Diplomová práce se zabývá uváděním klamavých cen vůči spotřebitelům prostřednictvím reklamy ve všech jejích podobách. Cílem práce je zjistit, nakolik se legislativa a rozhodování soudů liší od intuitivní logiky spotřebitelů, poskytnout informace marketingovým pracovníkům a navrhnout další možnosti výzkumu. V první části práce je vypracován teoretický základ právní úpravy týkající se ochrany spotřebitele a uvádění cen, stejně jako i praktický základ pro výklad předmětných právních norem. Praktická část je rozdělena do dvou částí, v první části je provedena právní analýza vybraných způsobů uvádění cen obchodníky s cílem posoudit jejich možnou protiprávnost, ve druhé části jsou prostřednictvím individuálních rozhovorů se spotřebiteli zjišťovány jejich postoje a vnímání klamavých cenových praktik za účelem porovnání jejich vlastní logiky s výkladem právních norem a rozhodování soudů. V projektové části práce je navržena marketingová strategie on-line projektu monitorujícího ceny některých on-line prodejců a upozorňujícího na uvádění klamavých cen ve formě nepravdivých slev. Z provedeného výzkumu vyplývá značný rozdíl mezi současnou právní úpravou a vnímáním klamavých praktik spotřebiteli. Zároveň bylo zjištěno, že spotřebitelé svá práva často aktivně nebrání z důvodů neznalosti a vědomí vlastních nedostatků ve vzdělání v oblasti spotřebitelského práva.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the misleading prices promotions in all its forms to consumers. The aim of the work is to find out how much the legislation and court decisions differ from the intuitive logic of consumers, to provide information to marketers and to suggest further research options. The first part of the thesis elaborates the theoretical basis of the legislation concerning consumer protection and pricing, as well as the practical basis for the interpretation of the legal norms. The practical part is divided into two parts, the first part is a legal analysis of selected methods of pricing by traders to assess their possible lawlessness, in the second part through individual interviews with consumers are detected their attitudes and perceptions of deceptive pricing practices with the interpretation of legal norms and court decisions. The third part of the thesis proposes a marketing strategy for an online project that monitors the prices of some online retailers and draws attention to the introduction of misleading prices in the form of false discounts. The research shows a significant difference between the current legislation and the perception of deceptive practices by consumers. At the same time, it was found that consumers often do not actively defend their rights due to ignorance and awareness of their own shortcomings in consumer law education.
Klíčová slova
ochrana spotřebitele, právo, klamavá reklama, ceny, marketing, právní regulace, slevy, neetická reklama
Diplomová práce se zabývá uváděním klamavých cen vůči spotřebitelům prostřednictvím reklamy ve všech jejích podobách. Cílem práce je zjistit, nakolik se legislativa a rozhodování soudů liší od intuitivní logiky spotřebitelů, poskytnout informace marketingovým pracovníkům a navrhnout další možnosti výzkumu. V první části práce je vypracován teoretický základ právní úpravy týkající se ochrany spotřebitele a uvádění cen, stejně jako i praktický základ pro výklad předmětných právních norem. Praktická část je rozdělena do dvou částí, v první části je provedena právní analýza vybraných způsobů uvádění cen obchodníky s cílem posoudit jejich možnou protiprávnost, ve druhé části jsou prostřednictvím individuálních rozhovorů se spotřebiteli zjišťovány jejich postoje a vnímání klamavých cenových praktik za účelem porovnání jejich vlastní logiky s výkladem právních norem a rozhodování soudů. V projektové části práce je navržena marketingová strategie on-line projektu monitorujícího ceny některých on-line prodejců a upozorňujícího na uvádění klamavých cen ve formě nepravdivých slev. Z provedeného výzkumu vyplývá značný rozdíl mezi současnou právní úpravou a vnímáním klamavých praktik spotřebiteli. Zároveň bylo zjištěno, že spotřebitelé svá práva často aktivně nebrání z důvodů neznalosti a vědomí vlastních nedostatků ve vzdělání v oblasti spotřebitelského práva.
Anotace v angličtině
This master's thesis deals with the misleading prices promotions in all its forms to consumers. The aim of the work is to find out how much the legislation and court decisions differ from the intuitive logic of consumers, to provide information to marketers and to suggest further research options. The first part of the thesis elaborates the theoretical basis of the legislation concerning consumer protection and pricing, as well as the practical basis for the interpretation of the legal norms. The practical part is divided into two parts, the first part is a legal analysis of selected methods of pricing by traders to assess their possible lawlessness, in the second part through individual interviews with consumers are detected their attitudes and perceptions of deceptive pricing practices with the interpretation of legal norms and court decisions. The third part of the thesis proposes a marketing strategy for an online project that monitors the prices of some online retailers and draws attention to the introduction of misleading prices in the form of false discounts. The research shows a significant difference between the current legislation and the perception of deceptive practices by consumers. At the same time, it was found that consumers often do not actively defend their rights due to ignorance and awareness of their own shortcomings in consumer law education.
