Diplomová práce se zabývá možnostmi výchovného působení metodika prevence v podmínkách školních klubů. Prevence na základních školách je stále více aktuální, proto se práce zaměřuje jak na působení metodika prevence ve školních klubech, tak na formy práce, které volí, důležitost spolupráce s ostatními kolegy a v neposlední řadě i rizikové chování žáků, problémy dnešní doby a jejich řešení. Teoretická část se věnuje shrnutí poznatků o školním metodikovi prevence, jeho přípravě, práci a povinnostech. Dále také rizikovému chování a v neposlední řadě prevenci a školnímu klubu. Výzkumná část už směřuje k samotnému výzkumu a jeho výsledkům. Výzkum byl realizován prostřednictvím interview se školními metodiky prevence a následné analýzy Minimálních preventivních programů. V závěru výzkumu jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které naplňují cíle a dílčí cíle této práce. V diskuzi je pojednáno o silných a slabých stránkách a také je formulováno doporučení pro další pedagogický výzkum.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on the possibilities of a prevention methodologist's educational work in school clubs. Prevention at primary school is a contemporary topic, therefore, the thesis focuses both on a methodologist's prevention in school clubs and on the forms of work they chose, the importance of cooperation with other colleagues and last but not least, on risky behaviour of pupils, contemporary problems and their solution. The theoretical part summarises the findings about a school methodologist of prevention, their preparation, work, and duties. Furthermore, it focuses on risky behaviour and also on prevention and school clubs. The research part concentrates on the research itself and its results. The research was conducted using interviews with school methodologists of prevention and a subsequent analysis of Minimum prevention programmes. The conclusion of the research summarises the answers to the research questions which met the goals and partial goals of this thesis. The discussion concentrates on the strengths and weaknesses and also states the recommendations for a follow-up pedagogical research.
Keywords
školní metodik prevence, školní klub, rizikové chování žáků, prevence rizikového chování
Keywords in English
school prevention methodologist, school club, risky behaviour of pupils, prevention of risky behaviour
Length of the covering note
98 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá možnostmi výchovného působení metodika prevence v podmínkách školních klubů. Prevence na základních školách je stále více aktuální, proto se práce zaměřuje jak na působení metodika prevence ve školních klubech, tak na formy práce, které volí, důležitost spolupráce s ostatními kolegy a v neposlední řadě i rizikové chování žáků, problémy dnešní doby a jejich řešení. Teoretická část se věnuje shrnutí poznatků o školním metodikovi prevence, jeho přípravě, práci a povinnostech. Dále také rizikovému chování a v neposlední řadě prevenci a školnímu klubu. Výzkumná část už směřuje k samotnému výzkumu a jeho výsledkům. Výzkum byl realizován prostřednictvím interview se školními metodiky prevence a následné analýzy Minimálních preventivních programů. V závěru výzkumu jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky, které naplňují cíle a dílčí cíle této práce. V diskuzi je pojednáno o silných a slabých stránkách a také je formulováno doporučení pro další pedagogický výzkum.
Annotation in English
This diploma thesis focuses on the possibilities of a prevention methodologist's educational work in school clubs. Prevention at primary school is a contemporary topic, therefore, the thesis focuses both on a methodologist's prevention in school clubs and on the forms of work they chose, the importance of cooperation with other colleagues and last but not least, on risky behaviour of pupils, contemporary problems and their solution. The theoretical part summarises the findings about a school methodologist of prevention, their preparation, work, and duties. Furthermore, it focuses on risky behaviour and also on prevention and school clubs. The research part concentrates on the research itself and its results. The research was conducted using interviews with school methodologists of prevention and a subsequent analysis of Minimum prevention programmes. The conclusion of the research summarises the answers to the research questions which met the goals and partial goals of this thesis. The discussion concentrates on the strengths and weaknesses and also states the recommendations for a follow-up pedagogical research.
Keywords
školní metodik prevence, školní klub, rizikové chování žáků, prevence rizikového chování
Keywords in English
school prevention methodologist, school club, risky behaviour of pupils, prevention of risky behaviour
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o působení metodika v podmínkách školního klubu.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o možnostech výchovného působení metodika prevence.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody interview s metodiky prevence a následné analýzy minimálních preventivních programů daných škol.
Zpracování dat, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o působení metodika v podmínkách školního klubu.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o možnostech výchovného působení metodika prevence.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumného problému a cíle výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody interview s metodiky prevence a následné analýzy minimálních preventivních programů daných škol.
Zpracování dat, jejich vyhodnocení a interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
Bártík, P., Miovský, M. (Ed.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN
Božik, R. (2017). Zisťovanie sebaobrazu (self-conceptu) koordinátora prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v podmienkach Slovenska. E-Pedagogium, 17(3), 124-139.
European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. (2009). Preventing later substance use disorders in at-risk children and adolescents: a review of the theory and evidence base of indicated prevention. Thematic papers. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon.
Procházka, M. (2019). Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta.
Svoboda, J., & Jochmannová, L. (2015). Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
World Health Organization. (2012). Chilhood Obesity Prevention. Geneva: WHO Document Production Services.
Recommended resources
Bártík, P., Miovský, M. (Ed.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN
Božik, R. (2017). Zisťovanie sebaobrazu (self-conceptu) koordinátora prevencie drogových závislostí a iných sociálno-patologických javov v podmienkach Slovenska. E-Pedagogium, 17(3), 124-139.
European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction. (2009). Preventing later substance use disorders in at-risk children and adolescents: a review of the theory and evidence base of indicated prevention. Thematic papers. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon.
Procházka, M. (2019). Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta.
Svoboda, J., & Jochmannová, L. (2015). Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
World Health Organization. (2012). Chilhood Obesity Prevention. Geneva: WHO Document Production Services.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci bez větších připomínek. V teoretické části, vedoucí práce, hodnotí jako dostatečně pojatou strukturu a koncepci. V praktické části oceňuje úroveň výzkumu a jeho zpracování. Výsledku výzkumu byly dostatečně zpracovány a prezentovány. Vedoucí práce také oceňuje spoluráci se studentkou během přípravy diplomové práce. Oponent práce je kritičtější. Postrádá obsáhlejší zpracování struktury v teoretické části a její přesah do praktické části. V praktické části oponent nachází spoustu drobných či větších chyb a pochybení. Oponent práce by ocenil více snahy při práci s analýzou a syntézou problému. Nedostatky také shledává při práci s literaturou, která absentuje se zahraničními zdroji. Celkově oponent práci hodnotí jako dostatečnou, avšak postrádající hlubší propracování. Studentka zvládla odpovědět na otázky vedoucího i oponenta.