Tato diplomová práce se zabývá nekalou soutěží v souvislosti s potravinami. Hlavním cílem je přehledně zpracovat téma týkající se reklamy všeobecné, tak i konkrétních částí, a to nekalé soutěže a převážně její hlavní podstaty - klamavé reklamy a jejího vlivu na spotřebitele. V této práci budou i definice příslušných institucí a jejich působení na praktiky spojené s klamavou reklamou. V praktické části budou zpracovány a rozebrány nejčastější příklady klamavé reklamy na potraviny a porovnání jednotlivých názorů konečných spotřebitelů a jejich pohled na toto téma, a v projektové části pak samotný návrh kampaně, která by měla přispět k rozšíření povědomí zákazníků o klamavé reklamě a pomoct jim se proti ní bránit.
Anotace v angličtině
This thesis deals with unfair competition in connection with food. The main objective is to clearly process the topic concerning general advertising as well as specific parts, namely unfair competition and mainly its facts - misleading advertising and its impact on consumers. In this work there will also be definitions of the relevant institutions and their action on practices related to misleading advertising. In the practical part, the most common examples of misleading advertising on food will be prepared and discussed and a comparison of the individual opinions of end consumers and their views on this topic, and in the project part the design of the campaign itself, which should contribute to raising customers' awareness of misleading advertising and help them defend themselves against it.
Klíčová slova
Klamavá reklama, Rada pro reklamu, nekalá soutěž, hospodářská soutěž, psychologie reklamy, reklama, spotřebitel, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Misleading Advertising, Advertising Standards Council, unfair competition, economy competition, psychology of advertising, advertising, consumer, quality research
Rozsah průvodní práce
90 s. Obr. příl.- 6 s.(742 zn)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá nekalou soutěží v souvislosti s potravinami. Hlavním cílem je přehledně zpracovat téma týkající se reklamy všeobecné, tak i konkrétních částí, a to nekalé soutěže a převážně její hlavní podstaty - klamavé reklamy a jejího vlivu na spotřebitele. V této práci budou i definice příslušných institucí a jejich působení na praktiky spojené s klamavou reklamou. V praktické části budou zpracovány a rozebrány nejčastější příklady klamavé reklamy na potraviny a porovnání jednotlivých názorů konečných spotřebitelů a jejich pohled na toto téma, a v projektové části pak samotný návrh kampaně, která by měla přispět k rozšíření povědomí zákazníků o klamavé reklamě a pomoct jim se proti ní bránit.
Anotace v angličtině
This thesis deals with unfair competition in connection with food. The main objective is to clearly process the topic concerning general advertising as well as specific parts, namely unfair competition and mainly its facts - misleading advertising and its impact on consumers. In this work there will also be definitions of the relevant institutions and their action on practices related to misleading advertising. In the practical part, the most common examples of misleading advertising on food will be prepared and discussed and a comparison of the individual opinions of end consumers and their views on this topic, and in the project part the design of the campaign itself, which should contribute to raising customers' awareness of misleading advertising and help them defend themselves against it.
Klíčová slova
Klamavá reklama, Rada pro reklamu, nekalá soutěž, hospodářská soutěž, psychologie reklamy, reklama, spotřebitel, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
Misleading Advertising, Advertising Standards Council, unfair competition, economy competition, psychology of advertising, advertising, consumer, quality research
Zásady pro vypracování
Na základě rešerše odborné literatury charakterizujte pojem klamavá reklama a jeho působení na zákazníka.
Stanovte výzkumné otázky a cíle práce.
Zpracujte praktické příklady klamavé reklamy použité u potravin.
Proveďte výzkum povědomí zákazníků o klamavé reklamě na základě osobních rozhovorů.
Na základě analýzy vyhodnoťte současný stav vnímání klamavé reklamy zákazníky. Formulujte závěr zkoumání.
Na základě zjištěných výsledků navrhněte řešení pro zlepšení situace.
Zásady pro vypracování
Na základě rešerše odborné literatury charakterizujte pojem klamavá reklama a jeho působení na zákazníka.
Stanovte výzkumné otázky a cíle práce.
Zpracujte praktické příklady klamavé reklamy použité u potravin.
Proveďte výzkum povědomí zákazníků o klamavé reklamě na základě osobních rozhovorů.
Na základě analýzy vyhodnoťte současný stav vnímání klamavé reklamy zákazníky. Formulujte závěr zkoumání.
Na základě zjištěných výsledků navrhněte řešení pro zlepšení situace.
Seznam doporučené literatury
HAJN, Petr. Jak jednat v boji s konkurencí: (o právní úpravě nekalé soutěže). Praha: Linde, 1995. ISBN 80-85647-93-1.
KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. V Praze: C.H. Beck, 2018. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-693-7.
PELC, Vladimír, 1995. Hospodářská soutěž. Praha: Grada, 1995, ISBN 80-7169-124-0.
PORTER Michael E., 1998. Competitive advantag: creating and sustaining superior performance: with a new introduction. New York : The Free Press. ISBN: 0684841460
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
SVĚTLÍK, Jaroslav, 2005. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 80-86898-48-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 9788024735283
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. [online] vyd. Praha, 2007, 327 s., ISBN 978-80-247-7832-7.
VYSEKALOVÁ, J., 2004. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.
Seznam doporučené literatury
HAJN, Petr. Jak jednat v boji s konkurencí: (o právní úpravě nekalé soutěže). Praha: Linde, 1995. ISBN 80-85647-93-1.
KOUDELKA, Jan. Spotřebitelé a marketing. V Praze: C.H. Beck, 2018. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-693-7.
PELC, Vladimír, 1995. Hospodářská soutěž. Praha: Grada, 1995, ISBN 80-7169-124-0.
PORTER Michael E., 1998. Competitive advantag: creating and sustaining superior performance: with a new introduction. New York : The Free Press. ISBN: 0684841460
STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
SVĚTLÍK, Jaroslav, 2005. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 80-86898-48-2.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011. Expert (Grada). ISBN 9788024735283
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. [online] vyd. Praha, 2007, 327 s., ISBN 978-80-247-7832-7.
VYSEKALOVÁ, J., 2004. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.