Diplomová práce se ve své teoretické rovině zabývá třemi oblastmi. První z nich se zaměří na další vzdělávání dospělých, druhá na hodnoty a hodnotové orientace účastníků dalšího vzdělávání a třetí na motivaci a bariéry, které brání účastníkům dalšího vzdělávání v jeho realizaci a účasti na něm. Hlavním cílem empirické části práce je zjištění existence korelace mezi hodnotovými orientacemi účastníků dalšího vzdělávání a percepcí bariér k účasti na něm. Mezi další dílčí cíle je zařazen jednak výzkum motivačních faktorů vedoucích účastníky k dalšímu vzdělávání, analýza hodnotových orientací těchto účastníků a komparace jednotlivých druhů bariér ve vztahu k věkové kategorii účastníků, jejich pohlaví i délce návaznosti na další vzdělávání. Výzkumná část práce je řešena v kvantitativním výzkumném rámci formou strukturovaného dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with three areas in its theoretical part. The first area focuses on further education of adults, the second on values and value orientations of the further education participants, and the third focuses on motivation and barriers which hinder the further education participants in its realization and their participation. The main goal of the empiric part of this thesis is to find the existence of a correlation between value orientations of the further education participants and perception of barriers affecting the participation. Among other sub-objectives, there is a research of motivation factors that lead the participants to further education, an analysis of value orientations of those participants, and a comparison of individual types of barriers in a relation to participant's age category, their gender, and the length of continuity with further education. The research part of the thesis is based on quantitative research in the form of a structured questionnaire.
Klíčová slova
bariéry ve vzdělávání, celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, hodnoty, hodnotové orientace, motivace
Klíčová slova v angličtině
education barriers, lifelong learning, further education, values, values orientations, motivation
Rozsah průvodní práce
106 s. (152 844 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se ve své teoretické rovině zabývá třemi oblastmi. První z nich se zaměří na další vzdělávání dospělých, druhá na hodnoty a hodnotové orientace účastníků dalšího vzdělávání a třetí na motivaci a bariéry, které brání účastníkům dalšího vzdělávání v jeho realizaci a účasti na něm. Hlavním cílem empirické části práce je zjištění existence korelace mezi hodnotovými orientacemi účastníků dalšího vzdělávání a percepcí bariér k účasti na něm. Mezi další dílčí cíle je zařazen jednak výzkum motivačních faktorů vedoucích účastníky k dalšímu vzdělávání, analýza hodnotových orientací těchto účastníků a komparace jednotlivých druhů bariér ve vztahu k věkové kategorii účastníků, jejich pohlaví i délce návaznosti na další vzdělávání. Výzkumná část práce je řešena v kvantitativním výzkumném rámci formou strukturovaného dotazníku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with three areas in its theoretical part. The first area focuses on further education of adults, the second on values and value orientations of the further education participants, and the third focuses on motivation and barriers which hinder the further education participants in its realization and their participation. The main goal of the empiric part of this thesis is to find the existence of a correlation between value orientations of the further education participants and perception of barriers affecting the participation. Among other sub-objectives, there is a research of motivation factors that lead the participants to further education, an analysis of value orientations of those participants, and a comparison of individual types of barriers in a relation to participant's age category, their gender, and the length of continuity with further education. The research part of the thesis is based on quantitative research in the form of a structured questionnaire.
Klíčová slova
bariéry ve vzdělávání, celoživotní vzdělávání, další vzdělávání, hodnoty, hodnotové orientace, motivace
Klíčová slova v angličtině
education barriers, lifelong learning, further education, values, values orientations, motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, formálního vzdělávání a hodnot.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých, formálního vzdělávání a hodnot.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK, 2016. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7308-694-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: GRADA Publishing, Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2006. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 80-247-1370-5.
PALÁN, Zdeněk, 2002. Lidské zdroje: výkladový slovník. Praha: Academia. ISBN 80-200-0950-7.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ, 2011. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-012-9.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK, 2016. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7308-694-7.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: GRADA Publishing, Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 2006. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada, Psyché (Grada). ISBN 80-247-1370-5.
PALÁN, Zdeněk, 2002. Lidské zdroje: výkladový slovník. Praha: Academia. ISBN 80-200-0950-7.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ, 2011. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-012-9.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce prezentovala teoretická východiska práce. Následně představila metodologický postup a seznamovala komisi s významnými výzkumnými zjištěními. Seznamovala komisi s výsledky ověřování hypotéz. Finálně studentka navrhla konkrétní doporučení do sociálně pedagogické praxe. Zazněly silné stránky práce - design výzkumu, rozsáhlé testování hypotéz - a slabé stránky práce - široké rozpětí cílů výzkumu. Studentka odpovídala na vybrané otázky oponentky a vedoucího práce.