Informace o kvalifikační práci Analýza profesní zkušenosti učitelů/učitelek prvního stupně základní školy se zvládáním krizových situací v edukačním procesu
Tato diplomová práce popisuje východiska edukačního procesu a vyobrazuje problematiku krizových situací. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Realizace kvalitativního výzkumu zahrnuje analýzu příběhů učitelů, kteří sdílí své zkušenosti s krizovými situacemi z edukačního procesu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the starting points of the educational process and depicts the issue of crisis situations. It is divided into theoretical and practical part. The implementation of qualitative research includes an analysis of the stories of teachers who share their experiences with crisis situations from the educational process.
Klíčová slova
krizová situace ve škole, profesní zkušenosti učitele, žák s rizikovými projevy, syndrom vyhoření
Klíčová slova v angličtině
crisis situation at school, professional expetience of teacher, pupil with risky behavior, burnout effect
Rozsah průvodní práce
95 s. (163 047 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce popisuje východiska edukačního procesu a vyobrazuje problematiku krizových situací. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Realizace kvalitativního výzkumu zahrnuje analýzu příběhů učitelů, kteří sdílí své zkušenosti s krizovými situacemi z edukačního procesu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis describes the starting points of the educational process and depicts the issue of crisis situations. It is divided into theoretical and practical part. The implementation of qualitative research includes an analysis of the stories of teachers who share their experiences with crisis situations from the educational process.
Klíčová slova
krizová situace ve škole, profesní zkušenosti učitele, žák s rizikovými projevy, syndrom vyhoření
Klíčová slova v angličtině
crisis situation at school, professional expetience of teacher, pupil with risky behavior, burnout effect
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesionalizaci učitelů primárního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek na základě komparace a analýzy odborné literatury.
Příprava empirické části výzkumu, upřesnění metod sběru a analýzy dat.
Realizace kvalitativního výzkumu a zpracování dat.
Analýza a interpretace dat.
Závěry výzkumu, prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporoučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesionalizaci učitelů primárního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek na základě komparace a analýzy odborné literatury.
Příprava empirické části výzkumu, upřesnění metod sběru a analýzy dat.
Realizace kvalitativního výzkumu a zpracování dat.
Analýza a interpretace dat.
Závěry výzkumu, prezentace výsledků, jejich shrnutí a doporoučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R., Šmejkal, J., & Příkazská I. (2018). Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe.
Jánský, P. (2014). Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Jenson, J. M., & Bender, K. A. (2014). Preventing Child and Adolescent Problem Behavior: Evidence-Based Strategies in Schools, Families and Communities. Oxford: Oxford University Press.
Miovský, M. et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Karlova univerzita.
Smetáčková, I., Štech, S. et al. (2020). Učitelské vyhoření. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R., Šmejkal, J., & Příkazská I. (2018). Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe.
Jánský, P. (2014). Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Jenson, J. M., & Bender, K. A. (2014). Preventing Child and Adolescent Problem Behavior: Evidence-Based Strategies in Schools, Families and Communities. Oxford: Oxford University Press.
Miovský, M. et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Praha: Karlova univerzita.
Smetáčková, I., Štech, S. et al. (2020). Učitelské vyhoření. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Vedoucí práce doc. Klapko oceňuje rozpracování teoretické části. Pozitivně hodnotí výběr domácí odborné literatury, nicméně jako nedostatek hodnotí malý poměr zahraniční odborné literatury. V empirické části oceňuje nasycení dat, a tím zodpovězení výzkumných cílů. Oponent práce prof. Gavora shledává jako limit teoretické části nízké procento zahraničních zdrojů. Empirickou část hodnotí pozitivně, zejména volbu metod. Vedoucí práce položil otázky týkající se praktického rozměru výzkumných zjištění. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Oponent práce položil otázky na krizové situace a posttraumatický rozvoj učitele. Studentka adekvátně odpověděla. Dr. Fenyková položila dotaz týkající se výsledků a jejich interpretace. Studentka dokázala adekvátně odpovědět.