Autorská bakalářská práce se zabývá tématem Evaluace edukačních programů pro seniory poskytovaných veterinárním pracovištěm. Tento program vznikl na základě potřeby vzdělávání specifické skupiny klientů - seniorů. Cílem teoretické práce je nastínit specifika seniorů při edukaci a charakterizovat způsoby, jak naplno akceptovat do určité míry limitovanou samostatnost seniora žijícího se psem ve společnosti. Představujeme základní modely evaluace, pomocí kterých lze tyto programy vyhodnotit. Realizace edukačního programu pro seniory poskytovaného veterinárním pracovištěm vychází z autorovy osobní zkušenosti při práci na veterinárním pracovišti. Poznatek veterinárního pracoviště, že je nutné zcela odlišit přístup ke klientovi v seniorském věku, byl důvodem k zadání a realizaci edukačního programu pro seniory. Dotazníkové šetření se realizovalo u 75 respondentů, kteří se účastnili všech modulů a splnili všechna kritéria pro výzkum. Pomocí kvantitativního výzkumu byla provedena evaluace vzdělávacího programu podle Kirkpatrickova modelu evaluace. V diskusi poukazujeme na zjištěné nedostatky v oblastech edukace a uvádíme následné doporučení změn v programu.
Anotace v angličtině
The author's bachelor´s thesis deals with the topic of evaluation of educational programmes for seniors provided by a veterinary department. This program was created on the basis of the need to educate a specific group of clients - seniors. The aim of this theoretical work is to outline the specifics of seniors in thier education and to characterize the ways to fully accept to some extent the limited independence of seniors living with a dog in society. The basic evaluation models by which these programmes can be evaluated are presented. The implementation of the educational programme for seniors provided by the veterinary department is based on the author's personal experience while working at the veterinary department. Speaking from experience of the veterinary department that it is necessary to completely differentiate the approach to the client in senior age, was the reason for presenting and implementing an educational programme for seniors. The questionnaire survey was conducted with 75 respondents who participated in all its modules and complied with all the criteria for the research. Using a quantitative research the evaluation of the training programme was performed according to the Kirkpatrick's evaluation model. In the discussion there are pointed out the identified shortcomings in the area of education and provide subsequent recommendation for changes in the programme.
Klíčová slova
specifika seniorského věku, specifika vzdělávání seniorů, edukace ve veterinární praxi, evaluace edukačních programů, Kirkpatrickův model evaluace
Klíčová slova v angličtině
specifics of senior age, specifics of education of seniors, education in veterinary practice, evaluation of educational programmes, Kirkpatrick's model of evaluation
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Autorská bakalářská práce se zabývá tématem Evaluace edukačních programů pro seniory poskytovaných veterinárním pracovištěm. Tento program vznikl na základě potřeby vzdělávání specifické skupiny klientů - seniorů. Cílem teoretické práce je nastínit specifika seniorů při edukaci a charakterizovat způsoby, jak naplno akceptovat do určité míry limitovanou samostatnost seniora žijícího se psem ve společnosti. Představujeme základní modely evaluace, pomocí kterých lze tyto programy vyhodnotit. Realizace edukačního programu pro seniory poskytovaného veterinárním pracovištěm vychází z autorovy osobní zkušenosti při práci na veterinárním pracovišti. Poznatek veterinárního pracoviště, že je nutné zcela odlišit přístup ke klientovi v seniorském věku, byl důvodem k zadání a realizaci edukačního programu pro seniory. Dotazníkové šetření se realizovalo u 75 respondentů, kteří se účastnili všech modulů a splnili všechna kritéria pro výzkum. Pomocí kvantitativního výzkumu byla provedena evaluace vzdělávacího programu podle Kirkpatrickova modelu evaluace. V diskusi poukazujeme na zjištěné nedostatky v oblastech edukace a uvádíme následné doporučení změn v programu.
Anotace v angličtině
The author's bachelor´s thesis deals with the topic of evaluation of educational programmes for seniors provided by a veterinary department. This program was created on the basis of the need to educate a specific group of clients - seniors. The aim of this theoretical work is to outline the specifics of seniors in thier education and to characterize the ways to fully accept to some extent the limited independence of seniors living with a dog in society. The basic evaluation models by which these programmes can be evaluated are presented. The implementation of the educational programme for seniors provided by the veterinary department is based on the author's personal experience while working at the veterinary department. Speaking from experience of the veterinary department that it is necessary to completely differentiate the approach to the client in senior age, was the reason for presenting and implementing an educational programme for seniors. The questionnaire survey was conducted with 75 respondents who participated in all its modules and complied with all the criteria for the research. Using a quantitative research the evaluation of the training programme was performed according to the Kirkpatrick's evaluation model. In the discussion there are pointed out the identified shortcomings in the area of education and provide subsequent recommendation for changes in the programme.
Klíčová slova
specifika seniorského věku, specifika vzdělávání seniorů, edukace ve veterinární praxi, evaluace edukačních programů, Kirkpatrickův model evaluace
Klíčová slova v angličtině
specifics of senior age, specifics of education of seniors, education in veterinary practice, evaluation of educational programmes, Kirkpatrick's model of evaluation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů, edukačních programů a evaluace edukačních programů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávání seniorů, edukačních programů a evaluace edukačních programů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
PRŮCHA, Jan, 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
SEBEROVÁ, Alena a Martin MALČÍK, 2009. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-759-5.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ, 2015. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5446-8.
VETEŠKA, Jaroslav, 2014. Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-047-1.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
PRŮCHA, Jan, 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
SEBEROVÁ, Alena a Martin MALČÍK, 2009. Autoevaluace školy - od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7368-759-5.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ, 2015. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5446-8.
VETEŠKA, Jaroslav, 2014. Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-047-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně představil téma práce a jeho teoretická východiska. Komise diskutovala užití pojmů senior / geront. Student podrobněji komentoval realizovaný výzkum, představil výzkumné cíle a dílčí výzkumné otázky. Velmi pečlivě seznamoval komisi s výslednými zjištění, komentoval je pomocí praktických modelů. Student jasně a srozumitelně data interpretoval do praxe v konkrétní oblasti. Komise ocenila, že student se na obhajobu pečlivě připravil a implantoval komentáře přímo do prezentace obhajoby.