Bakalářská práce teoreticko-empirického charakteru se zaměřuje na charakteristiky ideálního učitele mateřské školy z pohledu rodičů. V teoretické části jsou vymezena stěžejní teoretická východiska týkající se osobnosti učitele mateřské školy a vztahu mateřské školy a rodiny. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných interview s rodiči dětí v předškolním vzdělávání. Hlavním cílem tohoto výzkumu následně bylo odkrýt, jaké jsou představy rodičů o ideálním učiteli mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis of a theoretical-empirical nature focuses on the characteristics of an ideal preschool teacher from the parents' point of view. The theoretical part defines the basic theoretical background concerning the personality of the preschool teacher and the relationship between a preschool education and a family. The empirical part of the work is devoted to qualitatively oriented research, which was carried out through semi-structured interviews with parents of children in preschool education. The main aim of this research was to reveal parents' ideas about the ideal preschool teacher.
teacher's personality, professional competences, parent of a child
Rozsah průvodní práce
134 623
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce teoreticko-empirického charakteru se zaměřuje na charakteristiky ideálního učitele mateřské školy z pohledu rodičů. V teoretické části jsou vymezena stěžejní teoretická východiska týkající se osobnosti učitele mateřské školy a vztahu mateřské školy a rodiny. Empirická část práce se věnuje kvalitativně orientovanému výzkumu, který byl realizován prostřednictvím polostrukturovaných interview s rodiči dětí v předškolním vzdělávání. Hlavním cílem tohoto výzkumu následně bylo odkrýt, jaké jsou představy rodičů o ideálním učiteli mateřské školy.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis of a theoretical-empirical nature focuses on the characteristics of an ideal preschool teacher from the parents' point of view. The theoretical part defines the basic theoretical background concerning the personality of the preschool teacher and the relationship between a preschool education and a family. The empirical part of the work is devoted to qualitatively oriented research, which was carried out through semi-structured interviews with parents of children in preschool education. The main aim of this research was to reveal parents' ideas about the ideal preschool teacher.
teacher's personality, professional competences, parent of a child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na učitele působící v předškolním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se představ rodičů o učiteli mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a interpretace výsledků výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na učitele působící v předškolním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek týkajících se představ rodičů o učiteli mateřské školy.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím interview s rodiči dětí v mateřské škole.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a interpretace výsledků výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Mariana, C., Fabiana, M., & Andreea, N. (2016). The personality of kindergarten teachers. Romanian Journal of Experimental Applied Psychology, 7(1), 71-84.
Mertin, V., & Gillerová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřké školy (2., rozšířené a přepracované vydání). Praha: Portál.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitelv předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Mariana, C., Fabiana, M., & Andreea, N. (2016). The personality of kindergarten teachers. Romanian Journal of Experimental Applied Psychology, 7(1), 71-84.
Mertin, V., & Gillerová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřké školy (2., rozšířené a přepracované vydání). Praha: Portál.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Syslová, Z. (2017). Učitelv předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vedoucí práce dr. Lorencová hodnotí teoretickou část práce jako přehlednou a logickou. Empirická část práce odpovídá svým výzkumem na stanovené cíle. Oponentka práce dr. Petrů Puhrová shledává limity v teoretické části, a to zejména kompilativní charakter s nedostatkem autorského textu. Limity shledává také v prezentaci výroků participantů. Oponentka práce položila dotaz ke zdůvodnění výběru participantů a kritérií výběru škol. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Vedoucí práce položila otázku na komparaci představ studentky o ideálním učiteli mateřské školy a představ rodičů. Studentka odpověděla s dopomocí. Proběhla diskuze s komisí. Dr. Navrátilová poukazuje, že z prezentace nebyla patrná analýza ani intepretace dat. Prof. Gavora poukazuje na to, že neproběhlo vyložení dat jako analytického příběhu. Dr. Pacholík poukazuje na téměř absentující interpretaci v empirické části práce.