- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Způsob užití filmové řeči ve vodáckých scénách v české kinematografii
2. Praktická část: Střihová skladba audiovizuálního díla, nebo tématický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 12 min., nebo projektová část teoretické bakalářské práce
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Principles of Film Language in Whitewater Sequences in Czech Movies
Název dle studenta
Způsob užití filmové řeči ve vodáckých scénách v české kinematografii
Název dle studenta v angličtině
Principles of Film Language in Whitewater Sequences in Czech Movies
Tato práce rozebírá doposud nezmapovanou oblast akčních vodáckých scén. Pokusil jsem se vymezit klíčové aspekty filmové řeči. Definovat hlavní problémy spojené s natáčením a zpracováním vodáckých filmů a scén. Na základě analýz jsem sestavil sadu doporučení, jejichž aplikovaní v praxi by mělo vést k vytvoření funkční a pro diváka důvěryhodné vodácké scény. Ta by měla ovlivňovat postavy a obohacovat děj filmu.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is focused on analyzing a new area - action Whitewater scenes. I tried to aim on crucial aspects of film language and point out some of the main issues connected with shooting and post processing scenes that were captured on the river rapids. Based on my analysis I have defined a set of recommendations that should be followed in purpose to create good and credible Whitewater scenes that move the story and characters forward.
Klíčová slova
Akční film, montáž, divoká voda, adrenalinová scéna, natáčení vodáckých scén, důvěryhodnost, Rafťáci, Na vlastní nebezpečí, Špunti na vodě
Klíčová slova v angličtině
Action film, montage, Whitewater, adrenalin scene, outdoor filming, credibility, Rafťáci, Na vlastní nebezpečí, Špunti na vodě
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce rozebírá doposud nezmapovanou oblast akčních vodáckých scén. Pokusil jsem se vymezit klíčové aspekty filmové řeči. Definovat hlavní problémy spojené s natáčením a zpracováním vodáckých filmů a scén. Na základě analýz jsem sestavil sadu doporučení, jejichž aplikovaní v praxi by mělo vést k vytvoření funkční a pro diváka důvěryhodné vodácké scény. Ta by měla ovlivňovat postavy a obohacovat děj filmu.
Anotace v angličtině
My bachelor thesis is focused on analyzing a new area - action Whitewater scenes. I tried to aim on crucial aspects of film language and point out some of the main issues connected with shooting and post processing scenes that were captured on the river rapids. Based on my analysis I have defined a set of recommendations that should be followed in purpose to create good and credible Whitewater scenes that move the story and characters forward.
Klíčová slova
Akční film, montáž, divoká voda, adrenalinová scéna, natáčení vodáckých scén, důvěryhodnost, Rafťáci, Na vlastní nebezpečí, Špunti na vodě
Klíčová slova v angličtině
Action film, montage, Whitewater, adrenalin scene, outdoor filming, credibility, Rafťáci, Na vlastní nebezpečí, Špunti na vodě
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Střihová skladba audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Střihová skladba souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním) střihového charakteru úzce související s teoretickou částí práce. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2, 3).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1) Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2) Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3) Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
DANCYGER, Ken. The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, and Practice. NY: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019. ISBN: 0240813979.
KENDRICK, James. A Companion to the Action Film. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2019. ISBN: 9781119100744.
LABÍK, Ľudovít. Dramaturgia strihovej skladby: horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu. Zlín: VeRBuM, 2013. ISBN: 9788087500309.
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2017. ISBN: 9788073314552.
SVOBODA, Miloslav. Divoká voda. Týnec nad Sázavou: Vodácká škola AQUA, 2007 ISBN: 9788023991246.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Teoretická část: Způsob užití filmové řeči ve vodáckých scénách v ČR
9:45 doc. Nemeškal zahajuje obhajobu. Student začíná svou rozpravu. Hovoří plynule. Poposuje přínos své práce a důvod, proč tuto práci realizoval. Uvádí hlavní teze své práce. doc. Nemeškal čte posudek vedoucího práce, který je z obecného hlediska spíše pozitivní. MgA. Krcha čte oponentský posudek. Na veškeré položené otázky ze strany vedoucího práce i oponenta práce student odpovídá srozumitelným způsobem. Místy mluví student rychleji a chaotičtěji. Michal postupně zodpovídá položené otázky ze stran komise. Michal Kuthan uvádí film Into the Wild jako ukázkové dílo.
Praktická část: Tématický soubor audiovizuálních děl, délka min. 12 min.
Michal Kuthan zahajuje obhajobu své praktické části. Definuje problematiku nemožnosti realizovat plnohodnotný studentský film na základě nedostatku profesních kapacit. Student zmiňuje spolupráci se studenty VFX, kterou následně obhajuje. Dochází k prezentaci realizovaných prací. doc. Nemeškal a MgA. Krcha čtou posudky vedoucího a oponenta. Michal Kuthan detailně odpovídá na všech šest otázek. Zdůrazňuje, že by se do budoucna rád vydal cestou dokumentárního filmu a reklamního filmu.