Tato bakalářská práce se zaměřuje na šikanu a klima třídy, a to především na souvislost mezi sociálním začleněním (kolektivem spolužáků) ve třídě a výskytem šikany na 2. stupni základní školy. V práci je stručně popsáno klima školy a třídy, které významně ovlivňuje fungování všech přítomných v edukačním procesu. V další části práce je podrobně vymezena šikana, její stádia, směry, prevence a interpretace. Dále jsou zde popsány charakteristiky staršího školního věku. Praktická část byla vypracována na základě dvou dotazníků, a to Kolářova dotazníku o šikanování a sociometrického testu. Tyto dva výzkumné nástroje byly adresovány do dvou škol, kdy se škola č. 1 měla dle výroční zprávy ředitele školy vyznačovat pozitivním klimatem školy a vzájemným respektem vůči všem přítomným, a naopak ve škole č. 2 by měl být pravděpodobnější výskyt šikany a dalšího rizikového chování. Následně došlo k porovnání těchto dvou škol.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on bullying and classroom climate, and in particular on the link between social inclusion (the collective of classmates) in the classroom and the incidence of bullying at the second level of primary school. The thesis briefly describes the school and classroom climate, which significantly influences the functioning of all those present in the educational process. In the next part of the thesis, bullying, stages, directions, prevention, and interpretation are defined. Furthermore, the characteristics of the older school-age population are described. The practical part was developed based on two questionnaires: Kolar's questionnaire on bullying and the sociometric test. These two research instruments were addressed to two schools, where School 1 was expected to be characterized by a positive school climate and mutual respect for all present, according to the annual report of the school principal, and on the contrary, School 2 was expected to be more likely to have bullying and other risky behaviors. Subsequently, a comparison of the two schools was made.
Klíčová slova
sociální začleňování, mezilidské vztahy, školní třídy, sociometrie, šikana, základní školy, agresivita dětí, klima školy, oběť, adolescence
Klíčová slova v angličtině
social integration, interpersonal relations, school classes, sociometry, bullying, elementary schools, aggressiveness in children, school environment, victim, adolescence
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na šikanu a klima třídy, a to především na souvislost mezi sociálním začleněním (kolektivem spolužáků) ve třídě a výskytem šikany na 2. stupni základní školy. V práci je stručně popsáno klima školy a třídy, které významně ovlivňuje fungování všech přítomných v edukačním procesu. V další části práce je podrobně vymezena šikana, její stádia, směry, prevence a interpretace. Dále jsou zde popsány charakteristiky staršího školního věku. Praktická část byla vypracována na základě dvou dotazníků, a to Kolářova dotazníku o šikanování a sociometrického testu. Tyto dva výzkumné nástroje byly adresovány do dvou škol, kdy se škola č. 1 měla dle výroční zprávy ředitele školy vyznačovat pozitivním klimatem školy a vzájemným respektem vůči všem přítomným, a naopak ve škole č. 2 by měl být pravděpodobnější výskyt šikany a dalšího rizikového chování. Následně došlo k porovnání těchto dvou škol.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on bullying and classroom climate, and in particular on the link between social inclusion (the collective of classmates) in the classroom and the incidence of bullying at the second level of primary school. The thesis briefly describes the school and classroom climate, which significantly influences the functioning of all those present in the educational process. In the next part of the thesis, bullying, stages, directions, prevention, and interpretation are defined. Furthermore, the characteristics of the older school-age population are described. The practical part was developed based on two questionnaires: Kolar's questionnaire on bullying and the sociometric test. These two research instruments were addressed to two schools, where School 1 was expected to be characterized by a positive school climate and mutual respect for all present, according to the annual report of the school principal, and on the contrary, School 2 was expected to be more likely to have bullying and other risky behaviors. Subsequently, a comparison of the two schools was made.
Klíčová slova
sociální začleňování, mezilidské vztahy, školní třídy, sociometrie, šikana, základní školy, agresivita dětí, klima školy, oběť, adolescence
Klíčová slova v angličtině
social integration, interpersonal relations, school classes, sociometry, bullying, elementary schools, aggressiveness in children, school environment, victim, adolescence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, šikany a staršího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy, šikany a staršího školního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA, 2009. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2781-3.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-7368-129-3.
KOLÁŘ, Michal, 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA, 2009. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2781-3.
GRECMANOVÁ, Helena, 2008. Klima školy. Olomouc: Hanex. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-7368-129-3.
KOLÁŘ, Michal, 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-871-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na stručný popis teoretické části. Dále studentka představila praktickou část práce, kde uvedla výzkumné cíle a výzkumné otázky. Následně se zaměřila na metodu sběru dat a popsala průběh výzkumného šetření. Následně se studentka zaměřila na prezentaci výsledků výzkumu. Studentka uvedla také výzkumný soubor. Studentka zodpověděla otázky z posudků a reagovala na otázky členů komise (způsob výběru výzkumného souboru, metoda zjišťování vztahu mezi zkoumanými jevy). Studentka některé závěry vyvozovala spíše intuitivně. Práce působí trochu chaoticky, teoretická část je značně členěná do strukturovaného textu, chybí souvislý text.