Předložená diplomová práce se zabývá tématem analýzy narativních schopností dětí předškolního věku. Hlavním cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s tématem narativních schopností a jejich analýzou u dětí předškolního věku. Teoretická část se zaměřuje na sumarizaci teoretických východisek konceptu narativních schopností, přičemž je pozornost věnována způsobům rozvoje narativních schopností. Empirická část prezentuje výzkumné šetření, které bylo realizováno prostřednictvím analýzy dětských narací a dotaníku škálového typu pro učitele. V závěru práce jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu. Z výsledků vyplývá, že narativní schopnosti dětí předškolního věku jsou založeny na zkušenostech s vyprávěním.
Anotace v angličtině
Presented thesis analysis narrative abilities of preschool children. This thesis aims to acquaint readers with the topic of narrative abilities and their examination in preschool children. The theoretical part focuses on summarizing the theoretical basis of the concept of narrative skills, extra attention is paid to ways of developing narrative skills. The empirical part presents a research survey, which was carried out through the evaluation of children's narratives as well as a scale-type questionnaire for teachers. At the end of the work, the research results are sorted and interpreted. The results show that the narrative abilities of preschool children are based on storytelling experience.
Klíčová slova
narativní schopnosti, narace, story telling, vyprávění
Klíčová slova v angličtině
narrative skills, narration, story telling
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zabývá tématem analýzy narativních schopností dětí předškolního věku. Hlavním cílem diplomové práce je seznámit čtenáře s tématem narativních schopností a jejich analýzou u dětí předškolního věku. Teoretická část se zaměřuje na sumarizaci teoretických východisek konceptu narativních schopností, přičemž je pozornost věnována způsobům rozvoje narativních schopností. Empirická část prezentuje výzkumné šetření, které bylo realizováno prostřednictvím analýzy dětských narací a dotaníku škálového typu pro učitele. V závěru práce jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu. Z výsledků vyplývá, že narativní schopnosti dětí předškolního věku jsou založeny na zkušenostech s vyprávěním.
Anotace v angličtině
Presented thesis analysis narrative abilities of preschool children. This thesis aims to acquaint readers with the topic of narrative abilities and their examination in preschool children. The theoretical part focuses on summarizing the theoretical basis of the concept of narrative skills, extra attention is paid to ways of developing narrative skills. The empirical part presents a research survey, which was carried out through the evaluation of children's narratives as well as a scale-type questionnaire for teachers. At the end of the work, the research results are sorted and interpreted. The results show that the narrative abilities of preschool children are based on storytelling experience.
Klíčová slova
narativní schopnosti, narace, story telling, vyprávění
Klíčová slova v angličtině
narrative skills, narration, story telling
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury o narativních schopnostech dětí předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti tvorby příběhů dětmi předškolního věku.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím analýzy narativních výpovědí dětí předškolního věku.
Zpracování dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium literatury o narativních schopnostech dětí předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti tvorby příběhů dětmi předškolního věku.
Vymezení výzkumného problému a stanovení cílů výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím analýzy narativních výpovědí dětí předškolního věku.
Zpracování dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cobley, P. (2014). Narrative (2nd ed). London: Routledge.
Hanne, M., & Kaal, A. A. (2019). Narrative and metaphor in education: look both ways. London: Routledge.
Horský, J., & Šuch, J. (Eds.). (2012). Narace a (živá) realita. Praha: Togga.
Ripstein, B. (2018). There's a story in my pictures: Connecting art, literacy and drama through storytelling in a kindergarten classroom. YC Young Children, 73(1),16-21.
Seznam doporučené literatury
Cobley, P. (2014). Narrative (2nd ed). London: Routledge.
Hanne, M., & Kaal, A. A. (2019). Narrative and metaphor in education: look both ways. London: Routledge.
Horský, J., & Šuch, J. (Eds.). (2012). Narace a (živá) realita. Praha: Togga.
Ripstein, B. (2018). There's a story in my pictures: Connecting art, literacy and drama through storytelling in a kindergarten classroom. YC Young Children, 73(1),16-21.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka kultivovaně a erudovaně prezentovala svoji práci. Dle vedoucího i oponenta se teoretická část opírá o relevantní zdroje. Vedoucí hodnotí nižší provázanost kapitol a lehké stylistické chyby v textu. Oponent navíc shledal ještě nedostatky v oblasti odkazování na literaturu. V empirické části je škoda, že zachycené příklady z narativ nejsou analyzovány podrobněji. Text mohl být sycen detailnějším rozborem vybraných příkladů. Studentka však zodpovídala dotazy komise velmi kvalitně jen s drobnými nedostatky.