Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku Mezigeneračního učení v kontextu dobrovolnictví. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První část se věnuje vymezení pojmům učení a mezigenerační učení a definuje pojem generace. Druhá kapitola je zaměřena na vývojové etapy ontogeneze člověka z pohledu učení s důrazem na gerontagogiku. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována dobrovolnictví. Praktickou část prezentuje kvalitativní výzkum, který se zabývá způsoby mezigeneračního učení z pohledu seniorů i studentů dobrovolnického projektu. Odkrývá motivaci k účasti a participaci zastoupených generací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the issue of Intergenerational learning in the context of voluntarism. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter deals with the definition of learning and intergenerational learning and defines the term of generation. The second chapter is devoted to the evolutionary phases of human ontogeny from the perspective of learning with stress on gerontology. The last chapter of the theoretical part of the thesis is focused on voluntarism. The practical part is presented by qualitative research that deals with methods of intergenerational learning from the perspective of seniors and students of the voluntary project. It reveals the motivation for the participation of the represented generations.
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku Mezigeneračního učení v kontextu dobrovolnictví. Teoretická část je složena ze tří kapitol. První část se věnuje vymezení pojmům učení a mezigenerační učení a definuje pojem generace. Druhá kapitola je zaměřena na vývojové etapy ontogeneze člověka z pohledu učení s důrazem na gerontagogiku. Poslední kapitola teoretické části práce je věnována dobrovolnictví. Praktickou část prezentuje kvalitativní výzkum, který se zabývá způsoby mezigeneračního učení z pohledu seniorů i studentů dobrovolnického projektu. Odkrývá motivaci k účasti a participaci zastoupených generací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the issue of Intergenerational learning in the context of voluntarism. The theoretical part consists of three chapters. The first chapter deals with the definition of learning and intergenerational learning and defines the term of generation. The second chapter is devoted to the evolutionary phases of human ontogeny from the perspective of learning with stress on gerontology. The last chapter of the theoretical part of the thesis is focused on voluntarism. The practical part is presented by qualitative research that deals with methods of intergenerational learning from the perspective of seniors and students of the voluntary project. It reveals the motivation for the participation of the represented generations.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky dobrovolnictví, edukačních specifik vzdělávání seniorů a objasnění podstaty mezigeneračního učení z pohledu psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky dobrovolnictví, edukačních specifik vzdělávání seniorů a objasnění podstaty mezigeneračního učení z pohledu psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ, 2010. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-772-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
RABUŠICOVÁ, M., K. BRÜCKNEROVÁ, L. KAMANOVÁ, P. NOVOTNÝ, K. PEVNÁ a Z. VAŘEJKOVÁ, 2016. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8460-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
VETEŠKA, Jaroslav, 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1026-9.
Seznam doporučené literatury
BRUMOVSKÁ, Tereza a Gabriela MÁLKOVÁ, 2010. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-772-5.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1284-9.
RABUŠICOVÁ, M., K. BRÜCKNEROVÁ, L. KAMANOVÁ, P. NOVOTNÝ, K. PEVNÁ a Z. VAŘEJKOVÁ, 2016. Mezigenerační učení: teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8460-5.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
VETEŠKA, Jaroslav, 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1026-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila motivaci k výběru tématu, popsala metodologický postup. Podrobněji uváděla výsledná výzkumná zjištění. Studentka vysvětlovala, jak chápe pojem mezigenerační vzdělávání a mezigenerační učení. Komise upozornila na nepřesně tvořené výzkumné otázky, absentovala bližší popis výzkumného souboru, paradigmatický model vzešlý ze zakotvené teorie i hlubší interpretace.