Bakalářská práce se zaměřuje na pohybové činnosti dětí během dne v mateřské škole. Cílem teoretické části práce je popsat pohybové kompetence dítěte předškolního věku, popsat denní režim mateřské školy a shrnout poznatky o pohybových činnostech v mateřské škole. Praktická část seznamuje s kvantitativně orientovaným výzkumem, jehož cílem bylo získat přehled o realizaci pohybových činností v běžném režimu mateřských škol. K realizaci výzkumu bylo využito metody dotazníku a analýzy příprav učitelek. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 102 učitelek mateřských škol z různých krajů České republiky. Výsledky ukazují, že nejčastěji jsou realizovány pohybové hry a zdravotně preventivní cvičení. Z výsledků také vyplývá, že někteří učitelé v mateřských školách nerealizují vycházky. Na základě získaných výsledků jsou navržena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the physical activities of children during the day in kindergarten. The aim of the theoretical part of the work is to describe the physical competencies of a preschool child, to describe the daily regime of the kindergarten and to summarize the knowledge about physical activities in the kindergarten. The practical part acquaints with quantitatively oriented research, the aim of which was to obtain an overview of the implementation of physical activities in the current regime of kindergartens. The method of questionnaire and analysis of teacher training was used to carry out the research. 102 kindergarten teachers from various regions of the Czech Republic took part in the questionnaire survey. The results show that movement games and preventive health exercises are most often implemented. The results also show that some teachers in kindergartens do not take outings. Based on the obtained results, recommendations for practice are proposed.
Klíčová slova
pohybová činnost, denní režim, pohybový režim, pohyb dětí, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
physical activity, daily regime, exercise regimen, movement of children, preschool age
Rozsah průvodní práce
54 s. (86 891 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na pohybové činnosti dětí během dne v mateřské škole. Cílem teoretické části práce je popsat pohybové kompetence dítěte předškolního věku, popsat denní režim mateřské školy a shrnout poznatky o pohybových činnostech v mateřské škole. Praktická část seznamuje s kvantitativně orientovaným výzkumem, jehož cílem bylo získat přehled o realizaci pohybových činností v běžném režimu mateřských škol. K realizaci výzkumu bylo využito metody dotazníku a analýzy příprav učitelek. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 102 učitelek mateřských škol z různých krajů České republiky. Výsledky ukazují, že nejčastěji jsou realizovány pohybové hry a zdravotně preventivní cvičení. Z výsledků také vyplývá, že někteří učitelé v mateřských školách nerealizují vycházky. Na základě získaných výsledků jsou navržena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the physical activities of children during the day in kindergarten. The aim of the theoretical part of the work is to describe the physical competencies of a preschool child, to describe the daily regime of the kindergarten and to summarize the knowledge about physical activities in the kindergarten. The practical part acquaints with quantitatively oriented research, the aim of which was to obtain an overview of the implementation of physical activities in the current regime of kindergartens. The method of questionnaire and analysis of teacher training was used to carry out the research. 102 kindergarten teachers from various regions of the Czech Republic took part in the questionnaire survey. The results show that movement games and preventive health exercises are most often implemented. The results also show that some teachers in kindergartens do not take outings. Based on the obtained results, recommendations for practice are proposed.
Klíčová slova
pohybová činnost, denní režim, pohybový režim, pohyb dětí, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
physical activity, daily regime, exercise regimen, movement of children, preschool age
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o významu aktivního pohybu u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o pohybových činnostech dětí v podmínkách mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol a analýzy vybraných školních dokumentů.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o významu aktivního pohybu u dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o pohybových činnostech dětí v podmínkách mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol a analýzy vybraných školních dokumentů.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu, doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Archer, C., & Siraj, I. (2016). Encouraging physical development through movement-play. Los Angeles: SAGE.
Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Engelthalerová, Z. (2015). Cvičíme s dětmi: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe.
Miklánková, L., Sigmund, E., & Frömel, K. (2011). Dítě v předškolním věku a jeho pohybový režim. e-Pedagogium, 11(1), 78-88.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Archer, C., & Siraj, I. (2016). Encouraging physical development through movement-play. Los Angeles: SAGE.
Dvořáková, H. (2011). Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe.
Engelthalerová, Z. (2015). Cvičíme s dětmi: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe.
Miklánková, L., Sigmund, E., & Frömel, K. (2011). Dítě v předškolním věku a jeho pohybový režim. e-Pedagogium, 11(1), 78-88.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Uvedla cíle výzkumu a dílčí výzkumné cíle a otázky, metody výzkumu, výzkumný vzorek, postup zpracování dat, interpretaci výsledků výzkumu. Vedoucí práce zhodnotil spolupráci se studentkou a vyjádřil se k celému procesu tvoření bakalářské práce. Zkoušející položil otázku, na kterou studentka samostatně odpověděla. Následně proběhla diskuze k pohybovým činnostem dětí v mateřských školách.