Bakalářská práce se zabývá osobností vychovatele v dětském domově rodinného typu. V teoretické části vymezujeme pojmy související s tímto povoláním jako je vychovatel, vychovatelství, ústavní péče a dětský domov. Praktická část se skládá z kvalitativního výzkumu, který objasňuje osobnostní předpoklady a pracovní náplň vychovatele v dětském domově rodinného typu. Cílem bakalářské práce je seznámení s rolí vychovatele v kontextu jeho motivace, pracovní činnosti, předpokladů a vlastnostmi vychovatele. V neposlední řadě práci a spolupráci, kterou toto povolání obsahuje. Na základě analýzy získaných dat jsou navrhnuta opatření, která by mohla zkvalitnit práci vychovatelů v dětském domově rodinného typu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the personality of an educator in a family-type children's home. In the theoretical part we define the terms related to this profession, such as educator, upbringing, institutional care and children's home. The practical part consists of qualitative research, which clarifies the personal preconditions and workload of the educator in a family-type children's home. The aim of the bachelor thesis is to get acquainted with the role of the educator in the context of his motivation, work activities, assumptions and characteristics of the educator. Last but not least, the work and cooperation that this profession contains. Based on the analysis of the obtained data, measures are proposed that could improve the work of educators in a family-type children's home.
Klíčová slova
vychovatel, dětský domov rodinného typu, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
educator, family - type children 's home, institutional education
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá osobností vychovatele v dětském domově rodinného typu. V teoretické části vymezujeme pojmy související s tímto povoláním jako je vychovatel, vychovatelství, ústavní péče a dětský domov. Praktická část se skládá z kvalitativního výzkumu, který objasňuje osobnostní předpoklady a pracovní náplň vychovatele v dětském domově rodinného typu. Cílem bakalářské práce je seznámení s rolí vychovatele v kontextu jeho motivace, pracovní činnosti, předpokladů a vlastnostmi vychovatele. V neposlední řadě práci a spolupráci, kterou toto povolání obsahuje. Na základě analýzy získaných dat jsou navrhnuta opatření, která by mohla zkvalitnit práci vychovatelů v dětském domově rodinného typu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the personality of an educator in a family-type children's home. In the theoretical part we define the terms related to this profession, such as educator, upbringing, institutional care and children's home. The practical part consists of qualitative research, which clarifies the personal preconditions and workload of the educator in a family-type children's home. The aim of the bachelor thesis is to get acquainted with the role of the educator in the context of his motivation, work activities, assumptions and characteristics of the educator. Last but not least, the work and cooperation that this profession contains. Based on the analysis of the obtained data, measures are proposed that could improve the work of educators in a family-type children's home.
Klíčová slova
vychovatel, dětský domov rodinného typu, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
educator, family - type children 's home, institutional education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, osobnosti vychovatele a výchovných metod.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, osobnosti vychovatele a výchovných metod.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0697-2.
SEKERA, Ondřej, 2009. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80- 7368-728-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRNKOVÁ, Lucie, 2018. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer. Právo prakticky. ISBN 978-80-7552-864-3.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ, 2014. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0697-2.
SEKERA, Ondřej, 2009. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80- 7368-728-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
TRNKOVÁ, Lucie, 2018. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer. Právo prakticky. ISBN 978-80-7552-864-3.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně popisovala metodologický postup. Studentka podrobněji seznámila komisi s výsledky výzkumu. Studentka dále navrhla krátká doporučení do praxe. Studentka odpovídala na vybranou otázku vedoucí práce, týkající se výzkumného souboru a osobnosti vychovatele. Komise vytkla studentce ve výzkumu odklon od tématu a doporučila zúžit výzkumné cíle. Byla oceněna prezentace obhajoby studentky.