Bakalářská práce má aplikační charakter, zaměřuje se na výtvarnou činnost v mateřské škole s využitím umění a výtvarného uměleckého díla. Cílem této bakalářské práce je vytvořit soubor činností, díky kterým dojde k seznámení dětí předškolního věku s uměním a vybranými uměleckými díly. V teoretické části shrnuje informace a poznatky o výtvarném umění. V praktické části bakalářské práce je zpracován návrh souboru, který představuje vybraná umělecká díla za pomoci výtvarných aktivit. Tento soubor byl ověřen v praxi, následně evaluován a jsou z něj vypracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on the artistic activity using art and work of art in kindergarten. The aim of the thesis is to create a set of activities that focuses on introducing art and chosen works of art to children of preschool age. The theoretical part summarizes the knowledge about art. The practical part of the bachelor thesis presents a proposal of the set aimed at introducing selected works of art to children through art activities. This set was verified in practice, subsequently evaluated and used as a source
of recommendations for practice.
Klíčová slova
umění, výtvarné umělecké dílo, výtvarné aktivity, interpretace umění
Klíčová slova v angličtině
art, work of art, artistic activity, interpretation of art
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter, zaměřuje se na výtvarnou činnost v mateřské škole s využitím umění a výtvarného uměleckého díla. Cílem této bakalářské práce je vytvořit soubor činností, díky kterým dojde k seznámení dětí předškolního věku s uměním a vybranými uměleckými díly. V teoretické části shrnuje informace a poznatky o výtvarném umění. V praktické části bakalářské práce je zpracován návrh souboru, který představuje vybraná umělecká díla za pomoci výtvarných aktivit. Tento soubor byl ověřen v praxi, následně evaluován a jsou z něj vypracována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on the artistic activity using art and work of art in kindergarten. The aim of the thesis is to create a set of activities that focuses on introducing art and chosen works of art to children of preschool age. The theoretical part summarizes the knowledge about art. The practical part of the bachelor thesis presents a proposal of the set aimed at introducing selected works of art to children through art activities. This set was verified in practice, subsequently evaluated and used as a source
of recommendations for practice.
Klíčová slova
umění, výtvarné umělecké dílo, výtvarné aktivity, interpretace umění
Klíčová slova v angličtině
art, work of art, artistic activity, interpretation of art
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace v prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o využití výtvarného umění ve vzdělávání dětí předškolního věku.
Zpracování souboru výtvarných aktivit zaměřených na seznámení dětí s výtvarným uměním v mateřské škole.
Realizace a ověření výtvarných aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru výtvarných aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace v prostředí mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o využití výtvarného umění ve vzdělávání dětí předškolního věku.
Zpracování souboru výtvarných aktivit zaměřených na seznámení dětí s výtvarným uměním v mateřské škole.
Realizace a ověření výtvarných aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace souboru výtvarných aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bezděková, L., Kubecová, M., Kupcová, Z., & Váňová, H. (2016). Rozvíjíme výtvarné dovednosti a fantazii dětí. Praha: Raabe.
Hazuková, H. (2012). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Stadlerová, H. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Bezděková, L., Kubecová, M., Kupcová, Z., & Váňová, H. (2016). Rozvíjíme výtvarné dovednosti a fantazii dětí. Praha: Raabe.
Hazuková, H. (2012). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Rochovská, I., & Krupová, D. (2016). Umělci v mateřské škole: aktivity zaměřené na interpretaci výtvarného umění. Praha: Portál.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Stadlerová, H. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Dle vedoucí je téma velmi atraktivní a inspirativní. Po teoretické stránce je práce nevyvážená, text je spíše v popisné rovině a chybí syntetizující prvek. Vedoucí dále kritizuje nevhodně stanovené cíle. Oponent kritizuje zpracování praktické části, především reflexe studentky mohla být propracovanější. V podkapitole Doporučení pro praxi se odráží několik postřehů přihlížející učitelky, studentka mohla vytvořit obsáhlejší doporučení. Studentka při obhajobě předvedla přijatelný výkon.