Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem Multikulturní výchova a sociální pedagogika a jejich implementace ve škole. Teoretická část pojednává o multikulturalitě i o sociální pedagogice a hledá spojitost mezi těmito obory. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum v souvislosti s multikulturní výchovou praktikovanou na základních školách. Hlavním cílem této práce je zjistit, jakým způsobem učitelé na základních školách v Brně realizují multikulturní výchovu. Data pro výzkum jsou získávána pomocí kvantitativního výzkumu realizovaného pomocí dotazníků. K analýze dat a jejich interpretaci je použita forma deskriptivního výzkumu.
Anotace v angličtině
Master's thesis is focused on the current topic of Multicultural education and Social pedagogy and their implementation at school. The theoretical part deals with Multiculturalism and Social pedagogy and seeks connections between these disciplines. The empirical part is focused on a quantitative research in connection with multicultural education practiced at primary schools. The main goal of this thesis is to find out how teachers at primary schools in Brno implement the multicultural education. Data for research have been obtained through a quantitative research using questionnaires. A form of descriptive research is used to analyze and interpret the data.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, pedagogika, edukace - výchova, školní vzdělávací program, multikulturalismus, multikulturní výchova, kultura
Klíčová slova v angličtině
Social Pedagogy, Pedagogy, Education, School Educational Programme, Multiculturalism, Multicultural Education, Culture
Rozsah průvodní práce
83 (113 091)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem Multikulturní výchova a sociální pedagogika a jejich implementace ve škole. Teoretická část pojednává o multikulturalitě i o sociální pedagogice a hledá spojitost mezi těmito obory. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum v souvislosti s multikulturní výchovou praktikovanou na základních školách. Hlavním cílem této práce je zjistit, jakým způsobem učitelé na základních školách v Brně realizují multikulturní výchovu. Data pro výzkum jsou získávána pomocí kvantitativního výzkumu realizovaného pomocí dotazníků. K analýze dat a jejich interpretaci je použita forma deskriptivního výzkumu.
Anotace v angličtině
Master's thesis is focused on the current topic of Multicultural education and Social pedagogy and their implementation at school. The theoretical part deals with Multiculturalism and Social pedagogy and seeks connections between these disciplines. The empirical part is focused on a quantitative research in connection with multicultural education practiced at primary schools. The main goal of this thesis is to find out how teachers at primary schools in Brno implement the multicultural education. Data for research have been obtained through a quantitative research using questionnaires. A form of descriptive research is used to analyze and interpret the data.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, pedagogika, edukace - výchova, školní vzdělávací program, multikulturalismus, multikulturní výchova, kultura
Klíčová slova v angličtině
Social Pedagogy, Pedagogy, Education, School Educational Programme, Multiculturalism, Multicultural Education, Culture
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, sociální pedagogiky a edukace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, sociální pedagogiky a edukace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, 2012. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix. ISBN 978-80-86798-07-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0643-9.
PRŮCHA, Jan, 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-502-2.
PRŮCHA, J., J. MAREŠ a E. WALTEROVÁ, 2003. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-772-8.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav, 2012. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix. ISBN 978-80-86798-07-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0643-9.
PRŮCHA, Jan, 2011. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-502-2.
PRŮCHA, J., J. MAREŠ a E. WALTEROVÁ, 2003. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-772-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce prezentovala teoretická východiska práce, následně komisi seznamovala s výzkumnými otázkami, s metodou sběru dat a postupem v analýze. Podrobněji prezentovala výsledná výzkumná zjištění a odpovídala na všechny dílčí výzkumné otázky. Studentka krátce diskutovala užití kulturně standardního a transkulturního přístupu v MKV. Komise upozornila na formulaci doporučení, která nenavazovala na přímé výsledky výzkumu, ale pouze na zmínky v teoretické části práce. Studentka dále odpovídala na vybrané otázky vedoucího a oponenta práce. Členka komise se doptávala na překvapivé výsledky výzkumu. Proběhla krátká diskuze na toto téma. Komise upozornila na nedostatek hloubky nastavení výzkumu.