Bakalářská práce se zabývá inkluzí v předškolním vzdělávání z pohledu ředitelů mateřských škol. Teoretická část popisuje základní vymezení pojmů vztahujících se k inkluzivnímu vzdělávání, vymezení stěžejních rozdílů mezi integrací a inkluzí, legislativní ukotvení inkluzivního vzdělávání v České republice, charakteristiku dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, vymezení stupňů podpůrných opatření. Dále popisuje systém podpory žáků inkluzivní školy a pozornost věnuje také předškolnímu vzdělávání
a vývoji dítěte v předškolním věku. Cílem práce je analyzovat názor ředitelů mateřských škol na průběh procesu inkluze v mateřských školách. Dále zjistit, jak ředitelé mateřských škol proces inkluzivního vzdělávání hodnotí, popsat přípravu mateřské školy i pedagogů na proces inkluze, vyhodnotit přínos inkluzivního vzdělávání pro děti a zjistit zkušenosti
a názor ředitelů na průběh spolupráce v rámci inkluzivního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with inclusion in preschool education from the perspective of kindergarten principals. The theoretical part describes the basic definition of concepts related to inclusive education, definition of differences between integration and inclusion, legislative anchoring of inclusive education in the Czech Republic, characteristics of children with special educational needs, the definition of support measures. It also specifies the support system for pupils in an inclusive school and also pays attention to pre-school education and the development of a pre-school child. This work aims to analyse the opinion of kindergarten principals on the course of the inclusion process in kindergartens. Furthermore, to find out how kindergarten principals evaluate the process of inclusive education, depicts the preparation of kindergarten and teachers for the process of inclusion, evaluate the benefits of inclusive education for children and find out the experience
and opinions of principals on the course of cooperation in inclusive education.
Klíčová slova
inkluze, integrace, inkluzivní vzdělávání, předškolní vzdělávání, mateřská škola, pedagog, asistent pedagoga, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, inslusive education, předškolní vzdělávání (early years education), nursery school, pedagogue, teacher assistant, child with special educational needs, supportive measures
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá inkluzí v předškolním vzdělávání z pohledu ředitelů mateřských škol. Teoretická část popisuje základní vymezení pojmů vztahujících se k inkluzivnímu vzdělávání, vymezení stěžejních rozdílů mezi integrací a inkluzí, legislativní ukotvení inkluzivního vzdělávání v České republice, charakteristiku dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, vymezení stupňů podpůrných opatření. Dále popisuje systém podpory žáků inkluzivní školy a pozornost věnuje také předškolnímu vzdělávání
a vývoji dítěte v předškolním věku. Cílem práce je analyzovat názor ředitelů mateřských škol na průběh procesu inkluze v mateřských školách. Dále zjistit, jak ředitelé mateřských škol proces inkluzivního vzdělávání hodnotí, popsat přípravu mateřské školy i pedagogů na proces inkluze, vyhodnotit přínos inkluzivního vzdělávání pro děti a zjistit zkušenosti
a názor ředitelů na průběh spolupráce v rámci inkluzivního vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with inclusion in preschool education from the perspective of kindergarten principals. The theoretical part describes the basic definition of concepts related to inclusive education, definition of differences between integration and inclusion, legislative anchoring of inclusive education in the Czech Republic, characteristics of children with special educational needs, the definition of support measures. It also specifies the support system for pupils in an inclusive school and also pays attention to pre-school education and the development of a pre-school child. This work aims to analyse the opinion of kindergarten principals on the course of the inclusion process in kindergartens. Furthermore, to find out how kindergarten principals evaluate the process of inclusive education, depicts the preparation of kindergarten and teachers for the process of inclusion, evaluate the benefits of inclusive education for children and find out the experience
and opinions of principals on the course of cooperation in inclusive education.
Klíčová slova
inkluze, integrace, inkluzivní vzdělávání, předškolní vzdělávání, mateřská škola, pedagog, asistent pedagoga, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, inslusive education, předškolní vzdělávání (early years education), nursery school, pedagogue, teacher assistant, child with special educational needs, supportive measures
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, inkluze v systému předškolního vzdělávání a aktérů inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intrpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, inkluze v systému předškolního vzdělávání a aktérů inkluzivního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich intrpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr, 2015. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy: Evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik. ISBN 978-80-7510-190-7.
ANDERLIK, Lore, 2014. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-765-1.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA, 2019. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr, 2015. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy: Evaluační nástroj hodnocení kvality inkluzivní školy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik. ISBN 978-80-7510-190-7.
ANDERLIK, Lore, 2014. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-765-1.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA, 2019. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce popsala teoretická východiska práce. Následně seznámila komisi s metodologickým postupem. Podrobněji popisovala významná výzkumná zjištění. Komise diskutovala rozpory ve výpovědích ředitelů ohledně financování asistenta pedagoga. Komise měla výhradu týkající se volby výběru výzkumného souboru a odklonu ke kvantifikaci dat. Ve výzkumu komise absentovala také paradigmatický model.