Bakalářská práce se zabývá změnou kvality života dětí po nástupu do mateřské školy z pohledu rodičů. Práce je výzkumného charakteru. Hlavními hodnotiteli kvality života jsou rodiče dětí, které navštěvují mateřskou školu. V teoretické části je objasněn pojem kvalita života, kvalita života dětí a jeho měření, kvalita života v mateřské škole a rodina. Cílem praktické části bylo zjistit jaká změna v kvalitě životě dětí nastala po nástupu do mateřské školy. V rámci výzkumného šetření jsou data zpracována, vyhodnocena a interpretována data získaná za pomocí polostrukturovaného interview. Vzávěru jsou formulovány konkrétní změny v kvalitě života, které nastaly u dětí po nástupu do mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the change in children's quality of life after entering kindergarten from the parents perspective. The thesis is of research nature. The main evaluators of quality of life are parents of children who attend kindergarten. The theoretical part explains the concept of quality of life, quality of life of children and it is measurement, quality of life in kindergarten and family. The aim of the practical part was to find out what change in the quality of life of children occurred after they started kindergarten. In the research part the data obtained through semi-structured interviews are processed, evaluated and interpreted. Finally, specific changes that occurred in children after entering kindergarten.
Klíčová slova
kvalita života, sociální prostředí mateřské školy, prostředí rodiny
Klíčová slova v angličtině
quality of life, kindergarten social environment, family environment
Rozsah průvodní práce
53 s. (64 339 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá změnou kvality života dětí po nástupu do mateřské školy z pohledu rodičů. Práce je výzkumného charakteru. Hlavními hodnotiteli kvality života jsou rodiče dětí, které navštěvují mateřskou školu. V teoretické části je objasněn pojem kvalita života, kvalita života dětí a jeho měření, kvalita života v mateřské škole a rodina. Cílem praktické části bylo zjistit jaká změna v kvalitě životě dětí nastala po nástupu do mateřské školy. V rámci výzkumného šetření jsou data zpracována, vyhodnocena a interpretována data získaná za pomocí polostrukturovaného interview. Vzávěru jsou formulovány konkrétní změny v kvalitě života, které nastaly u dětí po nástupu do mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the change in children's quality of life after entering kindergarten from the parents perspective. The thesis is of research nature. The main evaluators of quality of life are parents of children who attend kindergarten. The theoretical part explains the concept of quality of life, quality of life of children and it is measurement, quality of life in kindergarten and family. The aim of the practical part was to find out what change in the quality of life of children occurred after they started kindergarten. In the research part the data obtained through semi-structured interviews are processed, evaluated and interpreted. Finally, specific changes that occurred in children after entering kindergarten.
Klíčová slova
kvalita života, sociální prostředí mateřské školy, prostředí rodiny
Klíčová slova v angličtině
quality of life, kindergarten social environment, family environment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se kvalitou života dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na život dětí po nástupu do mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se kvalitou života dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na život dětí po nástupu do mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Gurková, E. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada.
Heřmanová, E. (2012). Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Hodáčová, L., Hlaváčková, E., Csémy, L., Šmejkalová, J., & Čermáková, E. (2011). Sociální vztahy jako důležitý faktor kvality života dětí. Československá psychologie, 54(1), 1-11
Matějček, Z. (2015). Co děti nejvíc potřebují. (Vyd. 7). Praha: Portál.
Šmelová, E., & Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
Vierra, M. E. B., Formiga, C. K. M. R., & Linhares, M. B. M. (2018). Quality of life reported by pre-school children and their primary caregivers. Child Indicators Research, 11(1), 1967 -1982. doi: 10.1007/s12187-017-9518-z
Seznam doporučené literatury
Gurková, E. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada.
Heřmanová, E. (2012). Koncepty, teorie a měření kvality života. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Hodáčová, L., Hlaváčková, E., Csémy, L., Šmejkalová, J., & Čermáková, E. (2011). Sociální vztahy jako důležitý faktor kvality života dětí. Československá psychologie, 54(1), 1-11
Matějček, Z. (2015). Co děti nejvíc potřebují. (Vyd. 7). Praha: Portál.
Šmelová, E., & Prášilová, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.
Vierra, M. E. B., Formiga, C. K. M. R., & Linhares, M. B. M. (2018). Quality of life reported by pre-school children and their primary caregivers. Child Indicators Research, 11(1), 1967 -1982. doi: 10.1007/s12187-017-9518-z
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Uvedla cíle výzkumu a dílčí výzkumné cíle a otázky, metody výzkumu, výzkumný vzorek, postup zpracování dat, interpretaci výsledků výzkumu. Uvedla ukázku význammových kategorií. Zkoušející se negativně vyjádřil ke grafickému zpracování kategorií. Studentka měla problém odpovědět na otázky vedoucího i oponenta. Studentka neadekvátně uchopila koncept kvality života a nedokázala tento pojem vhodně objasnit.