- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Role kameramana při vizuální adaptaci PC her a výhody Virtual Production v praxi
2. Praktická část: Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV; nebo kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV; projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem, resp. úvahou - srovnáním, jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Hlavní téma v angličtině
The Role of the Cinematographer in the Visual Adaptations of Video Games and the Advantages of Virtual Production in Practice
Název dle studenta
Role kameramana při vizuální adaptaci PC her a výhody Virtual Production v praxi
Název dle studenta v angličtině
The Role of the Cinematographer in the Visual Adaptations of Video Games and the Advantages of Virtual Production in Practice
Tato diplomová práce se zabývá ovlivňováním práce kameramana současnými technologiemi z herního průmyslu. Cílem je najít, jakou výhodu může mít kameraman, který hraje počítačové hry a jak dokáže tyto hry zpracovat v rámci filmové adaptace při zachování obrazově-dramaturgického vyprávění. Druhým cílem je popsat fungování LED technologie, která vytváří vizuální prostor pomocí herních enginů v reálném čase, a její praktické využití ve filmu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the influence of current technologies from the gaming industry on the work of a cameraman. The goal is to find out what advantage a cameraman who plays computer games can have and how he can process these games within the framework of a film adaptation, while maintaining a visual-dramaturgical narrative. The second goal is to describe the operation of LED technology, which creates a visual space using real-time game engines and its practical use in film.
Klíčová slova
kameraman, počítačové hry, LED technologie, obrazová dramaturgie, reálná a virtuální kamera, sledování paprsků, budoucnost filmu
Klíčová slova v angličtině
Director of Photography, video games, LED technology, dramaturgy of visual, virtual pro-duction, ray tracing, future of the movie
Rozsah průvodní práce
77 s. (102 700 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá ovlivňováním práce kameramana současnými technologiemi z herního průmyslu. Cílem je najít, jakou výhodu může mít kameraman, který hraje počítačové hry a jak dokáže tyto hry zpracovat v rámci filmové adaptace při zachování obrazově-dramaturgického vyprávění. Druhým cílem je popsat fungování LED technologie, která vytváří vizuální prostor pomocí herních enginů v reálném čase, a její praktické využití ve filmu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the influence of current technologies from the gaming industry on the work of a cameraman. The goal is to find out what advantage a cameraman who plays computer games can have and how he can process these games within the framework of a film adaptation, while maintaining a visual-dramaturgical narrative. The second goal is to describe the operation of LED technology, which creates a visual space using real-time game engines and its practical use in film.
Klíčová slova
kameraman, počítačové hry, LED technologie, obrazová dramaturgie, reálná a virtuální kamera, sledování paprsků, budoucnost filmu
Klíčová slova v angličtině
Director of Photography, video games, LED technology, dramaturgy of visual, virtual pro-duction, ray tracing, future of the movie
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem resp. úvahou - srovnáním jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
1) Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
2) Kamera u souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
3) Projektová část (realizovaná prostřednictvím metody výzkumu uměním). Předložit veškeré materiály, které sloužily pro vývoj a přípravu absolventského projektu (např. fotografie z obhlídek, kamerové zkoušky, technický scénář, explikace apod.) a doplnit je rozborem resp. úvahou - srovnáním jak by autor - kameraman postupoval při vytvoření díla, pokud by se projekt snímal černobíle nebo barevně. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo (var. 1 a 2).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Technický scénář (var. 1).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a - h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
1. Teoretická část:
2. Praktická část:
Kamera u audiovizuálního díla v minimální délce 20 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
KADNER, Noah, Oliver MORGAN a Carys NORFOR, PERKINS, Miles a Michele BOUSQUET, ed. EPIC GAMES. THE VIRTUAL PRODUCTION FIELD GUIDE VOLUME 2 [online]. 2021. [cit. 2021-10-11]. Dostupné z: https://www.unrealengine.com/en-US/blog/volume-2-of-the-virtual-production-field-guide-now-available
BROWN, Blain. Cinematography: theory and practice : imagemaking for cinemato-graphers and directors. 3rd ed. New York: Routledge, c2016. ISBN 1138940925.
