Diplomová práce je zaměřena na problematiku zapojení rodiče do domácí přípravy žáka na 1. stupni základní školy. Cílem je odhalit a popsat, jak se rodiče žáků na 1. stupni základní školy zapojují do domácí přípravy dětí na vyučování. Teoretická část popisuje východiska týkající se domácí přípravy a zapojení rodičů do domácí přípravy na 1. stupni základní školy, která jsou propojená s dosavadními poznatky z oblasti domácí přípravy. Praktická část prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu realizovaného s rodiči žáků 1. stupně základní školy. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru bylo zjištěno, že se rodiče snaží, aby dítě dodržovalo nastavená pravidla a povinnosti. U rodičů převažuje pomoc, kontrola pomůcek a domácích úkolů včetně společného učení se. Dále jsou prezentovány změny v domácí přípravě v době pandemie Covid-19. Výzkum poukazuje na význam a důležitost domácí přípravy pro žáka 1. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
Thesis is focused on the issue of parental involvement in the home preparation of a pupil at the 1st stage of elementary school. The aim is to reveal and describe how parents of pupils at the 1st stage of primary school are involved in the home preparation of children for school. The theoretical part describes the starting points concerning home preparation and the involvement of parents in home preparation at the 1st stage of primary school, which are interconnected with the existing knowledge in the field of home preparation. The practical part presents the results of qualitatively oriented research carried out with parents of pupils of the 1st grade of elementary school. With the help of a semi-structured interview, it was found that parents are trying to make the child adhere to the set rules and obligations. For parents, help, control of aids and homework, including joint learning, prevail. Furthermore, changes in domestic preparation during the Covid-19 pandemic are presented. Research points to the importance of home preparation for a pupil of the 1st grade of primary school.
Klíčová slova
domácí příprava, domácí úkoly, zapojení rodičů, žák na 1. stupni základní školy
Klíčová slova v angličtině
home preparation, homework, parental involvement, child at the 1st stage of primary school
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku zapojení rodiče do domácí přípravy žáka na 1. stupni základní školy. Cílem je odhalit a popsat, jak se rodiče žáků na 1. stupni základní školy zapojují do domácí přípravy dětí na vyučování. Teoretická část popisuje východiska týkající se domácí přípravy a zapojení rodičů do domácí přípravy na 1. stupni základní školy, která jsou propojená s dosavadními poznatky z oblasti domácí přípravy. Praktická část prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu realizovaného s rodiči žáků 1. stupně základní školy. Pomocí polostrukturovaného rozhovoru bylo zjištěno, že se rodiče snaží, aby dítě dodržovalo nastavená pravidla a povinnosti. U rodičů převažuje pomoc, kontrola pomůcek a domácích úkolů včetně společného učení se. Dále jsou prezentovány změny v domácí přípravě v době pandemie Covid-19. Výzkum poukazuje na význam a důležitost domácí přípravy pro žáka 1. stupně základní školy.
Anotace v angličtině
Thesis is focused on the issue of parental involvement in the home preparation of a pupil at the 1st stage of elementary school. The aim is to reveal and describe how parents of pupils at the 1st stage of primary school are involved in the home preparation of children for school. The theoretical part describes the starting points concerning home preparation and the involvement of parents in home preparation at the 1st stage of primary school, which are interconnected with the existing knowledge in the field of home preparation. The practical part presents the results of qualitatively oriented research carried out with parents of pupils of the 1st grade of elementary school. With the help of a semi-structured interview, it was found that parents are trying to make the child adhere to the set rules and obligations. For parents, help, control of aids and homework, including joint learning, prevail. Furthermore, changes in domestic preparation during the Covid-19 pandemic are presented. Research points to the importance of home preparation for a pupil of the 1st grade of primary school.
Klíčová slova
domácí příprava, domácí úkoly, zapojení rodičů, žák na 1. stupni základní školy
Klíčová slova v angličtině
home preparation, homework, parental involvement, child at the 1st stage of primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o domácí přípravě žáka na vyučování.
Vymezení teoretických východisek týkajících se zapojení rodičů do domácí přípravy žáka na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím deníku a interview s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí, formulace závěrů výzkumu a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o domácí přípravě žáka na vyučování.
Vymezení teoretických východisek týkajících se zapojení rodičů do domácí přípravy žáka na 1. stupni základní školy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím deníku a interview s rodiči.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí, formulace závěrů výzkumu a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Latunde, Y. C. (2017). Research in Parental Involvement: methods and strategies for education and psychology. New York: Palgrave Macmillan.
Petrů Puhrová, B. (2018). Child's home preparation for school – views of parents. Followed, or unheeded issue in education?. e-Pedagogium, 18(2), 74-85.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny. Gaudeamus: Hradec Králové.
Silinskas, G., Niemi, P., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2012). Children's poor academic performance evokes parental homework assistance - But does it help? International Journal of Behavioral Development, 37(1), 44-56.
Smetáčková, I., & Štech, S. (2021). Obavy rodičů žáků 1. stupně základních škol: co ukázalo uzavření škol? Studia Paedagogica,26(1), 9-38.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Latunde, Y. C. (2017). Research in Parental Involvement: methods and strategies for education and psychology. New York: Palgrave Macmillan.
Petrů Puhrová, B. (2018). Child's home preparation for school – views of parents. Followed, or unheeded issue in education?. e-Pedagogium, 18(2), 74-85.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny. Gaudeamus: Hradec Králové.
Silinskas, G., Niemi, P., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2012). Children's poor academic performance evokes parental homework assistance - But does it help? International Journal of Behavioral Development, 37(1), 44-56.
Smetáčková, I., & Štech, S. (2021). Obavy rodičů žáků 1. stupně základních škol: co ukázalo uzavření škol? Studia Paedagogica,26(1), 9-38.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Dle vedoucí i oponentky práce se diplomantka snažila vytvořit přehled dostupných odborných zdrojů na téma své práce, což se jí podařilo. Oponentka teoretickou část vnímala jako vydařenější ve srovnání s částí empirickou. Studentka zodpovídala otázky vedoucího, oponenta a komise adekvátně.