Bakalářská práce se zabývá rolí asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s ADHD, a to na nižším stupni běžných základních škol. Celá práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická se skládá ze tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na teoretická východiska, druhá se zabývá charakterizováním syndromu ADHD a třetí popisuje pozici asistenta pedagoga. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, který se zaměřuje na to, jak asistenti pedagoga interpretují svou roli v rámci procesu edukace žáků s ADHD. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s asistenty pedagoga základních škol. Následně byla zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the role of a assitant teacher in the eduacation of pupils with ADHD at the lower level of primary school. The whole thesis is devided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains three chapters. The first chapter focuses on the theoretical background, the second deals with the characterization of the ADHD syndrome and the third describes the position of an assistant teacher. The content of the practical part is qualitative research, which focuses on how assistants teacher interpret their role in the process of educating students with ADHD. Data were obtained through interviews with assistants teachers in primary school. Then the data were processed using interpretative phenomenological analysis.
Klíčová slova
ADHD, výchova, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, IPA
Klíčová slova v angličtině
ADHD, education, pupil with special educational needs, assistant teacher, IPA
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rolí asistenta pedagoga ve vzdělávání žáků s ADHD, a to na nižším stupni běžných základních škol. Celá práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická se skládá ze tří kapitol. První kapitola se zaměřuje na teoretická východiska, druhá se zabývá charakterizováním syndromu ADHD a třetí popisuje pozici asistenta pedagoga. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkum, který se zaměřuje na to, jak asistenti pedagoga interpretují svou roli v rámci procesu edukace žáků s ADHD. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s asistenty pedagoga základních škol. Následně byla zpracována pomocí interpretativní fenomenologické analýzy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the role of a assitant teacher in the eduacation of pupils with ADHD at the lower level of primary school. The whole thesis is devided into the theoretical and practical part. The theoretical part contains three chapters. The first chapter focuses on the theoretical background, the second deals with the characterization of the ADHD syndrome and the third describes the position of an assistant teacher. The content of the practical part is qualitative research, which focuses on how assistants teacher interpret their role in the process of educating students with ADHD. Data were obtained through interviews with assistants teachers in primary school. Then the data were processed using interpretative phenomenological analysis.
Klíčová slova
ADHD, výchova, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, IPA
Klíčová slova v angličtině
ADHD, education, pupil with special educational needs, assistant teacher, IPA
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti specifických poruch učení, syndromu ADHD a legislativního ukotvení asistenta pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti specifických poruch učení, syndromu ADHD a legislativního ukotvení asistenta pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANDERKOVÁ, Dita a kol., 2016. SPU a ADHD. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-215-8.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ, 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2017. Asistent pedagoga. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-349-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZELINKOVÁ, Olga, 2009. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-514-1.
Seznam doporučené literatury
JANDERKOVÁ, Dita a kol., 2016. SPU a ADHD. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-215-8.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ, 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
KENDÍKOVÁ, Jitka, 2017. Asistent pedagoga. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-349-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
ZELINKOVÁ, Olga, 2009. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-514-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na stručný popis teoretické části. Dále se studentka věnovala popisu praktické části práce. Uvedla výzkumné cíle a výzkumné otázky. Představila výzkumnou strategii. Studentka se dále věnovala popisu výsledků výzkumného šetření. Zodpověděla otázky z posudků, dokázala reagoval na otázky členů komise. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená. Předseda komise ocenil zpracování, i když studentka popisovala více činnosti než samotnou roli asistenta pedagoga.