Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se rozvojem matematických představ dětí před nástupem do základní školy. Cílem je vytvořit a ověřit sadu aktivit, které mohou posloužit učiteli mateřské školy k podpoře rozvoje matematických představ dítěte předškolního věku. Teoretická část práce sumarizuje teoretické poznatky z oblasti vývoje dítěte předškolního věku z hlediska motorického a kognitivního vývoje a poznatky z oblasti matematických představ před nástupem do základní školy. Praktická část představuje sadu aktivit a jejich ověřování v prostředí mateřské školy. Tato sada byla následně evaluována a na základě výsledné evaluace byly vytvořené doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-application character and deals with the development of mathematical ideas before entering primary schools. The aim is to create a validated set of activities that can be further used by kindergarten teachers to support the development of mathematical ideas of preschool children. The theoretical part of the thesis summarizes theoretical knowledge in the field of development of a preschool child in terms of motor and cognitive development and knowledge in the field of mathematical ideas before entering primary school. The practical part presents a set of activities and their verification in a
kindergarten environment. This set was subsequently evaluated and based on the resulting evaluation, recommendations for the practice of kindergartens were created.
Klíčová slova
matematická pregramotnost, školní zralost a připravenost, kognitivní vývoj
dítěte předškolního věku, matematické představy
Klíčová slova v angličtině
mathematical pre-literacy ,school maturity and school readiness, cognitive
development of a preschool child, mathematical ideas
Rozsah průvodní práce
61 s. (73 127 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko-aplikační charakter a zabývá se rozvojem matematických představ dětí před nástupem do základní školy. Cílem je vytvořit a ověřit sadu aktivit, které mohou posloužit učiteli mateřské školy k podpoře rozvoje matematických představ dítěte předškolního věku. Teoretická část práce sumarizuje teoretické poznatky z oblasti vývoje dítěte předškolního věku z hlediska motorického a kognitivního vývoje a poznatky z oblasti matematických představ před nástupem do základní školy. Praktická část představuje sadu aktivit a jejich ověřování v prostředí mateřské školy. Tato sada byla následně evaluována a na základě výsledné evaluace byly vytvořené doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-application character and deals with the development of mathematical ideas before entering primary schools. The aim is to create a validated set of activities that can be further used by kindergarten teachers to support the development of mathematical ideas of preschool children. The theoretical part of the thesis summarizes theoretical knowledge in the field of development of a preschool child in terms of motor and cognitive development and knowledge in the field of mathematical ideas before entering primary school. The practical part presents a set of activities and their verification in a
kindergarten environment. This set was subsequently evaluated and based on the resulting evaluation, recommendations for the practice of kindergartens were created.
Klíčová slova
matematická pregramotnost, školní zralost a připravenost, kognitivní vývoj
dítěte předškolního věku, matematické představy
Klíčová slova v angličtině
mathematical pre-literacy ,school maturity and school readiness, cognitive
development of a preschool child, mathematical ideas
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice rozvoje matematických gramotností v podmínkách mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rozvoje matematických představ dítěte předškolního věku.
Zpracování sady aktivit pro rozvoj matematických představ dětí předškolního věku.
Ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice rozvoje matematických gramotností v podmínkách mateřské školy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rozvoje matematických představ dítěte předškolního věku.
Zpracování sady aktivit pro rozvoj matematických představ dětí předškolního věku.
Ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Zpracování evaluace a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2010). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
Taylor, H., & Harris, A. (2014). Learning and teaching mathematics 0-8. California: SAGE Publications Ltd.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Nováková, E., & Novák, B. (2019). Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno: Masarykova Univerzita.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2010). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press.
Kaslová, M. (2010). Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe.
Taylor, H., & Harris, A. (2014). Learning and teaching mathematics 0-8. California: SAGE Publications Ltd.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Nováková, E., & Novák, B. (2019). Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno: Masarykova Univerzita.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí práci kladně. Teoretická část má vhodně zpracovanou koncepci. Studentka se v tématu zorientovala a využívá vhodné literární zdroje. Koncepce teoretické části se také prolíná do praktické části, která je také smysluplně zpracována. V praktické části neshledává žádné velké nedostatky, spíše vyzdvihuje přínos a popis práce. Oponent práce hodnotí práci také velmi pozitivně. Neshledává žádné velké nedostatky, jen drobnosti, které se týkají práce s literaturou, která mohla být více aktuální a zahraniční. Na otázky vedoucího i oponenta studentka odpovídala rozpačitě a s nedostatky. V diskuzi se orientovala obtížně.