Bakalářská práce se věnuje tématu změn hudebního průmyslu způsobeným rozvojem digitální distribuce. Klade si za cíl popsat proměnu tohoto odvětví za posledních 20 let, až po situaci před a po pandemii COVID-19. Teoretická část definuje základní pojmy zásadní pro realizaci výzkumu, jako je producent, digitální distribuční služba a jejich základní modely, hudební vydavatelství a zároveň přináší pohled na současné trendy. Průzkumy praktické části zjišťují, jakým způsobem posluchači konzumují hudbu, jak pandemie ovlivnila jejich spotřební chování, jak se změnil pohled producentů na hudební distribuci a jakým způsobem je pandemie zasáhla. Průzkum je realizován metodou dvou dotazníkových šetření pro obě tyto skupiny respondentů zvlášť.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of changes in the musical industry caused by the development of digital distribution. It aims to describe the transformation of this industry over the past 20 years, to the situation before and after the Covid-19 pandemic. The theoretical part defines the basic concepts essential for the realization of research, such as producer, digital distribution service and their basic models, music publishing house and at the same time brings a look at current trends. Surveys of the practical part find out how the listeners consume music, how did pandemic influenced their consumer behavior, how did the perception of music distribution changed for producers and how Covid-19 pandemic striked to their lives. The survey is implemented by the method of two questionnaire surveys for both groups of respondents separately.
Klíčová slova
hudba, hudební průmysl, hudební vydavatelství, hudební producent, DJ, spotřebitelské chování, COVID-19, pandemie
Klíčová slova v angličtině
Music, music industry, music publishing house, music producer, DJ, consumer behavior, Covid-19, PandemicZde je místo pro případné poděkování, popř. motto, úryvky knih atp.
Rozsah průvodní práce
98
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu změn hudebního průmyslu způsobeným rozvojem digitální distribuce. Klade si za cíl popsat proměnu tohoto odvětví za posledních 20 let, až po situaci před a po pandemii COVID-19. Teoretická část definuje základní pojmy zásadní pro realizaci výzkumu, jako je producent, digitální distribuční služba a jejich základní modely, hudební vydavatelství a zároveň přináší pohled na současné trendy. Průzkumy praktické části zjišťují, jakým způsobem posluchači konzumují hudbu, jak pandemie ovlivnila jejich spotřební chování, jak se změnil pohled producentů na hudební distribuci a jakým způsobem je pandemie zasáhla. Průzkum je realizován metodou dvou dotazníkových šetření pro obě tyto skupiny respondentů zvlášť.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of changes in the musical industry caused by the development of digital distribution. It aims to describe the transformation of this industry over the past 20 years, to the situation before and after the Covid-19 pandemic. The theoretical part defines the basic concepts essential for the realization of research, such as producer, digital distribution service and their basic models, music publishing house and at the same time brings a look at current trends. Surveys of the practical part find out how the listeners consume music, how did pandemic influenced their consumer behavior, how did the perception of music distribution changed for producers and how Covid-19 pandemic striked to their lives. The survey is implemented by the method of two questionnaire surveys for both groups of respondents separately.
Klíčová slova
hudba, hudební průmysl, hudební vydavatelství, hudební producent, DJ, spotřebitelské chování, COVID-19, pandemie
Klíčová slova v angličtině
Music, music industry, music publishing house, music producer, DJ, consumer behavior, Covid-19, PandemicZde je místo pro případné poděkování, popř. motto, úryvky knih atp.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o distribuci a marketingu v hudebním průmyslu a specifikách jeho cílových skupin a dalších účastníků. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu hudebního průmyslu. Vymezte jednotlivé cílové skupiny vybrané oblasti hudebního průmyslu a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich potřeby. Porovnejte trendy ve spotřebitelském chování a v chování umělců v rámci porovnání jednotlivých stavů. Formulujte silné a slabé stránky současného stavu hudebního průmyslu. Na základě závěrů výzkumu a analýz zodpovězte výzkumné otázky.
