Diplomová práce se zaměřuje na Klima třídy zájmových útvarů z pohledu pedagoga volného času. Práce se rozděluje na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá klimatem třídy, způsoby měření klimatu a jednu podkapitolu tvoří také sociometrie, díky které se při vyhodnocování dozvíme část výsledků z praktické části. Dále se zabývá volným časem pro děti a mládež, organizacemi, které vyplňují volný čas dětí a pak samotným pedagogem volného času, který tvoří náplň volného času nejen dětem. v praktické části se uskutečnil výzkum na Domě dětí a mládeže v Kyjově. Hlavním cílem bylo identifikovat a popsat klima třídy ve skupinách kroužků Jump. Praktická část se uskutečnila pomocí dotazníkového šetření. Zjištěná data byla vyhodnocena a výsledky zobrazeny pomocí tabulek, sociometrických matic a grafů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on The climate of the class of hobby groups from the point of view of free time teachers. The work is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the class climate, methods of climate measurement and one subchapter also consists of sociometry, thanks to which we learn part of the results from the practical part. It also deals with leisure time for children and youth, organizations that fill children's leisure time and then the free time teacher himself, who forms the content of leisure time not only for children. In the practical part, research was carried out at the House of Children and Youth in Kyjov. The main goal was to identify and describe the class climate in the hobby groups of Jump. The practical part was carried out using a questionnaire survey. The obtained data were evaluated and the results were displayed using tables, sociometric matrices and graphs.
Klíčová slova
Klima, měření klimatu, sociometrie, dotazník, volný čas, děti a mládež, organizace, pedagog volného času.
Klíčová slova v angličtině
Climate, climate measurement, sociometry, questionnaire, leisure time, children and youth, organization, free time teacher.
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na Klima třídy zájmových útvarů z pohledu pedagoga volného času. Práce se rozděluje na dvě hlavní části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá klimatem třídy, způsoby měření klimatu a jednu podkapitolu tvoří také sociometrie, díky které se při vyhodnocování dozvíme část výsledků z praktické části. Dále se zabývá volným časem pro děti a mládež, organizacemi, které vyplňují volný čas dětí a pak samotným pedagogem volného času, který tvoří náplň volného času nejen dětem. v praktické části se uskutečnil výzkum na Domě dětí a mládeže v Kyjově. Hlavním cílem bylo identifikovat a popsat klima třídy ve skupinách kroužků Jump. Praktická část se uskutečnila pomocí dotazníkového šetření. Zjištěná data byla vyhodnocena a výsledky zobrazeny pomocí tabulek, sociometrických matic a grafů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on The climate of the class of hobby groups from the point of view of free time teachers. The work is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the class climate, methods of climate measurement and one subchapter also consists of sociometry, thanks to which we learn part of the results from the practical part. It also deals with leisure time for children and youth, organizations that fill children's leisure time and then the free time teacher himself, who forms the content of leisure time not only for children. In the practical part, research was carried out at the House of Children and Youth in Kyjov. The main goal was to identify and describe the class climate in the hobby groups of Jump. The practical part was carried out using a questionnaire survey. The obtained data were evaluated and the results were displayed using tables, sociometric matrices and graphs.
Klíčová slova
Klima, měření klimatu, sociometrie, dotazník, volný čas, děti a mládež, organizace, pedagog volného času.
Klíčová slova v angličtině
Climate, climate measurement, sociometry, questionnaire, leisure time, children and youth, organization, free time teacher.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, sociometrie a náplně práce pedagoga volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, sociometrie a náplně práce pedagoga volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
HOFBAUER, Břetislav, 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
MUSIL, Jiří, 2003. Sociometrie v psychologické kognici: nástroj sociální kompetence učitele. Olomouc: Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého. ISBN 80-238-8935-4.
NOVOTNÁ, Eliška, 2010. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2957-2.
PÁVKOVÁ, Jiřina, 2002. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 8071787116.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
HOFBAUER, Břetislav, 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
MUSIL, Jiří, 2003. Sociometrie v psychologické kognici: nástroj sociální kompetence učitele. Olomouc: Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého. ISBN 80-238-8935-4.
NOVOTNÁ, Eliška, 2010. Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2957-2.
PÁVKOVÁ, Jiřina, 2002. Pedagogika volného času. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál. ISBN 8071787116.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická východiska práce a metodologický postup. Seznámila komisi s některými významnými výsledky výzkumu. Popsala sociogram a sociometrické matice. Následně odpovídala na výzkumné otázky pomocí tabulek a grafů. Zazněly silné a slabší stránky práce, především směrem k metodologické části. Zazněly výtky vůči jazykovému a formálnímu zpracování práce. Komise se doptávala na přesah práce do sociálně pedagogické oblasti. Komise absentovala konkrétní doporučení.