Bakalářská práce se zabývá názory učitelů na vzdělávání dětí ve věkově heterogenních třídách mateřských škol. Teoretická část práce se věnuje současnému předškolnímu vzdělávání, učiteli mateřské školy, vývojem dítěte předškolního věku a možnostem věkového uspořádání tříd v mateřské škole. Empirická část práce využívá kvalitativní design výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím metody polostrukturovaného interview s učiteli mateřských škol. V závěru byla interpretována výzkumná zjištění a uvedena doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the opinions of teachers on the education of children in mixed-age kindergarten classes. The theoretical part of the thesis deals with the current preschool education, its participants and the possibilities of the age structure of classes in kindergarten. The empirical part of the work uses qualitative research design. The research was conducted carried was realized using a semi-structured interview with kindergarten teachers. In the end, the research findings were interpreted and recommendations for the practice of kindergartens were given.
Klíčová slova
názory učitelů, vzdělávání v mateřské škole, heterogenní třída, homogenní třída
Bakalářská práce se zabývá názory učitelů na vzdělávání dětí ve věkově heterogenních třídách mateřských škol. Teoretická část práce se věnuje současnému předškolnímu vzdělávání, učiteli mateřské školy, vývojem dítěte předškolního věku a možnostem věkového uspořádání tříd v mateřské škole. Empirická část práce využívá kvalitativní design výzkumu. Výzkum byl realizován prostřednictvím metody polostrukturovaného interview s učiteli mateřských škol. V závěru byla interpretována výzkumná zjištění a uvedena doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the opinions of teachers on the education of children in mixed-age kindergarten classes. The theoretical part of the thesis deals with the current preschool education, its participants and the possibilities of the age structure of classes in kindergarten. The empirical part of the work uses qualitative research design. The research was conducted carried was realized using a semi-structured interview with kindergarten teachers. In the end, the research findings were interpreted and recommendations for the practice of kindergartens were given.
Klíčová slova
názory učitelů, vzdělávání v mateřské škole, heterogenní třída, homogenní třída
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na specifika vzdělávání s ohledem na věk dítěte předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se vzdělávání ve věkově heterogenních třídách mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení získaných dat a interpretace výsledků výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřské školy.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na specifika vzdělávání s ohledem na věk dítěte předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se vzdělávání ve věkově heterogenních třídách mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení získaných dat a interpretace výsledků výzkumu.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřské školy.
Seznam doporučené literatury
Ertürk Kara, H. G. (2018). Primary and Kindergarten Teachers´ Opinions on Mixed Age Grouping Education. Journal of Theoretical Educational Science, 11(2), 279-295. doi:10.30831/akukeg.355337
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., rozš. a přeprac.). Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Ertürk Kara, H. G. (2018). Primary and Kindergarten Teachers´ Opinions on Mixed Age Grouping Education. Journal of Theoretical Educational Science, 11(2), 279-295. doi:10.30831/akukeg.355337
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (Vyd. 2., rozš. a přeprac.). Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce dr. Horníčková oceňuje teoretickou část, která je logicky členěna a poskytuje tak dobrou základnu pro realizovaný výzkum. Autorka mohla však více využít odborné literatury, a to zejména zahraniční. Současně by text mohl být více doplněn o autorský text. Oponentka práce prof. Lukášová hodnotila teoretickou část jako zdařilou, avšak limity shledává v použití zahraniční literatury. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se orientovala na nevýhody věkově heterogenního uspořádání třídy. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Druhá otázka se týkala komparace názorů učitelek s různou délkou praxe na věkově heterogenní třídy. Studentka odpověděla v obecné rovině. Oponentka práce položila šest otázek. Studentka otázky zodpověděla s nedostatky. Proběhla diskuze s komisí.