Bakalářská práce se zabývá možnostmi zvládání agresivity u dětí v mateřské škole. V teoretické části popisuji rozdíly mezi agresí a agresivitou, zabývám se příčinami a projevy agresivního chování, popisuji agresivní chování dětí v mateřské škole a následně možnosti řešení agresivity v mateřské škole. V praktické části se věnuji metodologii výzkumu, který byll realizován formou polostrukturovaného interview s osmi učitelkami z mateřských škol. Data jsem následně analyzovala pomocí techniky otevřeného kódování. Výzkum se zakládá na zkušenostech učitelek mateřských škol s dětmi s agresivním chováním. V závěru jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of coping with aggression in children in kindergarten. In the theoretical part I describe the differences between aggression and aggression, I deal with the causes and manifestations of aggressive behavior, I describe the aggressive behavior of children in kindergarten and then the possibilities of solving aggression in kindergarten. In the practical part I deal with the methodology of research, which was carried out in the form of a semi-structured interview with eight kindergarten teachers. I then analyzed the data using an open coding technique. The research is based on the experience of kindergarten teachers with children with aggressive behavior. Finally, the research results are analyzed and interpreted.
Klíčová slova
problémové chování, agresivita u dětí, dětská agrese, řešení agresivity
Klíčová slova v angličtině
problem behavior, aggression in children, child aggression, solution
of aggression
Rozsah průvodní práce
52s. (78 893).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi zvládání agresivity u dětí v mateřské škole. V teoretické části popisuji rozdíly mezi agresí a agresivitou, zabývám se příčinami a projevy agresivního chování, popisuji agresivní chování dětí v mateřské škole a následně možnosti řešení agresivity v mateřské škole. V praktické části se věnuji metodologii výzkumu, který byll realizován formou polostrukturovaného interview s osmi učitelkami z mateřských škol. Data jsem následně analyzovala pomocí techniky otevřeného kódování. Výzkum se zakládá na zkušenostech učitelek mateřských škol s dětmi s agresivním chováním. V závěru jsou analyzovány a interpretovány výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities of coping with aggression in children in kindergarten. In the theoretical part I describe the differences between aggression and aggression, I deal with the causes and manifestations of aggressive behavior, I describe the aggressive behavior of children in kindergarten and then the possibilities of solving aggression in kindergarten. In the practical part I deal with the methodology of research, which was carried out in the form of a semi-structured interview with eight kindergarten teachers. I then analyzed the data using an open coding technique. The research is based on the experience of kindergarten teachers with children with aggressive behavior. Finally, the research results are analyzed and interpreted.
Klíčová slova
problémové chování, agresivita u dětí, dětská agrese, řešení agresivity
Klíčová slova v angličtině
problem behavior, aggression in children, child aggression, solution
of aggression
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o projevech agresivity u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti zvládání agresivity u dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o projevech agresivity u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na možnosti zvládání agresivity u dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Hutyrová, M. (2019). Děti a problémové chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Siobhan, E., L. (2013). Child protection: Managing conflict, hostility and aggresion. Bristol: The Policy Press.
Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Hutyrová, M. (2019). Děti a problémové chování: Etopedie v praxi. Praha: Portál.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
Siobhan, E., L. (2013). Child protection: Managing conflict, hostility and aggresion. Bristol: The Policy Press.
Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí negativně hodnotil členění teoretické části práce. Vedoucí práce negativně hodnotil nejednotné používání dříve definovaných pojmů, což snižuje kvalitu práce. Taktéž upozorňil na větší množství gramatických chyb. Oponentka práce poukazuje na zcela chybějící komplexní pohled a vysvětlení vzniku agresivního chování u dětí předškolního věku. Na otázky vedoucího i oponentky studentka odpovídala zdařile.