Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narativních schopností dětí. Jedná se o problematiku, která v posledních letech vstupuje do popředí zájmu mnoha výzkumníků. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky, která jsou spojena s narativními schopnostmi, jako jsou komunikační kompetence, narativní vývoj v předškolním období. Teoretická část zároveň tvoří jádro pro empirickou část práce, tedy zda ilustrovaná opora podporuje vyprávění příběhu dětmi. V praktické části práce jsou pomocí kvalitativního výzkumu analyzovány příběhy dětí, které produkovaly na základě vlastní fantazie a na základě ilustrované opory. Závěr práce je věnován shrnutí výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the narrative abilities of children. This is an issue that has come to foreground of interest of many researchers in recent years. The theoretical part is focused on theoretical knowledge which relate to narrative abilities, such as communication competences, narrative development in preschool period. Theoretical part at the same time forms the theoretical core for empirical part, therefore whether illustrated support supports children's storytelling. In the practical part, qualitative Research analyses the stories of children which they produced based on their own imagination and based on illustrated support. The conclusion of this thesis is devoted to a summary of research results and recommendations for the practice of kindergarten.
Narrative abilities, language, speech, illustrated support
Rozsah průvodní práce
77 536 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou narativních schopností dětí. Jedná se o problematiku, která v posledních letech vstupuje do popředí zájmu mnoha výzkumníků. Teoretická část se zabývá teoretickými východisky, která jsou spojena s narativními schopnostmi, jako jsou komunikační kompetence, narativní vývoj v předškolním období. Teoretická část zároveň tvoří jádro pro empirickou část práce, tedy zda ilustrovaná opora podporuje vyprávění příběhu dětmi. V praktické části práce jsou pomocí kvalitativního výzkumu analyzovány příběhy dětí, které produkovaly na základě vlastní fantazie a na základě ilustrované opory. Závěr práce je věnován shrnutí výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi mateřské školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the narrative abilities of children. This is an issue that has come to foreground of interest of many researchers in recent years. The theoretical part is focused on theoretical knowledge which relate to narrative abilities, such as communication competences, narrative development in preschool period. Theoretical part at the same time forms the theoretical core for empirical part, therefore whether illustrated support supports children's storytelling. In the practical part, qualitative Research analyses the stories of children which they produced based on their own imagination and based on illustrated support. The conclusion of this thesis is devoted to a summary of research results and recommendations for the practice of kindergarten.
Narrative abilities, language, speech, illustrated support
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na komunikační kompetence dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o problematice narativní produkce dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím projektivní metody.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na komunikační kompetence dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o problematice narativní produkce dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím projektivní metody.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Hoel, T. (2015). Young readers' narratives based on a picture book: model readers and empirical readers. European Early Childhood Education Research Journal, 23(5), 673-689.
Kapalková, S., & Slováčková, A. (2013). Porozumenie naratív u detí v predškolskom veku. Studie z aplikované lingvistiky, 4(1), 37-50.
Kubíček, T., Hrabal, J., & Bílek, P. A. (2013). Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Petrová, Z., Urban K., Urban, M., & Zápotočná, O. (2020). Development of early literacy skills: A comparsion of two literacy programmes. Journal of Pedagogy/Pedagogický časopis, 11(2), 51-72.
Seznam doporučené literatury
Hoel, T. (2015). Young readers' narratives based on a picture book: model readers and empirical readers. European Early Childhood Education Research Journal, 23(5), 673-689.
Kapalková, S., & Slováčková, A. (2013). Porozumenie naratív u detí v predškolskom veku. Studie z aplikované lingvistiky, 4(1), 37-50.
Kubíček, T., Hrabal, J., & Bílek, P. A. (2013). Naratologie: strukturální analýza vyprávění. Praha: Dauphin.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika.
Petrová, Z., Urban K., Urban, M., & Zápotočná, O. (2020). Development of early literacy skills: A comparsion of two literacy programmes. Journal of Pedagogy/Pedagogický časopis, 11(2), 51-72.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotila pozitivně zejména ty části, ve kterých autorka vysvětluje vztah mezi rozvojem narativních dovedností a čtenářské (pre)gramotnosti. Podle vedoucí je znát snaha autorky vytvořit funkční východisko pro další zkoumání problému. Vedoucí práce kladně hodnotí celou strukturu teoretické části. Oponentka práce měla pochybnosti k metodologii. Popsala pochybnost mezi kombinováním výsledků s frekvencí výskytu a kategoriemi po otevřeném kódování. Práci však hodnotí jako přínosnou pro edukaci v mateřské škole. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpovídala zdařile.