Diplomová práce se zabývá analýzou postojů mládeže ke stáří a seniorům. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zmapovat postoje mládeže z pohledu tří komponent - kognitivní, afektivní a konativní a zjistit, jak mládež vnímá pojmy stáří, mládež a senior. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem práce. Charakterizuje postoje, jejich složky, funkce a způsoby měření, zmiňuje také některé výzkumy zaměřené na mapování postojů ke stáří a seniorům. Věnuje se stáří, jeho znakům, mýtům spojeným se stářím a mezigeneračním vztahům se zaměřením na vztahy mezi prarodiči a mládeží. Popisuje vývojové období dospívání a adolescence, do kterého patří mládež, která je předmětem výzkumného šetření. Praktická část prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo realizováno prostřednictvím online platformy Survio. Výzkumným vzorkem byli žáci středních škol a gymnázií ze Zlínského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Vyhodnocená data nám ukazují, že mládež zaujímá ke stáří a seniorům spíše pozitivní postoje.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of youth attitudes towards old age and seniors. The main goal of the research was to map the attitudes of young people from the perspective of three components - cognitive, affective and conative, and to find out how young people perceive the concepts of old age, youth and senior. The theoretical part defines the basic concepts related to the topic of the work. It characterizes attitudes, their components, functions and methods of measurement, it also mentions some research focused on mapping attitudes towards old age and seniors. It deals with old age, its features, myths associated with old age and intergenerational relationships with a focus on relationships between grandparents and youth. It describes the developmental period of adolescence and adolescence, which includes youth, which is the subject of research. The practical part presents the results of a questionnaire survey, which was conducted through the online platform Survio. The research sample was students of secondary schools and grammar schools from the Zlín, South Moravian and Moravian-Silesian regions. The evaluated data show us that young people have rather positive attitudes towards old age and seniors.
Klíčová slova
postoje, stáří, senior, mládež, adolescence
Klíčová slova v angličtině
attitudes, old age, senior, youth, adolescence
Rozsah průvodní práce
130 s. (164 948 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá analýzou postojů mládeže ke stáří a seniorům. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zmapovat postoje mládeže z pohledu tří komponent - kognitivní, afektivní a konativní a zjistit, jak mládež vnímá pojmy stáří, mládež a senior. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy související s tématem práce. Charakterizuje postoje, jejich složky, funkce a způsoby měření, zmiňuje také některé výzkumy zaměřené na mapování postojů ke stáří a seniorům. Věnuje se stáří, jeho znakům, mýtům spojeným se stářím a mezigeneračním vztahům se zaměřením na vztahy mezi prarodiči a mládeží. Popisuje vývojové období dospívání a adolescence, do kterého patří mládež, která je předmětem výzkumného šetření. Praktická část prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo realizováno prostřednictvím online platformy Survio. Výzkumným vzorkem byli žáci středních škol a gymnázií ze Zlínského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje. Vyhodnocená data nám ukazují, že mládež zaujímá ke stáří a seniorům spíše pozitivní postoje.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the analysis of youth attitudes towards old age and seniors. The main goal of the research was to map the attitudes of young people from the perspective of three components - cognitive, affective and conative, and to find out how young people perceive the concepts of old age, youth and senior. The theoretical part defines the basic concepts related to the topic of the work. It characterizes attitudes, their components, functions and methods of measurement, it also mentions some research focused on mapping attitudes towards old age and seniors. It deals with old age, its features, myths associated with old age and intergenerational relationships with a focus on relationships between grandparents and youth. It describes the developmental period of adolescence and adolescence, which includes youth, which is the subject of research. The practical part presents the results of a questionnaire survey, which was conducted through the online platform Survio. The research sample was students of secondary schools and grammar schools from the Zlín, South Moravian and Moravian-Silesian regions. The evaluated data show us that young people have rather positive attitudes towards old age and seniors.
Klíčová slova
postoje, stáří, senior, mládež, adolescence
Klíčová slova v angličtině
attitudes, old age, senior, youth, adolescence
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů, mládeže a stáří.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování řešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů, mládeže a stáří.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
TOŠNEROVÁ, Tamara, 2002. Ageismus: průvodce stereotypy a mýty o stáří. Praha: Ambulance pro poruchy paměti. ISBN 80-238-9506-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
TOŠNEROVÁ, Tamara, 2002. Ageismus: průvodce stereotypy a mýty o stáří. Praha: Ambulance pro poruchy paměti. ISBN 80-238-9506-0.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce prezentovala teoretická východiska práce. Popsala metodologický postup. Podrobně uváděla výzkumná zjištění, komentovala je pomocí tabulek. Studentka vhodně interpretovala významné výsledky do oblasti sociální pedagogiky. Finálně svůj výzkum vhodně shrnula. Komise zhodnotila silné a slabší stránky práce. Studentka následně odpovídala na vybrané otázky oponenta práce.