Předkládaná bakalářská práce s názvem "Badatelsky orientované vzdělávání v mateřské škole pohledem budoucích učitelů mateřských škol" pojednává o postojích budoucích učitelů mateřských škol k badatelsky orientovanému vzdělávání. Tato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve zmíněna profesní příprava učitele, a to spolu s profesním přesvědčením, na jehož základě se budoucí učitelé rozhodují, zda budou badatelsky orientované vzdělávání zařazovat do výchovně-vzdělávacího procesu. V návaznosti na to budou představeny jeho principy pro využití v mateřské škole. Druhá část práce se věnuje samotnému výzkumu, pro něhož byl zvolen kvantitativní design výzkumu. Data byla sesbírána za využití metody škálového dotazníku, a následně graficky znázorněna prostřednictvím tabulek a grafů. Z výzkumu vyplynulo, že budoucí učitelé mateřských škol jsou k realizaci badatelsky orientovaného vzdělávání otevření, nicméně nedisponují dostatečnými znalostmi pro jeho uplatňování.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis titled "Inquiry-Based Learning In Kindergarten As Viewed By Future Kindergarten Teachers" deals with the positions of future kindergarten teachers in respect of inquiry-based education. The thesis is split in two parts - theoretical and practical. The theoretical part starts by referring to the vocational training of teachers, based on which teachers decide whether they will include inquiry-based learning in the educational process. Following this, the principles for the use of inquiry-based learning are presented. The second part of the thesis focuses on the research itself, for which the method of quantitative research was used. The data was collected using a scaled questionnaire method, and then graphically represented through tables and charts. The research shows that future kindergarten teachers are open to using inquiry-based learning, but lack the required knowledge to apply it.
Předkládaná bakalářská práce s názvem "Badatelsky orientované vzdělávání v mateřské škole pohledem budoucích učitelů mateřských škol" pojednává o postojích budoucích učitelů mateřských škol k badatelsky orientovanému vzdělávání. Tato práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve zmíněna profesní příprava učitele, a to spolu s profesním přesvědčením, na jehož základě se budoucí učitelé rozhodují, zda budou badatelsky orientované vzdělávání zařazovat do výchovně-vzdělávacího procesu. V návaznosti na to budou představeny jeho principy pro využití v mateřské škole. Druhá část práce se věnuje samotnému výzkumu, pro něhož byl zvolen kvantitativní design výzkumu. Data byla sesbírána za využití metody škálového dotazníku, a následně graficky znázorněna prostřednictvím tabulek a grafů. Z výzkumu vyplynulo, že budoucí učitelé mateřských škol jsou k realizaci badatelsky orientovaného vzdělávání otevření, nicméně nedisponují dostatečnými znalostmi pro jeho uplatňování.
Anotace v angličtině
The present bachelor thesis titled "Inquiry-Based Learning In Kindergarten As Viewed By Future Kindergarten Teachers" deals with the positions of future kindergarten teachers in respect of inquiry-based education. The thesis is split in two parts - theoretical and practical. The theoretical part starts by referring to the vocational training of teachers, based on which teachers decide whether they will include inquiry-based learning in the educational process. Following this, the principles for the use of inquiry-based learning are presented. The second part of the thesis focuses on the research itself, for which the method of quantitative research was used. The data was collected using a scaled questionnaire method, and then graphically represented through tables and charts. The research shows that future kindergarten teachers are open to using inquiry-based learning, but lack the required knowledge to apply it.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o badatelsky orientovaném vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek týkajících se současných trendů v přípravě učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro studenty Učitelství pro mateřské školy.
Zpracování a analýza získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o badatelsky orientovaném vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení základní terminologie a teoretických východisek týkajících se současných trendů v přípravě učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro studenty Učitelství pro mateřské školy.
Zpracování a analýza získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Gavora, P., & Wiegerová A. (2019). Development of an instrument to measure preschool teachers' beliefs in inquiry-based activities. Journal of Baltic Science Education, 18(4),558-568.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Solis, A. C. (2015). Beliefs about teaching and learning in university teachers: Revision of some studies. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého.
Gavora, P., & Wiegerová A. (2019). Development of an instrument to measure preschool teachers' beliefs in inquiry-based activities. Journal of Baltic Science Education, 18(4),558-568.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií.
Solis, A. C. (2015). Beliefs about teaching and learning in university teachers: Revision of some studies. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí teoretickou část jako nekonstantní. První kapitoly jsou zdařilé, v dalších absentuje práce s literaturou a práce se strukturou a přehledností. V praktické části se objevují drobné nesrovnalosti, které se linou celou částí. Zřejmé nedostatky jsou ve formě vyhodnocování dat, které obsahují jen jednu z metod, která by lépe vyjádřila a prezentovala hutnost dat. Oponent práce vyzdvihuje práci jako žádoucí a téma přínosné. V teoretické části neshledává větší nedostatky, avšak postrádá hlubší analýzu tématu v této části. V praktické části oceňuje přehlednost a získání zajímavých dat. Nedostatky se opět objevují ve zpracování dat, která postrádají propracovanost a nepřináší tak tolik žádoucích výsledků, které však sběr dat poskytl. Na otázky vedoucího i oponenta odpověděla studentka zdařile.