Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se přístupem studentů k evaluaci v bakalářských pracích aplikačního typu. Teoretická část pojednává o profesní přípravě budoucích učitelů, včetně reflektivních strategií. Empirická část popisuje metodologii a postup kvantitativně orientovaného výzkumu. Cílem práce bylo zjistit, jak studenti bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy evaluují bakalářské práce aplikačního typu. Pro tyto účely byla využita kvantitativní obsahová analýza jako hlavní výzkumná metoda. Doplňkem obsahové analýzy byl škálový dotazník zaměřený na postoje studentů a absolventů k sebehodnocení.
Anotace v angličtině
The master thesis has a theoretical-empirical character. It focuses on the approach of students to the evaluation in bachelor´s theses of application type. The theoretical part describes the professional training of future teachers, including reflective strategies. The empirical part then describes the methodology and procedure of quantitatively oriented research. The aim of the thesis was to find out how students of the bachelor´s Preschool Teacher Training Study Programme evaluate bachelor´s theses of the application type. For these purposes quantitative content analysis was used as the main research method. The content analysis was supplemented by a scale questionnaire, focused on the attitudes of students and graduates to self-assessment.
application type bachelor thesis, professional training future teacher, graduate profile, teacher´s reflective strategy, self-reflective skill
Rozsah průvodní práce
79 s. (106 069 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se přístupem studentů k evaluaci v bakalářských pracích aplikačního typu. Teoretická část pojednává o profesní přípravě budoucích učitelů, včetně reflektivních strategií. Empirická část popisuje metodologii a postup kvantitativně orientovaného výzkumu. Cílem práce bylo zjistit, jak studenti bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy evaluují bakalářské práce aplikačního typu. Pro tyto účely byla využita kvantitativní obsahová analýza jako hlavní výzkumná metoda. Doplňkem obsahové analýzy byl škálový dotazník zaměřený na postoje studentů a absolventů k sebehodnocení.
Anotace v angličtině
The master thesis has a theoretical-empirical character. It focuses on the approach of students to the evaluation in bachelor´s theses of application type. The theoretical part describes the professional training of future teachers, including reflective strategies. The empirical part then describes the methodology and procedure of quantitatively oriented research. The aim of the thesis was to find out how students of the bachelor´s Preschool Teacher Training Study Programme evaluate bachelor´s theses of the application type. For these purposes quantitative content analysis was used as the main research method. The content analysis was supplemented by a scale questionnaire, focused on the attitudes of students and graduates to self-assessment.
application type bachelor thesis, professional training future teacher, graduate profile, teacher´s reflective strategy, self-reflective skill
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesní přípravě učitelů mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na kompetenci k reflexi vlastních činností učitele mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu a vymezení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy bakalářských prací aplikačního typu studentů programu Učitelství pro mateřské školy a dotazníku pro studenty.
Zpracování získaných dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesní přípravě učitelů mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na kompetenci k reflexi vlastních činností učitele mateřské školy.
Příprava metodologie výzkumu a vymezení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy bakalářských prací aplikačního typu studentů programu Učitelství pro mateřské školy a dotazníku pro studenty.
Zpracování získaných dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Paulík, K. (2017). Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli. Studia paedagogica, 22(3), 9-24.
Moon, E. (2020). Future Teacher: The Ultimate Guide For First Time Teachers. GBDR Press.
Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2019). The Preschool Teacher as a Reflective Practitioner. Brno: Masaryk University Press.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Paulík, K. (2017). Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli. Studia paedagogica, 22(3), 9-24.
Moon, E. (2020). Future Teacher: The Ultimate Guide For First Time Teachers. GBDR Press.
Slavík, J., Hajerová Műllerová, L., & Soukupová, P. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2019). The Preschool Teacher as a Reflective Practitioner. Brno: Masaryk University Press.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji diplomovou práci, kterou zpracovávala v rámci projektu IGA. Vedoucí práce oceňuje zpracování tematiky, postrádá však hlubší záběr na metody a formy evaluace. Ve výzkumné části jde o popisnou analýzu, bohužel některé kategorie byly odbyty jen stručným komentářem. Oponent uvedl dvě klíčové výtky týkající se jiné strukturalizace kapitol a námitky ke zpracování dat. Diplomantka se pohybovala v deskriptivní rovině zpracování dat, kdy ve výzkumných otázkách (cílech) nepředpokládá komparaci a vyvozování rozdílů mezi proměnnými. Studentka zodpovídala komisi kultivovaně a věcně.