Bakalářská práce je výzkumného charakteru a jejím předmětem je zjistit, jak učitelé
mateřských škol zvládají konfliktní situace s rodiči a jaké strategie pro jejich vyřešení
nejčastěji využívají. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol
ze Zlínského kraje. Na základě šetření bylo zjištěno, že konfliktní situace na učitele působí
negativně, ale vidí je jako příležitost něco změnit či zlepšit. Strategie, které pro jejich
vyřešení nejčastěji používají jsou kompromis, ústupky a zásah třetí strany. Učitelé se vždy
snaží o kompromis a k zbylým dvou strategiím se uchylují, pokud takto situace nelze vyřešit.
Přičemž k ústupkům se schylují učitelé, kteří nepociťují podporu vedení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of a research nature and its goal is to find out how kindergarten
teachers manage conflict situations with the children's parents and what strategies they most
often use to resolve them. The data was obtained through interviews with kindergarten
teachers from the Zlín region. The survey found that the conflict situation has a negative
effect on the teachers, but they see them as an opportunity to change or improve something.
The strategies they most often use to resolve the conflicts are compromise, concessions and
third party intervention. Teachers always try to compromise and resort to the other two
strategies only if this cannot be achieved. The concessions are chosen by teachers who do
not feel supported by their management.
Klíčová slova
konflikt, sociální interakce, strategie řešení konfliktu
Klíčová slova v angličtině
conflict, social interaction, conflict resolution strategies
Rozsah průvodní práce
63 s. (103 384 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je výzkumného charakteru a jejím předmětem je zjistit, jak učitelé
mateřských škol zvládají konfliktní situace s rodiči a jaké strategie pro jejich vyřešení
nejčastěji využívají. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s učiteli mateřských škol
ze Zlínského kraje. Na základě šetření bylo zjištěno, že konfliktní situace na učitele působí
negativně, ale vidí je jako příležitost něco změnit či zlepšit. Strategie, které pro jejich
vyřešení nejčastěji používají jsou kompromis, ústupky a zásah třetí strany. Učitelé se vždy
snaží o kompromis a k zbylým dvou strategiím se uchylují, pokud takto situace nelze vyřešit.
Přičemž k ústupkům se schylují učitelé, kteří nepociťují podporu vedení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is of a research nature and its goal is to find out how kindergarten
teachers manage conflict situations with the children's parents and what strategies they most
often use to resolve them. The data was obtained through interviews with kindergarten
teachers from the Zlín region. The survey found that the conflict situation has a negative
effect on the teachers, but they see them as an opportunity to change or improve something.
The strategies they most often use to resolve the conflicts are compromise, concessions and
third party intervention. Teachers always try to compromise and resort to the other two
strategies only if this cannot be achieved. The concessions are chosen by teachers who do
not feel supported by their management.
Klíčová slova
konflikt, sociální interakce, strategie řešení konfliktu
Klíčová slova v angličtině
conflict, social interaction, conflict resolution strategies
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se problematiky vztahu školy a rodiny.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hornby, G. (2011). Perental Involvement in Childhood Education: Building Effective School-Family Partnerships. New York: Springer.
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce!: typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál.
Majerčíková, J. (2015). Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania. Studia paedagogica, 20(1), 29-44.
Svobodová, E. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Svobodová, Z. (2021). Konflikty ve škole: od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Hornby, G. (2011). Perental Involvement in Childhood Education: Building Effective School-Family Partnerships. New York: Springer.
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada.
Lindner, U. (2019). Pozor, rodiče ve školce!: typické konflikty s rodiči a jak s nimi zacházet. Praha: Portál.
Majerčíková, J. (2015). Sporné aspekty úzkych vzťahov rodiny a školy na začiatku vzdelávania. Studia paedagogica, 20(1), 29-44.
Svobodová, E. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Svobodová, Z. (2021). Konflikty ve škole: od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatuje, že teoretická část je přehledná a kapitoly jsou smysluplně řazené a jsou dobrým podkladem pro praktickou část. V praktické části se objevují jen drobné nedostatky. Celkově je práce dobře zpracována a je vidět progres v práci studentky. Oponent práce je kritičtější. Nespatřuje vazbu v teoretické a praktické části. Chybí propracování tématu, práce s vhodnější literaturou a některé pasáže hodnotí jako nadbytečné. V empirické části mnohé části chybí např. ukázka kódování, vhodnost diskuze aj. Oponent konstatuje, že využití učebnicové literatury je nevhodné a snižuje tak úroveň práce. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpovídala zdařile.