich, 2020. Životní prostředí v globální perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Et - environmentální texty. ISBN 978-80-246-4677-0.
Seznam doporučené literatury
BECK, Ulrich, 2004. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 8086429326.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 9788024753263.
KUTÍLEK, M., R. LANDGRÁFOVÁ a H. NAVRÁTILOVÁ, 2013. Homo adaptabilis: lidé jsou přizpůsobiví. Praha: Dokořán. Bod. ISBN 9788073635633.
MOLDAN, Bedřich, 2018. Civilizace na planetě Zemi. První vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3624-5.
MOLDAN, Bedřich, 2020. Životní prostředí v globální perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. Et - environmentální texty. ISBN 978-80-246-4677-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce. Představila design výzkumné části práce. Uvedla nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na otázky uvedené v posudcích diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr. Hrbáčková upozornila na prezentaci dat a jejich interpretaci, a na to, že studentka nepostupovala dle konktrétních postupů analýzy standardizovaných dotazníků.
doc. Hladík upozornil to, že je práce ze široka pojatá.