Klíčová slova
ochrana spotřebitele, právo, klamavá reklama, ceny, marketing, právní regulace, slevy, neetická reklama
1. Zpracujte rešerši literatury a dostupné judikatury se zaměřením na klamavou reklamu a uvádění klamavých cen.
2. Stanovte cíle, metody a výzkumné otázky práce.
3. Proveďte kvalitativní výzkum zaměřený na uvádění klamavých cen.
4. Vyhodnoťte zjištění primárního výzkumu, zodpovězte výzkumné otázky a vyberte relevantní data pro projektovou část.
5. Na základě výsledků z analýz zpracujte v projektové části návrh marketingové strategie projektu zabývajícího se klamavými cenami.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte rešerši literatury a dostupné judikatury se zaměřením na klamavou reklamu a uvádění klamavých cen.
2. Stanovte cíle, metody a výzkumné otázky práce.
3. Proveďte kvalitativní výzkum zaměřený na uvádění klamavých cen.
4. Vyhodnoťte zjištění primárního výzkumu, zodpovězte výzkumné otázky a vyberte relevantní data pro projektovou část.
5. Na základě výsledků z analýz zpracujte v projektové části návrh marketingové strategie projektu zabývajícího se klamavými cenami.
Seznam doporučené literatury
HAJN, P.: Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži. 1. vydání, Brno: Masarykova univerzita, 2000, 329 s., ISBN 80-210-2282-5
HULMÁK, Milan. 2020. Kontrola cenových ujednání ve spotřebitelských smlouvách. Praha : C. H. Beck, 320 s. ISBN 978-80-7400-779-8
CHALOUPKOVÁ, Helena. 2009. Regulace reklamy : Komentář. Praha : C. H. Beck. 344 s. ISBN 978-80-7400-180-2
MUNKOVÁ, J.: Právo proti nekalé soutěži. Komentář. 3. vydání, Praha: C. H. Beck, 2008, 244 s., ISBN 978-80-7179-543-8
ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. 2018. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha : Leges. 295 s. ISBN 978-80-7502-239-4
RIGEL, Filip, Ondřej MORAVEC a Dana ONDREJOVÁ. Reklamní právo. 2018. Praha : C. H. Beck. 181 s. ISBN 978-80-7400-686-9.
VOZÁR, Josef, Lubomír ZLOCHA, 2013. Rozhodnutia vo veciach reklamy. Bratislava : Iura Edition. 339 s. ISBN 978-80-8078-677-9.
WINTER, Filip. 2007. Právo a reklama v praxi. Praha : Linde. 335 s. ISBN 978-80-7201-654-9.
Seznam doporučené literatury
HAJN, P.: Soutěžní chování a právo proti nekalé soutěži. 1. vydání, Brno: Masarykova univerzita, 2000, 329 s., ISBN 80-210-2282-5
HULMÁK, Milan. 2020. Kontrola cenových ujednání ve spotřebitelských smlouvách. Praha : C. H. Beck, 320 s. ISBN 978-80-7400-779-8
CHALOUPKOVÁ, Helena. 2009. Regulace reklamy : Komentář. Praha : C. H. Beck. 344 s. ISBN 978-80-7400-180-2
MUNKOVÁ, J.: Právo proti nekalé soutěži. Komentář. 3. vydání, Praha: C. H. Beck, 2008, 244 s., ISBN 978-80-7179-543-8
ONDREJOVÁ, Dana a David SEHNÁLEK. 2018. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha : Leges. 295 s. ISBN 978-80-7502-239-4
RIGEL, Filip, Ondřej MORAVEC a Dana ONDREJOVÁ. Reklamní právo. 2018. Praha : C. H. Beck. 181 s. ISBN 978-80-7400-686-9.
VOZÁR, Josef, Lubomír ZLOCHA, 2013. Rozhodnutia vo veciach reklamy. Bratislava : Iura Edition. 339 s. ISBN 978-80-8078-677-9.
WINTER, Filip. 2007. Právo a reklama v praxi. Praha : Linde. 335 s. ISBN 978-80-7201-654-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise přivítala studenta na státních závěrečných zkouškách.
Student představil zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Student dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Na co by se mělo hlavně zaměřit pokračování výzkumu v oblasti klamavých cen?
2. Jaké metody kvalitativního výzkumu považujete pro tento typ výzkumu za vhodné?
3. V čem spočívá psychologický význam ceny pro spotřebitele?
Student plně odpověděl na položené otázky.