Tato bakalářská práce se zabývá důvody, které vedly ženy a muže k výběru povolání učitele mateřské školy. Teoretická část bakalářské práce sumarizuje poznatky související s ženami a muži ve sborech učitelů mateřských škol. Dále je definován pojem gender a pojmy úzce související. Teoretická část se zabývá povoláním učitele mateřské školy a problémy, jako jsou semiprofese či feminizace učitelského povolání. Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit, jaké jsou důvody žen a mužů pro výběr povolání učitele mateřské školy. Dále se praktická část zabývá rozdíly ve vztahu k dětem s ohledem na gender učitele, zjišťuje, jak je vnímána genderová role učitele v mateřské škole a zabývá se příčinami vysoké feminizace učitelského sboru mateřských škol dle učitelek a učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the reasons that led women and men to choose the profession of kindergarten teacher. The theoretical part of the bachelor thesis summarizes the knowledge related to women and men in kindergartens of kindergarten teachers. The term gender is also defined and closely related concepts. In the theoretical part we also deal with the profession of kindergarten teacher and problems such as semi-professions or feminization of the teaching profession. The aim of the practical part of the bachelor thesis is to find out what are the reasons for women and men to choose the profession of kindergarten teacher. The practical part deals with the differences in relation to children with respect to gender of the teachers, finds out how the gender role of teachers in the kindergarten is perceived and deals with the causes of high feminization of kindergarten teachers according to kindergarten teachers.
Keywords: gender stereotypes, prestige of the teaching profession, professional identity
Rozsah průvodní práce
LIV (79 572)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá důvody, které vedly ženy a muže k výběru povolání učitele mateřské školy. Teoretická část bakalářské práce sumarizuje poznatky související s ženami a muži ve sborech učitelů mateřských škol. Dále je definován pojem gender a pojmy úzce související. Teoretická část se zabývá povoláním učitele mateřské školy a problémy, jako jsou semiprofese či feminizace učitelského povolání. Cílem praktické části bakalářské práce je zjistit, jaké jsou důvody žen a mužů pro výběr povolání učitele mateřské školy. Dále se praktická část zabývá rozdíly ve vztahu k dětem s ohledem na gender učitele, zjišťuje, jak je vnímána genderová role učitele v mateřské škole a zabývá se příčinami vysoké feminizace učitelského sboru mateřských škol dle učitelek a učitelů mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the reasons that led women and men to choose the profession of kindergarten teacher. The theoretical part of the bachelor thesis summarizes the knowledge related to women and men in kindergartens of kindergarten teachers. The term gender is also defined and closely related concepts. In the theoretical part we also deal with the profession of kindergarten teacher and problems such as semi-professions or feminization of the teaching profession. The aim of the practical part of the bachelor thesis is to find out what are the reasons for women and men to choose the profession of kindergarten teacher. The practical part deals with the differences in relation to children with respect to gender of the teachers, finds out how the gender role of teachers in the kindergarten is perceived and deals with the causes of high feminization of kindergarten teachers according to kindergarten teachers.
Keywords: gender stereotypes, prestige of the teaching profession, professional identity
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se genderu učitelů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o výběru povolání učitele mateřské školy s ohledem na gender učitele.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se genderu učitelů v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o výběru povolání učitele mateřské školy s ohledem na gender učitele.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Burn, E., & Pratt-Adams, S. (2015). Men teaching children 3-11: dismantling gender barriers. New York: Bloomsbury Academic.
Fárová, N. (2018).Muži do škol? Ano! Ale...:Potřeba mužů v primárním vzdělávání. Gender a výzkum/Gender and research, 19(1), 82-104.
Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia Paedagogica, 25(1), 51-77.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014).Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Seznam doporučené literatury
Burn, E., & Pratt-Adams, S. (2015). Men teaching children 3-11: dismantling gender barriers. New York: Bloomsbury Academic.
Fárová, N. (2018).Muži do škol? Ano! Ale...:Potřeba mužů v primárním vzdělávání. Gender a výzkum/Gender and research, 19(1), 82-104.
Majerčíková, J., & Urbaniecová, K. (2020). Prestiž učitelství v mateřské škole optikou subjektivní percepce učitelek. Studia Paedagogica, 25(1), 51-77.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014).Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce dr. Horníčková se vyjádřila k aktuálnosti tématu. V teoretické části práce ocenila vymezení pojmů feminizace, semiprofese a prestiže, které byly propojeny se zjištěními v empirické části. Nicméně, tyto pasáže mohly být více rozpracovány a doplněny autorským textem. V empirické části považovala za pozitivum vizuálně přehledný způsob prezentace významových kategorií. Oponent práce prof. Gavora se vyjádřil k limitům významových kategoriích. Ocenil však práci s literaturou. Vedoucí práce položila dotaz týkající se zvýšení prestiže učitelského povolání. Studentka odpověděla samostatně. Dr. Jelénková položila doplňující otázku ohledně prestiže učitelského povolání obecně. Studentka odpověděla s menší dopomocí. Prof. Gavora položil otázku orientující se na socializaci dětí do ženské či mužské role chování. Studentka odpověděla adekvátně. Prof. Gavora položil dotaz ohledně charakteristiky stereotypu. Studentka odpověděla s drobnými nedostatky.