Předložená diplomová práce se zabývá koncepcí badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách základních škol. Se specifikací na hodiny prvouky se autorka věnuje aplikaci koncepce v podmínkách primárního vzdělávání. Cílem práce bylo systematizovat teoretické poznatky o badatelsky orientovaném vzdělávání a objasnit, jak učitelé pracují s touto koncepcí na hodinách prvouky. Součástí práce je výzkumná část, která je zaměřena na analýzu práce učitelů prvního stupně základních škol. Autorka pracovala s deseti učiteli ze šesti základních škol a využila metody nestrukturované pozorování a polostrukturovaný rozhovor. Ve výzkumu bylo zjištěno, že učitelé na svých hodinách prvouky čerpají některé postupy z koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání. Diplomová práce odkryla různé způsoby aplikace badatelsky orientovaného vzdělávání s důrazem na sledování práce žáků, i učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the concept of Inquiry-based Science Eduacation in primary schools. The author investigates how the concept is applied, aiming to systematize theoretical knowledge of Inquiry-based Science Education, and to clarify how teachers work with this concept in lessons of Basic science. The research part of the thesis is focused on the analysis of the work of primary school teachers. The author worked with ten teachers in six primary schools, using the methods of unstructured observation and a semi-structured interview. The research found that these teachers draw some techniques from the concept of Inquiry-based Science Education. The diploma thesis revealed various ways of applying Inquiry-based Science Education with an emphasis on monitoring the work of both students and teachers.
Klíčová slova
badatelsky orientované vzdělávání, badatelské činnosti, úrovně bádání, školní záhady, prvouka
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based Science Education, science process skills, levels of inquiry, school mysteries, Basic science
Rozsah průvodní práce
135 s. (216 706 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá koncepcí badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách základních škol. Se specifikací na hodiny prvouky se autorka věnuje aplikaci koncepce v podmínkách primárního vzdělávání. Cílem práce bylo systematizovat teoretické poznatky o badatelsky orientovaném vzdělávání a objasnit, jak učitelé pracují s touto koncepcí na hodinách prvouky. Součástí práce je výzkumná část, která je zaměřena na analýzu práce učitelů prvního stupně základních škol. Autorka pracovala s deseti učiteli ze šesti základních škol a využila metody nestrukturované pozorování a polostrukturovaný rozhovor. Ve výzkumu bylo zjištěno, že učitelé na svých hodinách prvouky čerpají některé postupy z koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání. Diplomová práce odkryla různé způsoby aplikace badatelsky orientovaného vzdělávání s důrazem na sledování práce žáků, i učitelů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the concept of Inquiry-based Science Eduacation in primary schools. The author investigates how the concept is applied, aiming to systematize theoretical knowledge of Inquiry-based Science Education, and to clarify how teachers work with this concept in lessons of Basic science. The research part of the thesis is focused on the analysis of the work of primary school teachers. The author worked with ten teachers in six primary schools, using the methods of unstructured observation and a semi-structured interview. The research found that these teachers draw some techniques from the concept of Inquiry-based Science Education. The diploma thesis revealed various ways of applying Inquiry-based Science Education with an emphasis on monitoring the work of both students and teachers.
Klíčová slova
badatelsky orientované vzdělávání, badatelské činnosti, úrovně bádání, školní záhady, prvouka
Klíčová slova v angličtině
Inquiry-based Science Education, science process skills, levels of inquiry, school mysteries, Basic science
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o didaktických aplikacích badatelsky orientovaného vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek o didaktických aplikacích badatelsky orientovaného vzdělávání na prvním stupni základní školy.
Příprava metodologie empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou pozorování a polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Carpineti, M., Childs, P., Dittmar, J., Eilks, I., Fortus, D., Giliberti, M., Hofstein, A., Jordan, J., Katchevich, D., Mamlok-Naaman, R., Peleg, R., Sherborne, T., & Yayon, M. (2015). How using mysteries supports science learning. TEMI Publisher.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Nakladatelství UTB.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovavý rozhovor. Praha: Slon.
Raganová, J., Holec, S., Hruška, M., Spodniaková, Pfefferová, M., & Pivarči, T. (2018). Implementácia bádateľských aktivít do výučby prírodovedných predmetov v podmienkach slovenského školstva. Banská Bystrica: UMB.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Vácha, Z., & Ditrich, T. (2016). Efektivita badatelsky orientovaného vyučování na primárním stupni základních škol v přírodovědném vzdělávání v České republice s využitím prostředí školních zahrad. Scientia in Educatione, 7(1), 65-79. https://doi.org/10.14712/18047106.293
Ward, H., & Roden, J. (2016). Teaching science in the primary classroom. Los Angles: SAGE
Seznam doporučené literatury
Carpineti, M., Childs, P., Dittmar, J., Eilks, I., Fortus, D., Giliberti, M., Hofstein, A., Jordan, J., Katchevich, D., Mamlok-Naaman, R., Peleg, R., Sherborne, T., & Yayon, M. (2015). How using mysteries supports science learning. TEMI Publisher.
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Nakladatelství UTB.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovavý rozhovor. Praha: Slon.
Raganová, J., Holec, S., Hruška, M., Spodniaková, Pfefferová, M., & Pivarči, T. (2018). Implementácia bádateľských aktivít do výučby prírodovedných predmetov v podmienkach slovenského školstva. Banská Bystrica: UMB.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Vácha, Z., & Ditrich, T. (2016). Efektivita badatelsky orientovaného vyučování na primárním stupni základních škol v přírodovědném vzdělávání v České republice s využitím prostředí školních zahrad. Scientia in Educatione, 7(1), 65-79. https://doi.org/10.14712/18047106.293
Ward, H., & Roden, J. (2016). Teaching science in the primary classroom. Los Angles: SAGE
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce vyzdvihuje velmi kvalitně zpracovanou práci. Práce je vyjímečná zpracováním, rozsahem i osobním vkladem studentky. Vedoucí práce poukazuje jen na drobné stylistické chyby, ale ve výsledku je práce hodnocena výborně. Oponentka práce souhlasí s vedoucí práce a poukazuje na přesah kvality práce, která je zpracována nadstandardně. Studentka hovořila o své práci velmi zapáleně a ponořeně. Na otázky vedoucího i oponenta odpověděla studentka nad rámec očekávání.