BROWN, Blain. Motion picture and video lighting. 2nd ed., New ed. Boston: El-sevier/Focal Press, c2008. ISBN 0240807634.
American Cinematographer: the International Journal of Motion Picture Photography and Production Techniques. Los Angeles: American Society of Cinematographers, [1920]-^^^^. ISSN 0002-7928.
POKORNÝ, Norbert. Případová studie: Uplatnění filmového jazyka a role kameramana v počítačových hrách [online]. Zlín, 2019 [cit. 2021-10-11]. Dostupné z: https://theses.cz/id/ckkknn/. Bakalářská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací. Vedoucí práce Mgr. Art. Július Liebenberger, ArtD.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
KADNER, Noah, Oliver MORGAN a Carys NORFOR, PERKINS, Miles a Michele BOUSQUET, ed. EPIC GAMES. THE VIRTUAL PRODUCTION FIELD GUIDE VOLUME 2 [online]. 2021. [cit. 2021-10-11]. Dostupné z: https://www.unrealengine.com/en-US/blog/volume-2-of-the-virtual-production-field-guide-now-available
BROWN, Blain. Cinematography: theory and practice : imagemaking for cinemato-graphers and directors. 3rd ed. New York: Routledge, c2016. ISBN 1138940925.
BROWN, Blain. Motion picture and video lighting. 2nd ed., New ed. Boston: El-sevier/Focal Press, c2008. ISBN 0240807634.
American Cinematographer: the International Journal of Motion Picture Photography and Production Techniques. Los Angeles: American Society of Cinematographers, [1920]-^^^^. ISSN 0002-7928.
POKORNÝ, Norbert. Případová studie: Uplatnění filmového jazyka a role kameramana v počítačových hrách [online]. Zlín, 2019 [cit. 2021-10-11]. Dostupné z: https://theses.cz/id/ckkknn/. Bakalářská práce. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací. Vedoucí práce Mgr. Art. Július Liebenberger, ArtD.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předsedkyně komise doc. Janíková zahajuje ve 13:35 obhajobu a student představuje neprve svou teoretickou diplomovou práci s názvem Role kameramana při vizuální adaptaci PC her a výhody Virtual Production v praxi. Student má připravenu prezentaci, aby komisi představil základní pilíře své práce, zmiňuje jednotlivé teze práce a představuje závěry svého zkoumání.
Následuje čtení posudků, nejprve posudek vedoucího teroetické práce MgA. Martina Štěpánka čte doc. Gogola. Student odpovídá na otázky z posudku připravenými odpověďmi.
Po přečtení posudku oponenta práce prof. Labíka odpovídá student na otázku z posudku rovněž předem promyšlenými odpověďmi.
Student absolvuje vizuálním konceptem (scénářem, storyboardem a technickým scénářem) diplomového filmu Střet slepoty, jehož vedoucím byl MgA. Martn Štěpánek. Doc. Gogola vybírá z posudku jednu otázku (má film nést poselství?). Student je dobře připraven, odpovídá promyšleně.
Dr. Liebenberger čte svůj posudek oponenta praktické části práce. V posudku se oponent soustředí na kvalitu předložených materiálů, což shledává poněkud obtížným a upozorňuje na jisté dramaturgické nepřesnosti (motivace dívky k sebevraždě). V posudku věnuje pozornost všem odevzdaným mateirálům, které student vypracoval. Nejslabším článkem shledává výběr lokací k natáčení, upozorňuje na rizika barevnosti interiérů a na výtvarnou nenápaditost.
Dsikuze komise se studentem se soustředí na příběh a význam celého příběhu.
Předsedkyně komise doc. Janíková ve 14:10 končí obhajobu a komise se loučí se studentem.