Bakalářská práce se zabývá sociálním klimatem školní třídy. První kapitola se zaměřuje na socializaci dítěte mladšího školního věku ve škole, na školní třídu jako malou sociální skupinu a na sociální role dítěte ve škole. Dále popisuje sociální klima třídy a spolutvůrce třídního klimatu. V poslední kapitole se věnuje inkluzi, začleňování žáků se znevýhodněním do školních tříd. V praktické části zkoumá, jaké třídní klima je ve školních třídách na prvním stupni konkrétní základní školy. Jak toto třídní klima vnímají žáci třídy a jak vnímá klima třídy jejich třídní učitel.
Anotace v angličtině
This bachelor´s work deals with social climate in classes. The first chapter focuses on the socialization of a younger pupil at primary school, at a school class as a small social group and at a social role of a child at school. It also describes social climate in the class and the co-creators of the class climate. In the last chapter it pays attention to the integration, i.e. the integration of the pupils with the different kinds of handicaps into school classes. The practical part explores the climate in the classes at particular primary school. It deals with the question how the climate is perceived by the pupils of the class and how it is perceived by their class teacher.
Klíčová slova
socializace, sociální role, malá sociální skupina, klima školní třídy, učitel, žák, rodič, inkluze
Klíčová slova v angličtině
socialization, social role, small social group, school class climate, teacher, pupil, parent, integration
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sociálním klimatem školní třídy. První kapitola se zaměřuje na socializaci dítěte mladšího školního věku ve škole, na školní třídu jako malou sociální skupinu a na sociální role dítěte ve škole. Dále popisuje sociální klima třídy a spolutvůrce třídního klimatu. V poslední kapitole se věnuje inkluzi, začleňování žáků se znevýhodněním do školních tříd. V praktické části zkoumá, jaké třídní klima je ve školních třídách na prvním stupni konkrétní základní školy. Jak toto třídní klima vnímají žáci třídy a jak vnímá klima třídy jejich třídní učitel.
Anotace v angličtině
This bachelor´s work deals with social climate in classes. The first chapter focuses on the socialization of a younger pupil at primary school, at a school class as a small social group and at a social role of a child at school. It also describes social climate in the class and the co-creators of the class climate. In the last chapter it pays attention to the integration, i.e. the integration of the pupils with the different kinds of handicaps into school classes. The practical part explores the climate in the classes at particular primary school. It deals with the question how the climate is perceived by the pupils of the class and how it is perceived by their class teacher.
Klíčová slova
socializace, sociální role, malá sociální skupina, klima školní třídy, učitel, žák, rodič, inkluze
Klíčová slova v angličtině
socialization, social role, small social group, school class climate, teacher, pupil, parent, integration
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblastí třídního klimatu, inkluze a školní socializace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrhutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblastí třídního klimatu, inkluze a školní socializace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrhutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0643-9.
UZLOVÁ, Iva, 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ, 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KRAUS, Blahoslav, 2014. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0643-9.
UZLOVÁ, Iva, 2010. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-764-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na stručnou prezentaci teoretické části práce. Studentka se dále zaměřila na popis obsahu praktické části práce. Studentka představila výzkumný nástroj, výzkumné cíle, výzkumné otázky a zaměřila se na prezentaci závěrů výzkumného šetření. Uvedeno bylo doporučení pro praxi. Studentka odpovídala na otázky z posudků. Prezentace nebyla úplně vhodně připravená. Téma bylo hodnoceno kladně.