Bakalářská práce se zaměřuje na mediální gramotnost středoškolských studentů v jihomoravském kraji a vytváří také podnět pro možná budoucí zlepšení mediální gramotnosti u středoškolských studentů.
V teoretické části této práce jsou vymezeny základní pojmy spojené s médii, rovněž také s mediální gramotností. V praktické části této práce se nachází dotazníkové šetření, které je formou testu mediální gramotnosti s cílem zjistit, jak na tom studenti jsou s mediální gramotnosti. V neposlední řadě jsou také návrhy pro zlepšení mediální gramotnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the media literacy of high school students in the South Moravian region and also creates an incentive for possible future improvements in media literacy among high school students.
The theoretical part of this work defines the basic concepts associated with the media, as well as with media literacy. In the practical part of this work there is a questionnaire survey, which is in the form of a media literacy test in order to find out how students are doing with media literacy. Last but not least, there are also proposals to improve media literacy.
media, media literacy, media literacy of high school students
Rozsah průvodní práce
61 stran (77 450 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na mediální gramotnost středoškolských studentů v jihomoravském kraji a vytváří také podnět pro možná budoucí zlepšení mediální gramotnosti u středoškolských studentů.
V teoretické části této práce jsou vymezeny základní pojmy spojené s médii, rovněž také s mediální gramotností. V praktické části této práce se nachází dotazníkové šetření, které je formou testu mediální gramotnosti s cílem zjistit, jak na tom studenti jsou s mediální gramotnosti. V neposlední řadě jsou také návrhy pro zlepšení mediální gramotnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis focuses on the media literacy of high school students in the South Moravian region and also creates an incentive for possible future improvements in media literacy among high school students.
The theoretical part of this work defines the basic concepts associated with the media, as well as with media literacy. In the practical part of this work there is a questionnaire survey, which is in the form of a media literacy test in order to find out how students are doing with media literacy. Last but not least, there are also proposals to improve media literacy.
media, media literacy, media literacy of high school students
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury pojednávající o tématu mediální gramotnosti. Na základě teoretické části formulujte výzkumné otázky, metody výzkumu a cíle práce.
2. Realizujte dotazníkové šetření za účelem zjištění současného stavu mediální gramotnosti napříč studenty středoškolské úrovně v Jihomoravském kraji.
3. Vyhodnoťte dotazníkové šetření a následně analyzujte současný stav mediální gramotnosti v Jihomoravském kraji.
4. Vyhodnoťte naplnění cíle práce, zodpovězení výzkumných otázek a závěr práce.
5. Vytvořte doporučení vedoucí ke zlepšení mediální gramotnosti napříč studenty v České republice.
Zásady pro vypracování
1. Proveďte rešerši literatury pojednávající o tématu mediální gramotnosti. Na základě teoretické části formulujte výzkumné otázky, metody výzkumu a cíle práce.
2. Realizujte dotazníkové šetření za účelem zjištění současného stavu mediální gramotnosti napříč studenty středoškolské úrovně v Jihomoravském kraji.
3. Vyhodnoťte dotazníkové šetření a následně analyzujte současný stav mediální gramotnosti v Jihomoravském kraji.
4. Vyhodnoťte naplnění cíle práce, zodpovězení výzkumných otázek a závěr práce.
5. Vytvořte doporučení vedoucí ke zlepšení mediální gramotnosti napříč studenty v České republice.
Seznam doporučené literatury
BURKHARDT, J. (2017) Combinating Fake News in the Digital Age. Chicago: 978-0-8389-5991-6.
DEUZE, M. (2015) Media Life - Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova. 978-80-246-2868-4.
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 1. vydání, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
McQUAIL, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. 978-80-7367-574-5. 2009 (2. rozšířené vydání)
SILVERBLATT, A., FERRY, J., FINAN, B. (2015). Approaches to Media literacy. New York: Routledge. 978-0-7656-2264-8. (2nd edition)
Seznam doporučené literatury
BURKHARDT, J. (2017) Combinating Fake News in the Digital Age. Chicago: 978-0-8389-5991-6.
DEUZE, M. (2015) Media Life - Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova. 978-80-246-2868-4.
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 1. vydání, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
McQUAIL, D. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. 978-80-7367-574-5. 2009 (2. rozšířené vydání)
SILVERBLATT, A., FERRY, J., FINAN, B. (2015). Approaches to Media literacy. New York: Routledge. 978-0-7656-2264-8. (2nd edition)
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Přibližte prosím komisi proces volby otázek a ukázek pro samotný test mediální gramotnosti. Využil jste nějakou předlohu, byl Vám nápomocný středoškolský pedagog, novinář nebo jste vybíral ukázky sám?
2. Která média považujete Vy sám za důvěryhodná a jakým způsobem si ověřujete pravdivost zpráv?
3. Setkal jste se jako student na střední (a poté vysoké škole) s cílenou výukou mediální gramotnosti nebo s nějakým osvětovým projektem?
student plně odpověděl na otázky.