Anotace
Teoretická část bakalářské práce Význam a funkce animovaných fitulků ve filmu popisuje hlavní mezníky vývoje animovaných titulků ve filmu od konce 19. století až po současnost, nastíňuje některé jejich funkce a objasňuje jejich význam. Práce se zaměřuje na přínos a vliv Saula Basse, Iginia Lardaniho, autorské dvojice Florence Deygasová a Olivier Kuntzel a Pabla Ferra na design filmových titulků. Praktická část bakalářské práce zachycuje proces tvorby autorského animovaného filmu Rotsethornet - od preprodukce, přes popis zvolené techniky, až po samotný proces tvorby.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor's thesis The meaning and function of animated subtitles in the film describes the main milestones in the development of animated subtitles in film from the end of the 19th century to the present, outlines some of their functions, and clarifies their meaning. The work focuses on the contribution and influence of Saul Bass, Iginio Lardani, the author duo Florence Deygas and Olivier Kuntzel, and Pablo Ferro on the design of film subtitles. The practical part of the bachelor's thesis captures the process of creating the author's animated film Rotsethornet - from pre-production, through a description of the chosen technique, to the actual creation process.
animated subtitles, movie subtitles, Saul Bass, opening credits, final credits, inner titles
Rozsah průvodní práce
48 s. (62 391 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace
Teoretická část bakalářské práce Význam a funkce animovaných fitulků ve filmu popisuje hlavní mezníky vývoje animovaných titulků ve filmu od konce 19. století až po současnost, nastíňuje některé jejich funkce a objasňuje jejich význam. Práce se zaměřuje na přínos a vliv Saula Basse, Iginia Lardaniho, autorské dvojice Florence Deygasová a Olivier Kuntzel a Pabla Ferra na design filmových titulků. Praktická část bakalářské práce zachycuje proces tvorby autorského animovaného filmu Rotsethornet - od preprodukce, přes popis zvolené techniky, až po samotný proces tvorby.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor's thesis The meaning and function of animated subtitles in the film describes the main milestones in the development of animated subtitles in film from the end of the 19th century to the present, outlines some of their functions, and clarifies their meaning. The work focuses on the contribution and influence of Saul Bass, Iginio Lardani, the author duo Florence Deygas and Olivier Kuntzel, and Pablo Ferro on the design of film subtitles. The practical part of the bachelor's thesis captures the process of creating the author's animated film Rotsethornet - from pre-production, through a description of the chosen technique, to the actual creation process.
animated subtitles, movie subtitles, Saul Bass, opening credits, final credits, inner titles
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, tzv. teoretická část, se zabývá vybraným tématem z oblasti technologie, historie či současných trendů animovaného filmu, druhá, tzv. praktická část, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks pevné vazby (stačí kroužková) v tisknuté podobě (černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 50 sekund a povinnou maximální stopáž 180 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se nezapočítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovedné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Projekt se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (literatura, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Zásady pro vypracování
1. teoretická část:
Teoretická textová práce se člení na dvě části: teoretickou část (TČ) a praktickou část (PP). Povinný minimální rozsah TČ je 15 normostran, u PP je to 5 normostran. Zatímco první, tzv. teoretická část, se zabývá vybraným tématem z oblasti technologie, historie či současných trendů animovaného filmu, druhá, tzv. praktická část, pojednává o praktickém výstupu bakalářského projektu a jde tedy o explikaci k bakalářskému projektu.
Cílem teoretické části je pojmout konkrétní téma a prostřednictvím práce s odbornými zdroji a s dalšími texty či díly jej analyzovat a zasadit do kontextu (a případně i do vztahu ke svému bakalářskému praktickému výstupu).
Cílem praktické části je popis vývoje a výroby bakalářského praktického výstupu, zasvěcení do procesu a obhajoba jeho východisek a výsledného tvaru.
Hodnotí se nejen jazyková úroveň textu (gramatika, stylistika), ale také formulace názorů, práce s informacemi, zacházení se zdroji. Povinný minimální počet odborných zdrojů je 5 článků, 3 knihy.