3. Na základě výsledků analýzy představte stručný nástin současných trendů s náhledem do budoucnosti. Naznačte, jak se distribuční i marketingové nástroje osvědčily a co mohou přinést v následující době.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury pojednávající o distribuci a marketingu v hudebním průmyslu a specifikách jeho cílových skupin a dalších účastníků. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a cíle práce.
2. Zpracujte analýzu současného stavu hudebního průmyslu. Vymezte jednotlivé cílové skupiny vybrané oblasti hudebního průmyslu a formou marketingového průzkumu zjistěte jejich potřeby. Porovnejte trendy ve spotřebitelském chování a v chování umělců v rámci porovnání jednotlivých stavů. Formulujte silné a slabé stránky současného stavu hudebního průmyslu. Na základě závěrů výzkumu a analýz zodpovězte výzkumné otázky.
3. Na základě výsledků analýzy představte stručný nástin současných trendů s náhledem do budoucnosti. Naznačte, jak se distribuční i marketingové nástroje osvědčily a co mohou přinést v následující době.
Seznam doporučené literatury
POLEDŇÁK, Ivan a FUKAČ, Jiří, 1995. Úvod do studia hudební vědy. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství UP, 146 s. ISBN 80-7067-496-2.
LABSKÁ, Julie, 2013. Vliv technologií na hudební průmysl z hlediska distribuce hudby. Diplomová práce. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta informatiky a statistiky, Katedra systémové analýzy. Vedoucí práce Mgr. Ing. Tomáš Sigmund, Ph.D.
MATOUŠEK, Daniel, 2012. Digitální distribuce hudby. Diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita v Brně, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy. Vedoucí práce Ing. František Svoboda, PhD.
SEDLÁK, Vojtěch, 2017. Proměna chování spotřebitele po nástupu legální digitální distribuce hudby. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Hudební fakulta, Katedra hudební produkce. Vedoucí práce Mgr. Vít Kouřil
MIDIA, 2017. [Independent artist creativity and innovation in the age of COVID-19] In. Midiaresearch.com [online]. 2020-30-09 [cit. 2021-01-20] Dostupné z: https://www.midiaresearch.com/blog/independent-artist-creativity-and-innovation-in-the-age-of-covid-19
Seznam doporučené literatury
POLEDŇÁK, Ivan a FUKAČ, Jiří, 1995. Úvod do studia hudební vědy. Vyd. 1. Olomouc: Vydavatelství UP, 146 s. ISBN 80-7067-496-2.
LABSKÁ, Julie, 2013. Vliv technologií na hudební průmysl z hlediska distribuce hudby. Diplomová práce. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta informatiky a statistiky, Katedra systémové analýzy. Vedoucí práce Mgr. Ing. Tomáš Sigmund, Ph.D.
MATOUŠEK, Daniel, 2012. Digitální distribuce hudby. Diplomová práce. Brno: Masarykova Univerzita v Brně, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy. Vedoucí práce Ing. František Svoboda, PhD.
SEDLÁK, Vojtěch, 2017. Proměna chování spotřebitele po nástupu legální digitální distribuce hudby. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Hudební fakulta, Katedra hudební produkce. Vedoucí práce Mgr. Vít Kouřil
MIDIA, 2017. [Independent artist creativity and innovation in the age of COVID-19] In. Midiaresearch.com [online]. 2020-30-09 [cit. 2021-01-20] Dostupné z: https://www.midiaresearch.com/blog/independent-artist-creativity-and-innovation-in-the-age-of-covid-19
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou bakalářskou u práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Otázky k obhajobě:
1. Stručne popíšte distribučné hudobné kanály SoundCloud, YouTube Music, Deezer, Beatport a popíšte, v čom sú ich hlavné rozdiely z hľadiska ich funkcií, či možností použitia zo strany zákazníkov.
2. Ak by st Uveďte, aké kritériá, resp. parametre by ste zvolili pri hodnotení digitálnych distribučných služieb, aby ich bolo možné dostatočne objektívne porovnať
Studen zodpověděl položené otázky.