Tato diplomová práce zkoumá možnosti využití zážitkové pedagogiky v práci s klienty z dětských domovů. Cílem bylo zjistit, zda a jak by se daly využít programy zážitkové pedagogiky při práci s adolescenty z dětských domovů. V teoretické části je vymezen pojem prožitek, zážitek, učení prožitkem, zážitková pedagogika a její rozvojový potenciál v oblasti sebepojetí. Dále podrobně představíme metodu zážitkové pedagogiky. V neposlední řadě je věnována jedna kapitola sebepojetí a jejím složkám, a jedna kapitola specifikům klientů z dětských domovů, kde se věnujeme nereálnému sebepojetí klientů z dětských domovů jako důsledku citové deprivace pocházejícího z rodinného prostředí. V praktické části jsme se nejdříve zaměřili na sebepojetí u adolescentů z dětských domovů, pomocí dotazníkového šetření srovnali zjištěná data s adolescenty žijících v rodinách. Na základě zjištěných údajů jsme navrhli zážitkový program pro adolescenty z dětských domovů a změřili jejich posun před a po programu. Na základě těchto výstupů jsme také upozornili na propojení sociální a pedagogické roviny práce s touto cílovou skupinou, propojení mezi sociální a zážitkovou pedagogikou.
Anotace v angličtině
This thesis examines the possibilities of using experiential pedagogy at work with clients from children's homes. The aim was to find out whether and how experiential pedagogy programs could be used when work with adolescents from children's homes. The theoretical part defines the concept of experience, learning by experience, experiential pedagogy and its development in the field of self-concept. Next, we will introduce in detail the method of experiential pedagogy. Last but not least, one chapter is devoted to self-concept and its components, and one chapter to the specifics of clients from children's homes, where we focus on the unrealistic self-concept of clients from children's homes as a result of emotional deprivation from the family environment. In the practical part, we first focused on the self-concept of adolescents from children's homes, using a questionnaire survey compared the data with adolescents living in families. Based on the data, we designed an experiential program for adolescents from children's homes and measured their shift before and after the program. Based on these outputs, we also drew attention to the connection between the social and pedagogical level of work with this target group, the connection between social and experiential pedagogy.
method of experiential pedagogy, experiential pedagogy, self-concept, self-confidence, personal development, emotional deprivation
Rozsah průvodní práce
111
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce zkoumá možnosti využití zážitkové pedagogiky v práci s klienty z dětských domovů. Cílem bylo zjistit, zda a jak by se daly využít programy zážitkové pedagogiky při práci s adolescenty z dětských domovů. V teoretické části je vymezen pojem prožitek, zážitek, učení prožitkem, zážitková pedagogika a její rozvojový potenciál v oblasti sebepojetí. Dále podrobně představíme metodu zážitkové pedagogiky. V neposlední řadě je věnována jedna kapitola sebepojetí a jejím složkám, a jedna kapitola specifikům klientů z dětských domovů, kde se věnujeme nereálnému sebepojetí klientů z dětských domovů jako důsledku citové deprivace pocházejícího z rodinného prostředí. V praktické části jsme se nejdříve zaměřili na sebepojetí u adolescentů z dětských domovů, pomocí dotazníkového šetření srovnali zjištěná data s adolescenty žijících v rodinách. Na základě zjištěných údajů jsme navrhli zážitkový program pro adolescenty z dětských domovů a změřili jejich posun před a po programu. Na základě těchto výstupů jsme také upozornili na propojení sociální a pedagogické roviny práce s touto cílovou skupinou, propojení mezi sociální a zážitkovou pedagogikou.
Anotace v angličtině
This thesis examines the possibilities of using experiential pedagogy at work with clients from children's homes. The aim was to find out whether and how experiential pedagogy programs could be used when work with adolescents from children's homes. The theoretical part defines the concept of experience, learning by experience, experiential pedagogy and its development in the field of self-concept. Next, we will introduce in detail the method of experiential pedagogy. Last but not least, one chapter is devoted to self-concept and its components, and one chapter to the specifics of clients from children's homes, where we focus on the unrealistic self-concept of clients from children's homes as a result of emotional deprivation from the family environment. In the practical part, we first focused on the self-concept of adolescents from children's homes, using a questionnaire survey compared the data with adolescents living in families. Based on the data, we designed an experiential program for adolescents from children's homes and measured their shift before and after the program. Based on these outputs, we also drew attention to the connection between the social and pedagogical level of work with this target group, the connection between social and experiential pedagogy.
method of experiential pedagogy, experiential pedagogy, self-concept, self-confidence, personal development, emotional deprivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti zážitkové pedagogiky, adolescence a náhradní rodinné výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného dotazníku a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezetace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti zážitkové pedagogiky, adolescence a náhradní rodinné výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného dotazníku a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezetace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Graga. ISBN 978-80-247-2816-2.
JIRÁSEK, Ivo, 2019. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1485-4.
MACEK, Petr, 2003. Adolescence. Praha: Portál. ISBN 80-7178-747-7.
SOBOTKOVÁ, Nielsen Veronika a kolektiv, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. ISBN 978-80247-4042-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠÉĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Graga. ISBN 978-80-247-2816-2.
JIRÁSEK, Ivo, 2019. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1485-4.
MACEK, Petr, 2003. Adolescence. Praha: Portál. ISBN 80-7178-747-7.
SOBOTKOVÁ, Nielsen Veronika a kolektiv, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. ISBN 978-80247-4042-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠÉĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce. Následně popsala metodu výzkumu - akční výzkum. Následně zmiňovala některé výsledky analýzy dat v jednotlivých cyklech výzkumu. Prezentace byla místy nesrozumitelná, výroky spíše kusé. Zazněly nedostatky především v metodologické části práce a v interpretaci výsledků. Komise ocenila pokoru studentky a vědomí si limitů své práce. Komise také ocenila snahu studentky o originální druh výzkumu - akční výzkum.