Odevzdat v elektronické podobě ve formátu PDF na Portál UTB a na NAS FMK; 1 ks pevné vazby (stačí kroužková) v tisknuté podobě (černobíle).
2. praktická část:
Praktická bakalářská práce má za cíl demonstrovat řemeslné dovednosti absolventa bakalářského studia, a tedy obsáhnout jak zvládnutí technologie, tak řemesla animace (pohyb postav, práce s prostorem, stylizace, timing...). V bakalářském projektu student představuje své silné stránky, a tedy si volí techniku, stejně tak akcentuje dílčí profese animovaného filmu (např. charakter design, výtvarník, charakter animátor, scenárista, režisér...). Možné je zhotovit bakalářský projekt výhradně jako autorskou záležitost, tedy bez volby jedné konkrétní profese.
Bakalářský projekt má povinnou minimální stopáž 50 sekund a povinnou maximální stopáž 180 sekund. Jen ve výjimečných případech a na základě schválení pedagogy ateliéru Animovaná tvorba je možné stopáž překročit. (Do stopáže se nezapočítávají titulky.)
Bakalářský projekt může být uceleným narativním dílem, nebo kompaktně seskládanou sadou animačních etud/obrazů/scén. V případě akcentace profesí jako je výtvarník animovaného filmu nebo charakter design / koncept art se klade velký důraz na doprovedné materiály (studie, skicy, výtvarnou přípravu filmu apod.)
Projekt se odevzdává v předepsané technické kvalitě a jeho součástí jsou i kompletní materiály mapující vývoj (literatura, storyboard, animatik) a podklady k propagaci a distribuci díla (titulková listina, formuláře pro OSA a NFA, plakát, obrázky z filmu.
Odevzdání videosoubor (export: velikost obrazu v bodech 1920 x 1080 FullHD 1080p, poměr stran 16:9, bitrate (kbit/s) 10,000-20,000, počet snímků za sekundu 25, poměr stran obrazového bodu pixel aspect 1:1 square, vstupní format zvuku WAV, případně MP3, parametry zvuku 48000 kHz, 24Bit, Stereo, kodek H.264).
Součástí jsou: výtvarný návrh plakátu (formát 70x100cm, digitální podoba PDF příprava pro tisk, rozlišení 300 dpi ve formátu PNG nebo JPEG, režim CMYK barva), 5 snímků výtvarných návrhů, 8 snímků filmu (obojí ve stejné velikosti jako video), titulková listina.
Pro přijetí práce je nutné odevzdat vyplněné formuláře pro OSA a NFA a licenční smlouva k audiovizuálnímu dílu.
Seznam doporučené literatury
VRZÁKOVÁ, Barbora. Filmové titulky [online]. Brno, 2016 [cit. 2020-11-06]. Dostupné z: http://hdl.handle.net/11012/61476. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. Ateliér grafického designu 2. Vedoucí práce Šrámek,, Jan Šrámek,, Jan
RE, Valentina. From Saul Bass to participatory culture: Opening title sequences in contemporary television series. NECSUS: European journal of media studies [online]. 2016, 5(1), 149-175 [cit. 2020-11-06]. ISSN 22130217. Dostupné z: doi:10.25969/mediarep/3352
VRZÁKOVÁ, Barbora. Filmové titulky [online]. Brno, 2016 [cit. 2020-11-06]. Dostupné z: http://hdl.handle.net/11012/61476. Bakalářská práce. Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. Ateliér grafického designu 2. Vedoucí práce Šrámek,, Jan Šrámek,, Jan
RE, Valentina. From Saul Bass to participatory culture: Opening title sequences in contemporary television series. NECSUS: European journal of media studies [online]. 2016, 5(1), 149-175 [cit. 2020-11-06]. ISSN 22130217. Dostupné z: doi:10.25969/mediarep/3352
Hodnocení vedoucí praktická: A - výborně
Posudek odevzdán: 9. 6. 2021
Hodnocení oponent praktická: A - výborně
Posudek odevzdán: 9. 6. 2021
Práce studentky se setkala s velmi příznivým ohlasem u komise, nebyly předloženy žádné větší kritické připomínky.