Bakalářská práce se zaměřuje na sociální integraci dětí s vadami řeči v mateřské škole. V teoretické části jsme si definovali základní pojmy integrace, socializace dítěte s vadou řeči. Dále jsme si definovali faktory ovlivňující děti s vadou řeči při nástupu do mateřské školy a charakterizovali jsme prevenci péče o dítě s vadou řeči. Praktická část je orientovaná na problémy dětí s vadou řeči v průběhu sociální integrace do mateřské školy. Cílem výzkumu je za pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči a učitelkami zjistit, jaký vliv má nástup do mateřské školy na děti s vadou řeči. Výzkumem bylo prokázáno, že zahájení sociální integrace dítěte do mateřské školy, má vliv na aktivní řešení vady řeči u dítěte.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis focuses on social integration of children with speech defects in kindergarten. In the theoretical part we have defined the basic concepts of integration, socialization of the child with speech defect. Next, we defined on the factors that affect children with speech defects as they enter kindergarten, and we characterised the prevention care. The practical part focuses on the problems of children with speech defects during the process of social integration in kindergarten. The main goal of this research, which is carried out using semi-structured interviews with both parents and teachers, is to find out what kind of effect does entering kindergarten have on children with speech defects. Due to this research there was found that start of social integration of a child to kindergarten influences the result of speech disorder involving the child.
Klíčová slova
dítě s vadou řeči, sociální integrace, mateřská škola, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
child with speech defect, social integration, parent, kindergarten, quality research
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na sociální integraci dětí s vadami řeči v mateřské škole. V teoretické části jsme si definovali základní pojmy integrace, socializace dítěte s vadou řeči. Dále jsme si definovali faktory ovlivňující děti s vadou řeči při nástupu do mateřské školy a charakterizovali jsme prevenci péče o dítě s vadou řeči. Praktická část je orientovaná na problémy dětí s vadou řeči v průběhu sociální integrace do mateřské školy. Cílem výzkumu je za pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči a učitelkami zjistit, jaký vliv má nástup do mateřské školy na děti s vadou řeči. Výzkumem bylo prokázáno, že zahájení sociální integrace dítěte do mateřské školy, má vliv na aktivní řešení vady řeči u dítěte.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis focuses on social integration of children with speech defects in kindergarten. In the theoretical part we have defined the basic concepts of integration, socialization of the child with speech defect. Next, we defined on the factors that affect children with speech defects as they enter kindergarten, and we characterised the prevention care. The practical part focuses on the problems of children with speech defects during the process of social integration in kindergarten. The main goal of this research, which is carried out using semi-structured interviews with both parents and teachers, is to find out what kind of effect does entering kindergarten have on children with speech defects. Due to this research there was found that start of social integration of a child to kindergarten influences the result of speech disorder involving the child.
Klíčová slova
dítě s vadou řeči, sociální integrace, mateřská škola, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
child with speech defect, social integration, parent, kindergarten, quality research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch vývoje řeči dítěte, logopedické prevence a sociální integrace dětí s vadami řeči.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti poruch vývoje řeči dítěte, logopedické prevence a sociální integrace dětí s vadami řeči.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou kazuistik.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEZDĚKOVÁ, Jana. 2008. Učíme naše dítě mluvit - řečová výchova dítěte od narození do sedmi let. Velké Bílovice: TeMi CZ. ISBN 978-80-87156-02-5.
KRYČOVÁ, Marta, 2018. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí v předškolním věku. Praha: Raebe. ISBN 978-80-7496-376-6.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
PRŮCHA, Jan, 2010. Interkulturní komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3069-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BEZDĚKOVÁ, Jana. 2008. Učíme naše dítě mluvit - řečová výchova dítěte od narození do sedmi let. Velké Bílovice: TeMi CZ. ISBN 978-80-87156-02-5.
KRYČOVÁ, Marta, 2018. Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí v předškolním věku. Praha: Raebe. ISBN 978-80-7496-376-6.
KUTÁLKOVÁ, Dana, 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
PRŮCHA, Jan, 2010. Interkulturní komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3069-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce. Následně popisovala metodologický postup. Podrobněji prezentovala výsledná výzkumná zjištění, odpovídala na výzkumné otázky. Studentka navrhla stručná doporučení do praxe MŠ. Odpovídla na otázky vedoucí a oponentky práce. Studentka uvedla přesah tématu do sociální pedagogiky. Komise diskutovala formu analýzy dat a design výzkumu. Komise upozornila na potřebu následovat konkrétní design a analýzu dat. Zazněly výtky i k teoretické části.