Tématem této bakalářské práce je problematika motivace studentů cizích jazyků ke čtení v anglickém jazyce. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů jako například EFL, motivace a čtení, za pomoci odborné literatury a předešlého výzkumu odborníků z praxe. Dále se práce zabývá specifickými výhodami a nevýhodami motivačních strategií souvisejících se čtením. Cílem praktické části je zjistit pomocí kvalitativních rozhovorů se studenty středních škol a učiteli anglického jazyka, které motivační strategie jsou pro čtení nejefektivnější. Na závěr práce předkládá učitelům návrhy a doporučení pro zlepšení motivace u jejich studentů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concentrates on the motivation in students of English as a Foreign Language (EFL) for reading in English. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part focuses on defining the key terms EFL, motivation, and reading, with the help of specialized literature and previous research. Furthermore, the thesis deals with reading motivation strategies and their specific advantages and disadvantages. The practical part aims to determine the most effective motivation strategies for reading using qualitative interviews with high school students and teachers of the English language. Finally, the thesis presents suggestions and recommendations for improvement to teachers regarding their student's reading motivation.
Klíčová slova
motivace, vnitřní a vnější motivace, čtení v cizím jazyce, rozsáhlé čtení, intenzivní čtení, studenti středních škol
Klíčová slova v angličtině
motivation, intrinsic and extrinsic motivation, foreign language reading, extensive reading, intensive reading, high school students
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tématem této bakalářské práce je problematika motivace studentů cizích jazyků ke čtení v anglickém jazyce. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů jako například EFL, motivace a čtení, za pomoci odborné literatury a předešlého výzkumu odborníků z praxe. Dále se práce zabývá specifickými výhodami a nevýhodami motivačních strategií souvisejících se čtením. Cílem praktické části je zjistit pomocí kvalitativních rozhovorů se studenty středních škol a učiteli anglického jazyka, které motivační strategie jsou pro čtení nejefektivnější. Na závěr práce předkládá učitelům návrhy a doporučení pro zlepšení motivace u jejich studentů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concentrates on the motivation in students of English as a Foreign Language (EFL) for reading in English. The thesis is divided into two main parts. The theoretical part focuses on defining the key terms EFL, motivation, and reading, with the help of specialized literature and previous research. Furthermore, the thesis deals with reading motivation strategies and their specific advantages and disadvantages. The practical part aims to determine the most effective motivation strategies for reading using qualitative interviews with high school students and teachers of the English language. Finally, the thesis presents suggestions and recommendations for improvement to teachers regarding their student's reading motivation.
Klíčová slova
motivace, vnitřní a vnější motivace, čtení v cizím jazyce, rozsáhlé čtení, intenzivní čtení, studenti středních škol
Klíčová slova v angličtině
motivation, intrinsic and extrinsic motivation, foreign language reading, extensive reading, intensive reading, high school students
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury Formulace cílů práce Sběr výzkumného materiálu Analýza shromážděného materiálu Popis zjištění a formulace závěru
Zásady pro vypracování
Nastudování odborné literatury Formulace cílů práce Sběr výzkumného materiálu Analýza shromážděného materiálu Popis zjištění a formulace závěru
Seznam doporučené literatury
Arnold, Jane, ed. 1999. Affect in Language Learning. New York: Cambridge University Press.
Dörnyei, Zoltán. 2001. Motivational Strategies in The Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Grabe, William. 2008. Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice. New York: Cambridge University Press.
Grabe, William, and Fredricka L. Stroller. 2013. Teaching and Researching Reading. 2nd. Abingdon: Routledge.
Middleton, Michael, and Kevin Perks. 2014. Motivation to Learn: Transforming Classroom Culture to Support Student Achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Seznam doporučené literatury
Arnold, Jane, ed. 1999. Affect in Language Learning. New York: Cambridge University Press.
Dörnyei, Zoltán. 2001. Motivational Strategies in The Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Grabe, William. 2008. Reading in a Second Language: Moving from Theory to Practice. New York: Cambridge University Press.
Grabe, William, and Fredricka L. Stroller. 2013. Teaching and Researching Reading. 2nd. Abingdon: Routledge.
Middleton, Michael, and Kevin Perks. 2014. Motivation to Learn: Transforming Classroom Culture to Support Student Achievement. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci. Po přečtení posudků komise položila následující otázky:
If you were a teacher, how would you facilitate an independent reading culture in your classroom?
If you were to conduct this research again what would you do differently and why?
What was the reason for the application of interview instead of a questionnaire?
What is the difference between the opposition: intrinsic - extrinsic and integrative - instrumental motivation?
Can you show us your goals, aims, again?
Do you think that motivating people to read in general is going to help them read in English?