V bakalářské práci se autorka zabývá reflexí rozdílů tradiční mateřské školy a fakultní mateřské školy z pohledu učitelů. V teoretické části vymezuje současné pojetí instituce mateřských škol a jejich úlohu, popisuje fakultní mateřské školy a jejich role v přípravě budoucích učitelů, firemní mateřské školy, jejich vznik a typologii mateřských škol. V empirické části autorka odhaluje rozdíly mezi tradiční a fakultní mateřskou školou, prostřednictvím kvalitativního výzkumu, realizovaného formou interview s učitelkami těchto mateřských škol. Na základě analýzy rozhovorů byly zjištěny specifika tradičních a fakultních mateřských škol.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis focuses on reflection of differences between traditional preschool and university preschool from the perspective of teachers. The theoretical part defines the current concept of preschool institutions and their role, describes the university preschool and their role in the preparation of future teachers. Corporate preschool, their origin and typology of preschools. The empirical part reveals differences between traditional and university preschool, through qualitative research in the form of interviews with teachers of these preschools. Based on the analysis of the interviews, the specifics of traditional and university preschools were identified.
Klíčová slova
tradiční mateřská škola, fakultní mateřská škola, firemní mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
traditional preschool, university preschool, corporate preschool
Rozsah průvodní práce
50 s. (68 081 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se autorka zabývá reflexí rozdílů tradiční mateřské školy a fakultní mateřské školy z pohledu učitelů. V teoretické části vymezuje současné pojetí instituce mateřských škol a jejich úlohu, popisuje fakultní mateřské školy a jejich role v přípravě budoucích učitelů, firemní mateřské školy, jejich vznik a typologii mateřských škol. V empirické části autorka odhaluje rozdíly mezi tradiční a fakultní mateřskou školou, prostřednictvím kvalitativního výzkumu, realizovaného formou interview s učitelkami těchto mateřských škol. Na základě analýzy rozhovorů byly zjištěny specifika tradičních a fakultních mateřských škol.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis focuses on reflection of differences between traditional preschool and university preschool from the perspective of teachers. The theoretical part defines the current concept of preschool institutions and their role, describes the university preschool and their role in the preparation of future teachers. Corporate preschool, their origin and typology of preschools. The empirical part reveals differences between traditional and university preschool, through qualitative research in the form of interviews with teachers of these preschools. Based on the analysis of the interviews, the specifics of traditional and university preschools were identified.
Klíčová slova
tradiční mateřská škola, fakultní mateřská škola, firemní mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
traditional preschool, university preschool, corporate preschool
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury centrované na typologii mateřských škol v ČR.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na charakteristiku tradiční mateřské školy a fakultní mateřské školy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumných otázek a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury centrované na typologii mateřských škol v ČR.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na charakteristiku tradiční mateřské školy a fakultní mateřské školy.
Příprava metodologie empirické části, stanovení výzkumných otázek a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěru výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Skouteris, H. Watson, & B. Lum, J. (2012). Preschool Children´s Transition to Formal Schooling: The Importance of Collaboration between Teachers, Parents and Children. Australasian Journal of Early Childhood, 37(4), 78-85.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi (I. vydání). Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Majerčíková, J., & Rebendová, A. (2016). Mateřská škola ve světě univerzity. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Skouteris, H. Watson, & B. Lum, J. (2012). Preschool Children´s Transition to Formal Schooling: The Importance of Collaboration between Teachers, Parents and Children. Australasian Journal of Early Childhood, 37(4), 78-85.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi (I. vydání). Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, následně uvedla klíčové pojmy, výzkumné cíle, soubor participantů, metodu výzkumu a interpretaci výsledků. Studentka také uvedla limity výzkumu a shrnutí závěrů. Uvedla rozdíl mezi tradiční a fakultní mateřskou školou. Zkoušející se vyjádřil k ploché interpretaci dat a ke kostrbaté formulaci cílů výzkumu. Studentka odpověděla na otázky oponenta s výraznými nedostatky.