Diplomová práce se zabývá konceptem self-efficacy pro učení se u žáků 1. stupně základní školy. Teoretická část objasňuje teoretická východiska a vymezuje tento pojem. Dále je zaměřena na školní výkonovou motivaci, která je nedílnou součástí této práce a rovněž tak objasňuje její vymezení a teoretická východiska. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit, jaká je úroveň self-efficacy pro učení se žáků 1. stupně základní školy, za pomoci dílčích cílů. A odhalit vztahy mezi self-efficacy a školní výkonovou motivací žáků. Jedná se o kvantitativně orientovaný výzkum. Výzkumný soubor je tvořen žáky 4. a 5. ročníků. Zvolené metody jsou výzkumný nástroj zjišťující self-efficacy pro učení se matematiky, výzkumný nástroj zjišťující self-efficacy pro učení se českého jazyka a výzkumný nástroj zjišťující školní výkonovou motivaci žáka. Hlavním zjištěním je, že žáci z našeho vzorku mají poměrně vysokou úroveň self-efficacy pro učení se. A vztah mezi self-efficacy a jejich školní výkonovou motivací je převážně pozitivního charakteru.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the concept of self-efficacy for learning in primary school pupils. The theoretical part explains the theoretical background and defines the concept. It also focuses on learning motivation, and also clarifies its definition and theoretical background. The aim of the research part of this thesis was to assess the level of self-efficacy for learning of primary school pupils and to reveal the relationships between self-efficacy and pupils' learning motivation. The research sample consists of pupils in grades 4 and 5. The methods are a research instrument to assess self-efficacy for learning mathematics, a research instrument to assess self-efficacy for learning Czech language and a research instrument to assess pupils' learning motivation. The main finding is that pupils in our sample have relatively high level of self-efficacy for learning. The relationship between self-efficacy and their learning motivation is positive and statistically significant.
Klíčová slova
self-efficacy, učební self-efficacy žáka, školní výkonová motivace, školní
prospěch
Klíčová slova v angličtině
self-efficacy, academic self-efficacy, school performance motivation, school achievement
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá konceptem self-efficacy pro učení se u žáků 1. stupně základní školy. Teoretická část objasňuje teoretická východiska a vymezuje tento pojem. Dále je zaměřena na školní výkonovou motivaci, která je nedílnou součástí této práce a rovněž tak objasňuje její vymezení a teoretická východiska. Cílem praktické části diplomové práce bylo zjistit, jaká je úroveň self-efficacy pro učení se žáků 1. stupně základní školy, za pomoci dílčích cílů. A odhalit vztahy mezi self-efficacy a školní výkonovou motivací žáků. Jedná se o kvantitativně orientovaný výzkum. Výzkumný soubor je tvořen žáky 4. a 5. ročníků. Zvolené metody jsou výzkumný nástroj zjišťující self-efficacy pro učení se matematiky, výzkumný nástroj zjišťující self-efficacy pro učení se českého jazyka a výzkumný nástroj zjišťující školní výkonovou motivaci žáka. Hlavním zjištěním je, že žáci z našeho vzorku mají poměrně vysokou úroveň self-efficacy pro učení se. A vztah mezi self-efficacy a jejich školní výkonovou motivací je převážně pozitivního charakteru.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the concept of self-efficacy for learning in primary school pupils. The theoretical part explains the theoretical background and defines the concept. It also focuses on learning motivation, and also clarifies its definition and theoretical background. The aim of the research part of this thesis was to assess the level of self-efficacy for learning of primary school pupils and to reveal the relationships between self-efficacy and pupils' learning motivation. The research sample consists of pupils in grades 4 and 5. The methods are a research instrument to assess self-efficacy for learning mathematics, a research instrument to assess self-efficacy for learning Czech language and a research instrument to assess pupils' learning motivation. The main finding is that pupils in our sample have relatively high level of self-efficacy for learning. The relationship between self-efficacy and their learning motivation is positive and statistically significant.
Klíčová slova
self-efficacy, učební self-efficacy žáka, školní výkonová motivace, školní
prospěch
Klíčová slova v angličtině
self-efficacy, academic self-efficacy, school performance motivation, school achievement
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice self-efficacy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti self-efficacy žáka.
Příprava a vypracování projektu kvantitativního výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím tří výzkumných nástrojů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice self-efficacy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti self-efficacy žáka.
Příprava a vypracování projektu kvantitativního výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím tří výzkumných nástrojů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Kratochvílová, J., & Havel, J. (Eds.). (2012). Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy: výzkum-teorie-praxe-profesní příprava = Evaluation and self-evaluation of pupils in primary education-current issues, perspectives and challenges: research-theory-practice– training. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Masarykova univerzita.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Rakhmawati, Y., & Mustadi, A. (2019). Self-efficacy in primary schools students as potential characters: from the perspective of students´ self-ability and interest.Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 55-67. https://doi.org/doi:10.17509/mimbar-sd.v6i1.15221
Smetáčková, I. & Vozková, A. (2016). Matematická self-efficacy a její měření v průběhu základní školy. E-psychologie, 10(1), 18-33.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Kratochvílová, J., & Havel, J. (Eds.). (2012). Hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání – aktuální otázky, perspektivy a výzvy: výzkum-teorie-praxe-profesní příprava = Evaluation and self-evaluation of pupils in primary education-current issues, perspectives and challenges: research-theory-practice– training. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Masarykova univerzita.
Mertin, V., & Krejčová, L. (2016). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
Rakhmawati, Y., & Mustadi, A. (2019). Self-efficacy in primary schools students as potential characters: from the perspective of students´ self-ability and interest.Mimbar Sekolah Dasar, 6(1), 55-67. https://doi.org/doi:10.17509/mimbar-sd.v6i1.15221
Smetáčková, I. & Vozková, A. (2016). Matematická self-efficacy a její měření v průběhu základní školy. E-psychologie, 10(1), 18-33.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji diplomovou práci. Vedoucí práce hodnotil teoretickou část práce jako čtivou, spíše však obecně pojatou, bez propojení s názvem a zaměřením práce. V empirické části z dat bohužel nebylo dle oponenta využito maximum. Otázky studentka zodpovídala průměrně.