Práce se zaměřuje na dětské pojímání smrti a její následný význam na pokračující život jedince. Sleduje vliv rodinného a kulturního prostředí v souvislosti s formováním vlastní identity. Výzkum v praktické části potvrzuje vliv negativní události na další životní fungování, bolestivé období během následného života a vliv na vlastní rodinný život. Zaměřujeme se na negativní vlivy úmrtí rodiče, které ovlivnili život jedince.
Anotace v angličtině
The work focuses on children's conception of death and its subsequent significance for the continuation of an individual's life. It monitors the influence of the family and cultural environment in connection with the formation of one's own identity. The research in the practical part confirms the influence of individual events on the further functioning of life, the painful period during the afterlife and the influence on one's own family life. We focus on the negative aspects of parental deaths that affect an individual's life.
Klíčová slova
Děti, smrt, koncept smrti, dětské představy o smrti, dětské chápání smrti, dětské vnímání smrti, dětské pojetí smrti.
Klíčová slova v angličtině
Children, death, concept of death, children's ideas about death, children's understanding of death, children's perception of death, children's concept of death.
Rozsah průvodní práce
67 s. (110 921 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na dětské pojímání smrti a její následný význam na pokračující život jedince. Sleduje vliv rodinného a kulturního prostředí v souvislosti s formováním vlastní identity. Výzkum v praktické části potvrzuje vliv negativní události na další životní fungování, bolestivé období během následného života a vliv na vlastní rodinný život. Zaměřujeme se na negativní vlivy úmrtí rodiče, které ovlivnili život jedince.
Anotace v angličtině
The work focuses on children's conception of death and its subsequent significance for the continuation of an individual's life. It monitors the influence of the family and cultural environment in connection with the formation of one's own identity. The research in the practical part confirms the influence of individual events on the further functioning of life, the painful period during the afterlife and the influence on one's own family life. We focus on the negative aspects of parental deaths that affect an individual's life.
Klíčová slova
Děti, smrt, koncept smrti, dětské představy o smrti, dětské chápání smrti, dětské vnímání smrti, dětské pojetí smrti.
Klíčová slova v angličtině
Children, death, concept of death, children's ideas about death, children's understanding of death, children's perception of death, children's concept of death.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti krizových situací, prožívání smrti blízkých a vlivu úmrtí na vlastní vztahy v dospělosti. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti krizových situací, prožívání smrti blízkých a vlivu úmrtí na vlastní vztahy v dospělosti. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GOLDMAN, Linda, 2015. Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0819-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2007. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
GOLDMAN, Linda, 2015. Jak s dětmi mluvit o smrti. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0819-8.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2007. Vývojová psychologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0.
MAREŠ, Jiří, 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretická východiska práce, následně se zaměřila na popis praktické části, kde představila výzkumné cíle, výzkumné otázky a výzkumný soubor. Dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Komise se vyjadřovala k získaným datům, kde byl velký, ale nevyužitý potenciál. Komparace zde nebyla úplně vhodně zvolená vzhledem k výzkumnému souboru, v práci je viditelná snaha kvantifikovat závěry.