Tématem bakalářské práce je vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody ve Věznici Ostrava Heřmanice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je za pomoci odborné literatury vymezit témata z oblasti penologie, jako je trest odnětí svobody, výkon trestu a také historie vězeňství. Práce se také zabývá charakteristikou Věznice Ostrava Heřmanice a nabídkou vzdělávacích aktivit. Dále charakterizuje vzdělávání dospělých, a to jak obecně, tak ve výkonu trestu odnětí svobody. Práce dále představuje programy zacházení, motivaci ke vzdělávání a následnou resocializaci. Praktická část obsahuje prozkoumání možností vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody za pomoci kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím rozhovorů s odsouzenými. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, co odsouzené motivuje ke vzdělávání, jak hodnotí způsob práce lektorů a sami sebe v roli studenta.
Anotace v angličtině
The education of convicts serving a custodial sentence in Ostrava-Heřmanice Prison is the topic of this bachelor thesis. It is divided into the theoretical and practical parts. The definition of topics from the field of penology, such as custodial sentence or imprisonment, is the aim of the theoretical part, as well as the prison history. Research literature has been used for that purpose. Characteristics of Ostrava-Heřmanice Prison and its education activities offer is presented too. Next, the education of adults is characterized both generally and of those serving a custodial sentence. Next, treatment programs, motivation for education and subsequent resocialization are presented. The qualitative research of education possibilities for convicts serving a custodial sentence is presented in the practical part. The research was conducted through interviews with convicts. Results comprise facts about motivation of convicts' self-education, their evaluation of lectors' work and self-evaluation in the role of students.
Tématem bakalářské práce je vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody ve Věznici Ostrava Heřmanice. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je za pomoci odborné literatury vymezit témata z oblasti penologie, jako je trest odnětí svobody, výkon trestu a také historie vězeňství. Práce se také zabývá charakteristikou Věznice Ostrava Heřmanice a nabídkou vzdělávacích aktivit. Dále charakterizuje vzdělávání dospělých, a to jak obecně, tak ve výkonu trestu odnětí svobody. Práce dále představuje programy zacházení, motivaci ke vzdělávání a následnou resocializaci. Praktická část obsahuje prozkoumání možností vzdělávání odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody za pomoci kvalitativního výzkumu, který byl realizován prostřednictvím rozhovorů s odsouzenými. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, co odsouzené motivuje ke vzdělávání, jak hodnotí způsob práce lektorů a sami sebe v roli studenta.
Anotace v angličtině
The education of convicts serving a custodial sentence in Ostrava-Heřmanice Prison is the topic of this bachelor thesis. It is divided into the theoretical and practical parts. The definition of topics from the field of penology, such as custodial sentence or imprisonment, is the aim of the theoretical part, as well as the prison history. Research literature has been used for that purpose. Characteristics of Ostrava-Heřmanice Prison and its education activities offer is presented too. Next, the education of adults is characterized both generally and of those serving a custodial sentence. Next, treatment programs, motivation for education and subsequent resocialization are presented. The qualitative research of education possibilities for convicts serving a custodial sentence is presented in the practical part. The research was conducted through interviews with convicts. Results comprise facts about motivation of convicts' self-education, their evaluation of lectors' work and self-evaluation in the role of students.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti penologie, vzdělávání dospělých a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou rozhovorů s odsouzenými.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti penologie, vzdělávání dospělých a motivace ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou rozhovorů s odsouzenými.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan, 2014. Andragogika. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
HÁLA, Jaroslav, 2006. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií. ISBN 80-86708-30-6.
JŮZL, Miloslav, 2012. Peniterciaristika a penologie. Brno: Institut mezioborových studií Brno. ISBN 978-80-87182-24-6.
NAKONEČNÝ, Milan, 2014. Motivace chování. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-830-6.
ŠVAŘÍČEK Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan, 2014. Andragogika. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4824-5.
HÁLA, Jaroslav, 2006. Úvod do teorie a praxe vězeňství. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií. ISBN 80-86708-30-6.
JŮZL, Miloslav, 2012. Peniterciaristika a penologie. Brno: Institut mezioborových studií Brno. ISBN 978-80-87182-24-6.
NAKONEČNÝ, Milan, 2014. Motivace chování. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-830-6.
ŠVAŘÍČEK Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska práce. Následně prezentovala metodologický postup. Podrobněji prezentovala vlastní paradigmatický model, na kterém popisovala výzkumná zjištění. Následně odpovídala na dílčí výzkumné otázky. Zazněly silné a slabé stránky z posudků. Studentka odpovídala na vybranou otázku oponentky. Komise se ptala na volbu výběru konkrétní věznice, upozornila na etiku zvěřejňování názvu věznice. Komise měla výhradu k výzkumným otázkám, které inklinovaly ke kvantifikaci. Komise zmínila také nedostatečný popis výzkumného souboru. Byl vyzdvižen paradigmatický model i způsob prezentace obhajoby.