- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Observační dokumenty Tomáše Bojara
2. Praktická část: Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, nebo Režie souboru audiovizuálních děl, nebo Scénář v rozsahu nad 70 stran, nebo dva scénáře v rozsahu 20-30 stran.
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Observational Documentaries by Tomáš Bojar 2. Practical part: Audiovisual Work or Thematical Set of Audiovisual Works. Lenght at Least 20 Minutes or One Screenplay of 70 Pages or Two Screenplays of 20-30 Pages. -
Tato diplomová práce se zabývá výzkumem observačního modu dokumentárních filmů, a to prostřednictvím komparační analýzy filmů čtyř Tomáše Bojara. Teoretická část představuje dokumentární film, observační modus, jeho výrazové prostředky a vhled do etiky dokumentárního filmu. Samotná analýza je soustředěna na celkový koncept zkoumaných filmů, jejich obrazovou a zvukovou stránku. Součástí praktické části je nabídnuta perspektiva autora práce skrze jeho vlastní studentský observační dokument.
Anotace v angličtině
This Master's thesis is concerned with the research of observational mode of documentaries through comparative analysis of four movies by Tomas Bojar. Theoretical part introduces documentary, observational mode, its characteristics and brief insight into documentary ethics. The analysis itself is focused on overall concept of chosen documentaries and their audiovisual style. Practical part includes among other things the perspective of the author of this thesis through his own observational documentary.
Klíčová slova
Bojar Tomáš, dokumentární film, Dva nula, FC Roma, komparační analýza, Letní hokej, Mimořádná zpráva, observační modus
Klíčová slova v angličtině
Bojar Tomas, Breaking News, comparative analysis, documentary, FC Roma, observational mode, Off Sides, Two Nil
Rozsah průvodní práce
55 s.(82 156 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá výzkumem observačního modu dokumentárních filmů, a to prostřednictvím komparační analýzy filmů čtyř Tomáše Bojara. Teoretická část představuje dokumentární film, observační modus, jeho výrazové prostředky a vhled do etiky dokumentárního filmu. Samotná analýza je soustředěna na celkový koncept zkoumaných filmů, jejich obrazovou a zvukovou stránku. Součástí praktické části je nabídnuta perspektiva autora práce skrze jeho vlastní studentský observační dokument.
Anotace v angličtině
This Master's thesis is concerned with the research of observational mode of documentaries through comparative analysis of four movies by Tomas Bojar. Theoretical part introduces documentary, observational mode, its characteristics and brief insight into documentary ethics. The analysis itself is focused on overall concept of chosen documentaries and their audiovisual style. Practical part includes among other things the perspective of the author of this thesis through his own observational documentary.
Klíčová slova
Bojar Tomáš, dokumentární film, Dva nula, FC Roma, komparační analýza, Letní hokej, Mimořádná zpráva, observační modus
Klíčová slova v angličtině
Bojar Tomas, Breaking News, comparative analysis, documentary, FC Roma, observational mode, Off Sides, Two Nil
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Režie souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Scénář v rozsahu nad 70 stran, nebo dva scénáře v rozsahu 20-30 stran. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Režie audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Režie souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Scénář v rozsahu nad 70 stran, nebo dva scénáře v rozsahu 20-30 stran. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.
TARKOVSKIJ, Andrej Arsen‘jevič. Zapečetěný čas. Příbram: Camera obscura, 2009. ISBN 978-80-903678-4-5.
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
BOJAR, Tomáš a Martin MAREČEK. Etika v dokumentární tvorbě: dialog Tomáše Bojara a Martina Marečka. 2021.
CARTA, Silvio. Visual and Experiential Knowledge in Observational Cinema [online]. Anthrovision, 2005. Dostupné z: https://journals.openedition.org/anthrovision/1480
Seznam doporučené literatury
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.
TARKOVSKIJ, Andrej Arsen‘jevič. Zapečetěný čas. Příbram: Camera obscura, 2009. ISBN 978-80-903678-4-5.
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
BOJAR, Tomáš a Martin MAREČEK. Etika v dokumentární tvorbě: dialog Tomáše Bojara a Martina Marečka. 2021.
CARTA, Silvio. Visual and Experiential Knowledge in Observational Cinema [online]. Anthrovision, 2005. Dostupné z: https://journals.openedition.org/anthrovision/1480
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise doc. Janíková zahajuje v 11:55 obhajobu a student představuje neprve svou teoretickou diplomovou práci s názvem Observační dokumenty Tomáše Bojara. Student má připravenu prezentaci, aby komisi představil základní polohy své práce, zmiňuje jednotlivé teze práce a představuje výsledky svého zkoumání.
Následuje čtení posudků, nejprve posudek vedoucího práce, doc. Gogoly. Studentovi pokládá jednu ze dvou otázek z posudku (který z Bojarových filmů jej nejvíce oslovil a proč?), student má připravenu promyšlenou odpověď.
Obhajoba pokračuje čtením posudku oponentky práce Mgr. Kamily Šedivé Boháčkové, která navzdory drobným výhradám práci oceňuje a chválí, dokonce nabízí přetištění některých úvahových částí práce v Doc.Revue a navrhuje A. Předsedkyně komise vybízí studenta, aby odpověděl na otázky z posudku. Student je výtečně připraven, argumentace má parametry mikropřednášky na dané téma.
Následuje čtení posudku vedoucího praktické diplomové práce Pouta svobody, doc. Gogoly, který navrhuje kvůli drobným nepřesnostem ve výsledném filmu B. STudent odpovídá na otázku z posudku opět předem promyšlenou a připravenou odpovědí.
Člen komise MgA. P. Göbl čte posudek oponenta MgA. Marka Hovorky. Ten diplomový film Pouta svobody oceňuje coby dokumentární báseň, empaticky pojmenovává použité tvůrčí prostředky filmové řeči a nabízí svou interpretační perspektivu. Student odpovídá na otázky z posudku poctivě připravenými odpověďmi, zejména reaguje na navrhovanou změnu názvu, kterou odmítá a svůj postoj vyargumentuje.
Předsedkyně komise doc. Janíková v 12:25 končí obhajobu, komise se loučí se studentem.