Bakalářská práce pojednává o logopedickém screeningu v mateřské škole, konkrétněji o pohledu učitele na něj. Teoretická část nejdříve vymezuje pojem logopedický screening, jeho zařazení a také jeho realizátory. Dále je popsána narušená komunikační schopnost, především nejčastěji vyskytující se typy u dětí předškolního věku. Není opomíjena ani logopedická péče v resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, především školská poradenská zařízení. Jsou zmiňovány také mateřské školy v rámci logopedické péče a kompetence učitele mateřské školy, taktéž z logopedického hlediska. Praktická část této práce zahrnuje kvantitativně orientovaný výzkum, ve kterém byl pomocí dotazníku zjišťován pohled učitelů na logopedický screening, především význam logopedického screeningu pro práci učitele, dále pohled na jeho organizaci a účast rodičů na něm. Následně pak byly na základě získaných dat zpracovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with logopaedic screening in a kindergarten and is especially focused on the teacher's view of this topic. The theoretical part first specifies the concept of logopaedic screening, its classification and its implementers. Furthermore, impaired communication ability is described, especially the most common types in preschool children. Logopaedic care in charge of the Ministry of Education, Youth and Sports, school counselling facilities in particular, are dealt with too. Kindergartens in the field of logopaedic care and the competences of a kindergarten teacher from a logopaedic point of view are also mentioned. The practical part of this work includes quantitatively oriented research, in which a questionnaire was used to find out the teachers' view on logopaedic screening, especially the importance of logopaedic screening for the teacher's work, as well as the view of his organization and the participation of parents in it. Subsequently, on basis of the obtained data, the results of research and recommendations for the practice of kindergartens were processed.
Klíčová slova
orientační logopedické vyšetření, logopedický screening, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
assessment logopaedic examination, logopaedic screening, impaired communication ability
Rozsah průvodní práce
68 s. (98 021 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o logopedickém screeningu v mateřské škole, konkrétněji o pohledu učitele na něj. Teoretická část nejdříve vymezuje pojem logopedický screening, jeho zařazení a také jeho realizátory. Dále je popsána narušená komunikační schopnost, především nejčastěji vyskytující se typy u dětí předškolního věku. Není opomíjena ani logopedická péče v resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, především školská poradenská zařízení. Jsou zmiňovány také mateřské školy v rámci logopedické péče a kompetence učitele mateřské školy, taktéž z logopedického hlediska. Praktická část této práce zahrnuje kvantitativně orientovaný výzkum, ve kterém byl pomocí dotazníku zjišťován pohled učitelů na logopedický screening, především význam logopedického screeningu pro práci učitele, dále pohled na jeho organizaci a účast rodičů na něm. Následně pak byly na základě získaných dat zpracovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with logopaedic screening in a kindergarten and is especially focused on the teacher's view of this topic. The theoretical part first specifies the concept of logopaedic screening, its classification and its implementers. Furthermore, impaired communication ability is described, especially the most common types in preschool children. Logopaedic care in charge of the Ministry of Education, Youth and Sports, school counselling facilities in particular, are dealt with too. Kindergartens in the field of logopaedic care and the competences of a kindergarten teacher from a logopaedic point of view are also mentioned. The practical part of this work includes quantitatively oriented research, in which a questionnaire was used to find out the teachers' view on logopaedic screening, especially the importance of logopaedic screening for the teacher's work, as well as the view of his organization and the participation of parents in it. Subsequently, on basis of the obtained data, the results of research and recommendations for the practice of kindergartens were processed.
Klíčová slova
orientační logopedické vyšetření, logopedický screening, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
assessment logopaedic examination, logopaedic screening, impaired communication ability
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti logopedické péče dětí v rámci předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na screening logopedických vad dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti logopedické péče dětí v rámci předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na screening logopedických vad dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bendová, P. (Ed.) (2015). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Klenková, J., Bočková, B., & Býtešníková, I. (2012). Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Lipnická, M. (2013). Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál.
Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
Van Agt, H. M. E. (2011). Language disorders in children: impact and the effect of screening. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Seznam doporučené literatury
Bendová, P. (Ed.) (2015). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
Klenková, J., Bočková, B., & Býtešníková, I. (2012). Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Lipnická, M. (2013). Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál.
Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
Van Agt, H. M. E. (2011). Language disorders in children: impact and the effect of screening. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce popsala drobné nedostatky objevující se ve formálních náležitostech, kvalitě využitých literárních zdrojů a rozpracování teoretických východisek. Vedoucí popsala cíle práce, které nejsou blíže propojené. V závěrech autorka odpovídala na otázky, které byly předvídatelné. Oponentka práce vyzdvihla vhodnost použité odborné literatury, taktéž strukturu textu, který má logický sled. Za slabou stránku teoretické části práce považovala formulaci cílů. Vedoucí i oponentka se shodly na nedostatečném zpracování dat závěrečné práce. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpovídala zdařile.