Tato práce seznamuje čtenáře s podstatou charakterového designu a jeho funkcí v animovaných snímcích. Dále představuje, vysvětluje a konkrétně ukazuje prvky, které ovlivňují jednak samotný design postav, divákovo vnímání postavy a také jejich vliv na schopnost postav nést danou dějovou linku. Zahrnuje hlediska barev, tvarů, siluet, detailů, line of action, role gest a póz, tváře apod. Dále zachycuje zásadní momenty, principy a postupy práce na charakterovém designu, které jsou klíčové pro vytvoření funkčních postav pro daný animovaný film. V poslední části bakalářské práce se věnuji procesu výroby krátké animované etudy s názvem Nezbedové ze snu.
Anotace v angličtině
This work introduces the reader to the significance of character design and its functions in animated movies. It explores, explains and demonstrates elements that influence the design of characters, viewer's perception of them and also the character's ability to develop and convey story lines. The work includes topics such as colour, shape, silhouettes, details, line of action, role of gesture and poses, face and more. It also includes crucial moments, principles and procedures which lead to a functional character design in animated movie. The last part of this work explores the making-process of a short animated etudy called the Rascals from a Dream.
Klíčová slova
charakterový design, charakter, design, postava, tvorba, animace, animovaný film
Klíčová slova v angličtině
character design, character, design, figure, production, animation, animated movie
Rozsah průvodní práce
54 s. (68 720 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce seznamuje čtenáře s podstatou charakterového designu a jeho funkcí v animovaných snímcích. Dále představuje, vysvětluje a konkrétně ukazuje prvky, které ovlivňují jednak samotný design postav, divákovo vnímání postavy a také jejich vliv na schopnost postav nést danou dějovou linku. Zahrnuje hlediska barev, tvarů, siluet, detailů, line of action, role gest a póz, tváře apod. Dále zachycuje zásadní momenty, principy a postupy práce na charakterovém designu, které jsou klíčové pro vytvoření funkčních postav pro daný animovaný film. V poslední části bakalářské práce se věnuji procesu výroby krátké animované etudy s názvem Nezbedové ze snu.
Anotace v angličtině
This work introduces the reader to the significance of character design and its functions in animated movies. It explores, explains and demonstrates elements that influence the design of characters, viewer's perception of them and also the character's ability to develop and convey story lines. The work includes topics such as colour, shape, silhouettes, details, line of action, role of gesture and poses, face and more. It also includes crucial moments, principles and procedures which lead to a functional character design in animated movie. The last part of this work explores the making-process of a short animated etudy called the Rascals from a Dream.
Klíčová slova
charakterový design, charakter, design, postava, tvorba, animace, animovaný film
Klíčová slova v angličtině
character design, character, design, figure, production, animation, animated movie
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, tzv. teoretická část, se zabývá vybraným tématem z oblasti technologie, historie či současných trendů animovaného filmu, druhá, tzv. praktická část, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks pevné vazby (stačí kroužková) v tisknuté podobě (černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 50 sekund a povinnou maximální stopáž 180 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se nezapočítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovedné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Projekt se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (literatura, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, tzv. teoretická část, se zabývá vybraným tématem z oblasti technologie, historie či současných trendů animovaného filmu, druhá, tzv. praktická část, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks pevné vazby (stačí kroužková) v tisknuté podobě (černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 50 sekund a povinnou maximální stopáž 180 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se nezapočítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovedné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Projekt se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (literatura, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
Creating Stylized Characters.Worcester, United Kingdom: 3DTotal Publishing, 2018. ISBN 1909414743.
MCKEE, Robert. Story. London: Harper Collins Publishers, 2011. ISBN 0060391685.
EGRI, Lajos. Art Of Dramatic Writing. New York, United States: Touchstone, 2004. ISBN 0671213326.
What is Character Design?. Taughtbyapro.com [online]. Tom Bancroft, 2016 [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: https://taughtbyapro.com/news/what-is-character-design/
Žije psychologie vnímání barev a tvarů?. Inerval.cz [online]. Tomáš Tyll, 2002, 2002 [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: https://www.interval.cz/clanky/psychologie-vnimani-tvaru/
HAYES, Nicky. Understand Psychology: How Your Mind Works and Why You Do the Things You Do. New York, United States: John Murray Press, 2010. ISBN 1444100904. 9780671213329.
Body Language Picking Up and Understanding Nonverbal Signals. Mindtools.com [online]. Mind Tools Content Team, 2019 [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: https://www.mindtools.com/pages/article/Body_Language.htm
Seznam doporučené literatury
Creating Stylized Characters.Worcester, United Kingdom: 3DTotal Publishing, 2018. ISBN 1909414743.
MCKEE, Robert. Story. London: Harper Collins Publishers, 2011. ISBN 0060391685.
EGRI, Lajos. Art Of Dramatic Writing. New York, United States: Touchstone, 2004. ISBN 0671213326.
What is Character Design?. Taughtbyapro.com [online]. Tom Bancroft, 2016 [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: https://taughtbyapro.com/news/what-is-character-design/
Žije psychologie vnímání barev a tvarů?. Inerval.cz [online]. Tomáš Tyll, 2002, 2002 [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: https://www.interval.cz/clanky/psychologie-vnimani-tvaru/
HAYES, Nicky. Understand Psychology: How Your Mind Works and Why You Do the Things You Do. New York, United States: John Murray Press, 2010. ISBN 1444100904. 9780671213329.
Body Language Picking Up and Understanding Nonverbal Signals. Mindtools.com [online]. Mind Tools Content Team, 2019 [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: https://www.mindtools.com/pages/article/Body_Language.htm
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucí praktická: A - výborně
Posuudek odevzdán: 9. 6. 2021
Hodnocení oponent praktická: A - výborně
Posudek odevzdán: 10. 6. 2021
Práce studentky se setkala s velmi příznivým ohlasem u komise, nebyly předloženy žádné větší kritické připomínky.