Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je odhalit, jak učitelé mateřských škol nahlížejí na děti předškolního věku, které zde označujeme jako příslušníky generace Alfa. V teoretické části práce je vymezeno pojetí dítěte a dětství v současné společnosti následováno objasněním konceptu kulturních generací a generace Alfa. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, kdy jako metodu sběru dat bylo zvoleno polostrukturované interview. Výzkumný vzorek tvořilo osm učitelek veřejných mateřských škol ze Zlínského a Olomouckého kraje. Z analýzy dat vyplynulo sedm významových kategorií, které odhalily charakteristiky dětí předškolního věku, skrze které na ně participantky nahlíží. Děti jsou dle nich vznětlivé ve svém chování, mají sklony k sebestřednosti, jsou méně samostatné a mají problematické vztahy s vrstevníky. Jejich komunikační dovednosti jsou omezené a proměnou prochází také spontánní hra dětí a jejich dětství, které participantky vnímají jako výkonově orientované. Dále jsou děti charakterizovány svým těsným vztahem k moderním technologiím.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The object of the thesis is to reveal how kindergarten teachers view preschool children, which we refer to as members of the Alpha generation. The theoretical part of the thesis defines the concept of the child and childhood in today's society, followed by clarification of the concept of cultural generations and the Alpha generation. The practical part presents the results of qualitatively oriented research, where the chosen method of data collection was semi-structured interview. The research sample consisted of eight teachers of public kindergartens from the Zlín and Olomouc regions. The analysis of the data revealed seven categories of meaning, which revealed the characteristics of preschool children, through which the participants view them. According to them, children are irritable in their behaviour, are prone to self-centeredness, less independent and have problematic relationships with peers. Their communication skills are limited and the spontaneous play of children and their childhood, which the participants perceive as performance-oriented, is also undergoing change. Furthermore, children are characterized by their close relationship to modern technology.
Klíčová slova
koncept kulturních generací, generace Alfa, vzdělávání v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
concept of cultural generations, generation Alpha, preschool education
Rozsah průvodní práce
66 s. (118 220)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je odhalit, jak učitelé mateřských škol nahlížejí na děti předškolního věku, které zde označujeme jako příslušníky generace Alfa. V teoretické části práce je vymezeno pojetí dítěte a dětství v současné společnosti následováno objasněním konceptu kulturních generací a generace Alfa. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, kdy jako metodu sběru dat bylo zvoleno polostrukturované interview. Výzkumný vzorek tvořilo osm učitelek veřejných mateřských škol ze Zlínského a Olomouckého kraje. Z analýzy dat vyplynulo sedm významových kategorií, které odhalily charakteristiky dětí předškolního věku, skrze které na ně participantky nahlíží. Děti jsou dle nich vznětlivé ve svém chování, mají sklony k sebestřednosti, jsou méně samostatné a mají problematické vztahy s vrstevníky. Jejich komunikační dovednosti jsou omezené a proměnou prochází také spontánní hra dětí a jejich dětství, které participantky vnímají jako výkonově orientované. Dále jsou děti charakterizovány svým těsným vztahem k moderním technologiím.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The object of the thesis is to reveal how kindergarten teachers view preschool children, which we refer to as members of the Alpha generation. The theoretical part of the thesis defines the concept of the child and childhood in today's society, followed by clarification of the concept of cultural generations and the Alpha generation. The practical part presents the results of qualitatively oriented research, where the chosen method of data collection was semi-structured interview. The research sample consisted of eight teachers of public kindergartens from the Zlín and Olomouc regions. The analysis of the data revealed seven categories of meaning, which revealed the characteristics of preschool children, through which the participants view them. According to them, children are irritable in their behaviour, are prone to self-centeredness, less independent and have problematic relationships with peers. Their communication skills are limited and the spontaneous play of children and their childhood, which the participants perceive as performance-oriented, is also undergoing change. Furthermore, children are characterized by their close relationship to modern technology.
Klíčová slova
koncept kulturních generací, generace Alfa, vzdělávání v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
concept of cultural generations, generation Alpha, preschool education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pojetí dětství a dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na děti generace Alfa pohledem učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli MŠ.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pojetí dětství a dítěte předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na děti generace Alfa pohledem učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli MŠ.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Apaydin, Ç., & Kaya, F. (2020). An Analysis of the Preschool Teachers' Views on Alpha Generation. European Journal of Education Studies, 6(11), 123-141. https://doi.org/10.5281/zenodo.3627158
Berg, M. van den. (2020). Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Průcha, J. et al. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Stašová, L., Slaninová, G., & Junová, I. (2015). Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.
Seznam doporučené literatury
Apaydin, Ç., & Kaya, F. (2020). An Analysis of the Preschool Teachers' Views on Alpha Generation. European Journal of Education Studies, 6(11), 123-141. https://doi.org/10.5281/zenodo.3627158
Berg, M. van den. (2020). Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada.
Koťátková, S. (2008). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Průcha, J. et al. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Stašová, L., Slaninová, G., & Junová, I. (2015). Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci na dobré úrovni. Vyzdvihuje zdařile zkonceptualizovanou teoretickou část. Bylo však vhodné ještě více využít zahraniční literatury. Praktická část nabízí zajímavý hled do této problematiky dětí alfa. Problémová je interpretační část a absentuje vizuální oblast, která mohla čtenářům více přiblížit zpracované téma. Oponentka poukazuje na velmi aktuální téma. Teoretickou část považuje za přehledně členěnou, avšak přesah do praktické části je jen zanedbatelný. V praktické části považuje za slabiny interpretaci dat a závěrečnou diskuzi, která si zasloužila podrobnější propracování a hlubší rámec výpovědi. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka adekvátně.