Tato diplomová práce zjišťuje názory učitelů na práva dítěte v primární edukaci. Cílem je identifikovat, jak učitelé vnímají práva dětí a jejich uplatňování v primární edukaci a jaký je názor učitelů na to, zda participace žáků může vést ke zkvalitnění výuky.
V první části se věnuji vysvětlení teoretických východisek k dané problematice. Praktická část představuje výzkumné šetření, které tvoří expertní posudek k právním dokumentům a polostrukturované rozhovory s učiteli. Výzkumným vzorkem je pět učitelů základních škol. V závěru kvalitativního výzkumu jsou výsledky, které formulují vztahy zkoumaných učitelů k právům dítěte v primární edukaci a názory učitelů na uplatnění participace žáků.
Anotace v angličtině
This thesis investigace teachers' views on children's rights in primary education. The aim is to identify teachers' perceptions of children's rights and their implementation in primary education and teachers' views on whether pupil participation can lead to improvement in teaching.
In the first part I explain the theoretical background to the issue. The practical part is a research investigation consisting of expert opinion on legal documents and semi-structured interviews with teachers. The research sample is comprises five primary school teachers. The final part of the qualitative research presents results which formulate the attitudes of the studied teachers to the rights of the child in primary education and the teachers' views on pupil participation.
Klíčová slova
práva dítěte, práva ve vzdělávání, participace žáků, kvalita výuky.
Klíčová slova v angličtině
children's rights, rights in education, pupil participation, quality of teaching.
Rozsah průvodní práce
79 s. (102 362)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce zjišťuje názory učitelů na práva dítěte v primární edukaci. Cílem je identifikovat, jak učitelé vnímají práva dětí a jejich uplatňování v primární edukaci a jaký je názor učitelů na to, zda participace žáků může vést ke zkvalitnění výuky.
V první části se věnuji vysvětlení teoretických východisek k dané problematice. Praktická část představuje výzkumné šetření, které tvoří expertní posudek k právním dokumentům a polostrukturované rozhovory s učiteli. Výzkumným vzorkem je pět učitelů základních škol. V závěru kvalitativního výzkumu jsou výsledky, které formulují vztahy zkoumaných učitelů k právům dítěte v primární edukaci a názory učitelů na uplatnění participace žáků.
Anotace v angličtině
This thesis investigace teachers' views on children's rights in primary education. The aim is to identify teachers' perceptions of children's rights and their implementation in primary education and teachers' views on whether pupil participation can lead to improvement in teaching.
In the first part I explain the theoretical background to the issue. The practical part is a research investigation consisting of expert opinion on legal documents and semi-structured interviews with teachers. The research sample is comprises five primary school teachers. The final part of the qualitative research presents results which formulate the attitudes of the studied teachers to the rights of the child in primary education and the teachers' views on pupil participation.
Klíčová slova
práva dítěte, práva ve vzdělávání, participace žáků, kvalita výuky.
Klíčová slova v angličtině
children's rights, rights in education, pupil participation, quality of teaching.
Zásady pro vypracování
Zracování rešerše a studium odborné literatury o problematice práv dítěte.
Vymezení teoretických východisek zabývajících se analýzou pojetí práv dítěte ve vztahu k primárnímu vzdělávání.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu expertním posudkem dokumentů a metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zracování rešerše a studium odborné literatury o problematice práv dítěte.
Vymezení teoretických východisek zabývajících se analýzou pojetí práv dítěte ve vztahu k primárnímu vzdělávání.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu expertním posudkem dokumentů a metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Červínek, Z. (2019). Poměřovat, anebo nepoměřovat sociální práva? K otázce, zda lze test racionality považovat za variaci na metodu proporcionality. Jurisprudence, 28(3), 15 - 27.
Jílek, D. (2013). Cesty ke škole respektující a naplňující práva dítěte: sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi. Brno: Česko-britská o.p.s.
Jílek, D., Čechová, I., Brzobohatý, R., Cirbusová, M., Janíčková, E., Kapitán, Z., Trávníčková, M., & Zdráhalová, M. (2017). Aktuální otázky ochrany práv dětí. Informování dětí o jejich právech. Brno: Česko-britská o.p.s.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. (2016). Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Šimíček, V. (2015). Právo na vzdělání. Brno: Masarykova univerzita.
Isenström, L. & Quennerstedt, A. (2020). Governing rationalities in children´s human rights education. International Journal of Educational Research 100(101546), 1 - 12
Seznam doporučené literatury
Červínek, Z. (2019). Poměřovat, anebo nepoměřovat sociální práva? K otázce, zda lze test racionality považovat za variaci na metodu proporcionality. Jurisprudence, 28(3), 15 - 27.
Jílek, D. (2013). Cesty ke škole respektující a naplňující práva dítěte: sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi. Brno: Česko-britská o.p.s.
Jílek, D., Čechová, I., Brzobohatý, R., Cirbusová, M., Janíčková, E., Kapitán, Z., Trávníčková, M., & Zdráhalová, M. (2017). Aktuální otázky ochrany práv dětí. Informování dětí o jejich právech. Brno: Česko-britská o.p.s.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. (2016). Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR.
Šimíček, V. (2015). Právo na vzdělání. Brno: Masarykova univerzita.
Isenström, L. & Quennerstedt, A. (2020). Governing rationalities in children´s human rights education. International Journal of Educational Research 100(101546), 1 - 12
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce v úvodu upozorňuje na nedostatečnou spolupráci studentky při tvorbě práce. Vedoucí práce upozorňuje na nedostatečnou strukturu práce a rozsáhlé nedostatky také v praktické části. Oponent práce hodnotí téma jako velmi atraktivní a vyzdvihuje strukturu práce. Negativně hodnotí práci s citačními zdroji a hloubku zpracování a interpretaci dat. V teoretické části nejsou propracovány koncepty, které vystihují podstatu tématu a neprolínají se do praktické části. Slabší částí je také přehlednost práce a nenaplněná očekávání výzkumného šetření, které by chtělo více propracovat a analyzovat. Studentka dokázala odpovídat na otázky vedoucího i oponenta s nedostatky.